20-10-2010
Wedstrijdverslag TBR: CREGROUP 5 wagens aan de start
Met 5 wagens aan de start gekomen van de TBR waar zowat voor iedereen deze rally de laatste op de kalender van 2010 is. Voor het eerst zagen we ook de Porsche van Daniel terug na de ingrepen aan koetswerk en motor. De wagen werd volledig onder handen genomen en toonde met de brede spatborden en nieuwe belettering mooier dan voorheen. Ook de motor op mechanische injectie leekspectaculair maar al vrij vroeg in de rally was het duidelijk dat er nog één en ander niet volledig op punt stond. We kregen te kampen met rookontwikkeling en een olielek wat later in de westrijd ook de opgave met zich meebracht. Tijdens de winterstop gaat de Porsche terug naar afzender om deze voor te bereiden naar volgend jaar toe.
Niet alleen met de Porsche hadden we de handen vol. Na de zoning kregen Tom en Kurt van de servicemannen het advies het rustig aan te doen tot de eerste service om geen risico te nemen op opgave. Nadien bleek dit niet echt nodig te zijn maar zowieso was het volledige vermogen niet aanwezig en kon het volledige toerental niet bereikt worden. Op service werden de nodige aanpassingen gedaan en kon de Tengtools escort verder in één trok tot de finish. Tijd voor een adempauze, een stand van zaken, een verfraaiing van het koetswerk en op naar volgend jaar met een "nieuwe" wagen.
Ook Ferdi Perneel en Filip Collez startten met de CRE escort in de Tengtoolskleuren maar met de "oudere" pinto erin. Het gebrek aan info betreffende de tijden zorgden ervoor dat Ferdi zijn koers reed zonder forceren en hier en daar wat spectakel bijgevoegd heeft om het publiek te vermaken. Na efkes het veld te hebben opgezocht kregen we nog even een sputterende motor toen een rotor het begaf maar dit was snel opgelost. Ook hier stond de escort terug aan de meet!
Escort nummer 3 was de Demafix Escort van Mark Devrome die voor de eerste maal beroep deed op de diensten van CRE. Voor deze gelegenheid had Mark als co Steven Ramboer meegenomen. De wagen kreeg een eerste grondig nazicht en de nodige aanpassingen die mogelijk waren om de TBR af te werken werden doorgevoerd. Echter een defecte starter dwong ons telkens de wagen in gang te duwen. De beide starters die als spare meewaren waren van een ander type zodat deze niet konden gebruikt worden. Er werd nog een poging ondernomen om één hiervan om te bouwen maar tevergeefs. Dit betekende echter nog geen opgave, wel een ongemak die later nog eens roet in het eten gooide toen en nukkige verdeler moest vervangen worden en het afregelen zonder starter bemoeilijkte. We geven echter nooit op dus ook dit werd van de baan geholpen en de Demafix escort bereikte voor de eerste maal dit jaar dan ook de finish.
Last but not least was er de Escort van Frank Caby en co Jan die dit jaar een 7 op 7 behaalden en op deze manier ook als tweede eindigen in hun klassen in het provinciale kampioenschap. Puike prestatie met een minder vermogende wagen. Frank haalt telkens het onderste uit de kan van zijn escort en dat bewees hij dit jaar 7 keer op rij.
4 tevreden escort rijders aan de finish en een opgeladen Daniel die volgend jaar zeker voor revanche zorgt met het opgebouwde materiaal van dit jaar. Even een adempauze inlassen en dan bekijken wat de programma's voor deze rijders te bieden hebben naar volgend jaar toe. Het wordt zeker en vast niet minder druk bij CRE. Voor het eind van het jaar willen we de wagens terug in startstaat zodat een testdag in januari kan georganiseerd worden om met z'n allen de wagens te beproeven naar volgend seizoen toe. Ook de warrior ligt te popelen om terug te presteren en mogelijks komt de opbouw van een volgende escort. In de B. Short Mémorial K. Mairesse zal Frederic Cornil voor de tweede maal in de CRE escort plaats nemen om na zijn podiumplaats in Komen terug een podiumplaats te behalen in Mons.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : CREGROUP , Kurt Olivier , Ferdi Perneel , Marc Devrome , Frank Caby , Daniel Verschaeve , TBR Short Rally