10-10-2010
Bernd Casier heerst in de Oostkantons (East Belgian Rally) Compleet verslag van de wedstrijd
Onder een stralende herfstzon genoten de talrijke rallyfans van het hoogstaande spektakel langs de fabuleuze klassementsproeven van de East Belgian Rally. De zevende en voorlaatste manche van het Kampioenschap van België 2010 werd verreden in de omgeving van Sankt-Vith, waar de piloten prachtige, natuurlijke en uitdagende proeven voor de wielen kregen. Zelfs bij droog weer bleek de moeilijkheidsgraad van het parcours voor heel wat kleppers te hoog gegrepen.
Kersvers Belgisch kampioen Pieter Tsjoen gaf verstek, maar zijn Focus WRC was wel van de partij, met Bernd Casier aan het stuur. "Het is onverwacht, en ik heb nog geeen meter met de wagen gereden," vertelde Bernd ons vrijdagnamiddag. Ondanks een gebrek aan ritme en ervaring in deze Focus, zette Casier op alle proeven de snelste tijd op de tabellen, goed voor zijn allereerste algemene rallyzege op nationaal niveau.
"Het was echt niet makkelijk op dit technische parcours. Zeker omdat de snelheid met deze moderne WRC erg hoog ligt. In vergelijking met de Focus WRC05 die ik eerder bestuurde, heeft de WRC08 nog meer koppel en vermogen," aldus de 31-jarige piloot, die er een erezaak van maakte om overal de snelste tijd te rijden. "Ik wist dat Thierry Neuville in het donker nog een aanval op een snelste tijd wilde doen. Daarom ging ik er nog eens goed voor zitten!"
De jonge Thierry Neuville, kind van de streek, werd erg knap tweede met de Peugeot 207 Super 2000. Een stunt, want er stonden heel wat snellere WRC's aan de start. "Ik woon inderdaad in de buurt, maar men moet niet denken dat ik alle proeven uit het hoofd ken. In het IRC en in het Wereldkampioenschap heb ik geleerd om nauwkeurige nota's te maken, samen met mijn copiloot Nicolas Klinger. Die ervaring maakte hier het verschil. In eigen streek tweede worden, dat is gewoon fantastisch!"
De Nederlanders maakten nogal wat brokken op het lastige parcours. Zo vernielde Gert Huzink zijn Subaru Impreza WRC S12 al na amper… 133 meter. Even verder, ook op de eerste proef, reed De Jong zijn Mitsubishi Lancer WRC in de kreukels. Teamgenoot Mark van Eldik was in strijd met Erik van Loon, tot ook hij de achterkant van zijn Lancer WRC vernielde: "We gingen iets te snel een lange rechtse in. De wagen begon te glijden. Ik bleef op het gas om ons door de bocht te trekken, maar we kwamen een paar meter tekort. Een boom stond te dicht…"
Van Eldik verloor een kwartier, maar haalde wel de finish, waardoor hij mathematisch nog een kans maakt op de Nederlandse titel. Immers, Erik van Loon, die zijn Focus WRC08 naar een knappe 3de plaats stuurde, heeft nog 1 punt nodig om de titel definitief binnen te halen.
Paul Lietaer leek op weg naar de vierde plaats, maar de West-Vlaming reed in de slotronde nog lek en verspeelde daardoor een positie aan Alexandre Romain, de overtuigende winnaar in Groep N.
"We werden in het begin van de wedstrijd in de achtervolging gedwongen door een lekke band. Op dat moment was Van der Marel de snelste, maar zijn motor brak. In de namiddag gingen we aan hoge snelheid nog even van de baan op een stukje onverhard. Daar hadden we geluk. Ik ben heel blij dat ik eindelijk mijn snelle tijden heb kunnen omzetten in een goed resultaat! Daarvoor moet ik ook mijn gelegenheidscopiloot Fred Miclotte bedanken. Hij heeft me goed ingetoomd."
Stéphane Lhonnay eindigde op een mooie 5de plaats, voor Jonas Langenakens, die zijn titelkansen gaaf hield. De top 10 werd vervolledigd door de Nederlanders Eric Bolhaar, Hermen Kobus, de snelste bij de voortrekkers na de opgave van Kris Princen na een sortie, en Vincent Verschueren.
Voor de wedstrijd werd ook uitgekeken naar de passages van de achtertrekkers. Van Woensel moest in zijn tweede wedstrijd met de Nissan 370 opnieuw opgeven, op dat moment was hij de snelst van de achterwiel aangedreven autos' hij reed op een 12de stek. Patrick Snijers werd in zijn 'groene' Nissan 350 knap 15de en eerste RWD. Snijers klopte met glans zijn collega Bloemendaal Dick van de Nederlandse 350 Trophy, hij had een voorsprong van 5 minuten op laast genoemde en werd met de 350 ook 15de algemeen. De doortochten van Tim Van Parijs (22ste) en Erik Vleminckx (25ste) zijn zeker ook het vermelden waard. Jammer dat Vleminckx in de openingsfase tijd verloor met een te harde ophanging.
In de Citroën C2 Racing Trophy Benelux ging de overwinning naar Bruno Thiry, geboren en getogen in de Oostkantons, voor David Croes.
De officeuze Ford Fiesta Trophy was het Kevin Demaerschalk die de beste start nam, na proef 7 verdween Demaerschalk uit de wedstrijd en nam DeMevius het commando over. Nadat De Cecco met een zware sortie uit de wedstrijd verdween won De Mevius de Fiesta Trophy met een heel ruime voorsporng op Vander Schelden. Al moeten we nog vertellen dat Frederic Berville in de 'oude' Fiesta nog voor deze R2 van Vander Schelden eindigde.
De Historic wedstrijd kon beslissend zijn voor de titel, zeker omdat Yves Bruneel niet aan de start kwam. Monnens was de beste starter bij de Historics, maar moest snel de leiding laten aan Barbier. Chris Debyser lange tijd tweede was op weg naar belangrijke punten voor het kampioenschap maar moest met een mechanisch probleem opgeven in de laatste ronde... Zo werd Barbier winnaar voor Gunther Monnens die nog een remonte maakte en nipt Deveux vooraf ging.
Het RACB Criterium had in de Oostkantons de beslissende wedstrijd. Van Keer kon nog kampioen worden, indien hij won en Berleur niet als tweede eindigde... "Maar we hebben te veel pech gekend vandaag, aldus Johan Van Keer na afloop. "En ik moet ook eerlijk toegeven Berleur was te snel voor ons..." Francis Lejeune won in de Porsche GT3 de wedstrijd voor Stephan Hermann, Jean Luc Berleur werd derde, Johan Van Keer uiteindelijk vijfde. Berleur is kampioen in het Criterium 2010, Van Keer 2de.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Bernd Casier , East Belgian Rally