26-09-2010
Bart Maes overtuigende winnaar in Hemicuda Rally Compleet verslag van de wedstrijd
Drie WRC's en een massa regen werden aangekondigd voor deze 10de editie van de Hemicuda rally. Twee van de drie WRC's kregen we niet te zien, Hendy gaf forfait en Vermeirsch haalde de Sierra Cosworth van stal in plaats van de Subaru WRC. De regen die was ook van de partij, al was het vanaf de middag zonnig in Koekelare.
De enige WRC aan de start was de BMA Skoda Octavia bestuurd door Bart Maes. Eerder reed Maes reeds de Short Rally van Staden met deze wagen, maar in de regen rijden met de WRC was nieuw voor de piloot uit Vlamertinge. Bart maakte echter al vanaf de eerste proef duidelijk dat hij de te kloppen man was.
De openingsronde was bijzonder vettig, en dat mochten veel piloten aan de lijve ondervinden... Bart Maes reed een voorzichtige openingsronde, en had na de 4 proeven 3 besttijden op zijn naam en een voorsprong van 9 seconden op Andy Lefevere en 13 seconden op een ontketende Johan Van Keer. Mathias Boon verloor op kp3 een 15tal seconden. “We hebben een fout gemaakt op KP 3 en verloren zo’n 15 seconden." vertelde de Subaru piloot. "We zouden graag in de clinch gaan met Andy Lefevere en hebben nu onze nota’s aangepast aan het verraderlijke parkoers.” De winnaar van vorig jaar, Thierry Dekoninck sloot de eerste ronde af op een makke 12e plaats en gaf er dan maar de brui aan. “Vanaf de eerste proef had ik problemen met het schakelen. De oorzaak ligt bij de koppeling die we hier echter niet kunnen vervangen. We besloten dan ook om de handdoek te gooien.”
Bart Maes bleef geconcentreerd en was niet meer te kloppen. Andy Lefevere was best tevreden met zijn tweede plaats. “De Skoda is nu eenmaal te rap voor onze Mitsubishi.” Matthias Boon bleef proberen aan te klampen maar kon Lefevere niet echt bedreigen. “Op de vettige proef van Kortemark zijn we sneller dan Lefevere maar op de droge proeven heeft de Subaru te weinig pk’s om terrein goed te maken. Ik heb al met verschillende wagens gereden tegen een Lancer EVO X, maar telkens zijn die EVO's me te snel af...” Voor de allerlaatste proef had Boon een kleine minuut achterstand op Lefevere, maar Boon moest met mechanische problemen opgeven in de allerlaatste proef en liet de derde plaats aan ex-winnaar Pattinson in een Lancer.
Pattinson wint met deze derde plaatse deze FIRC-manche met een zestal seconden voorsprong op John Morgan (4de algemeen). Bert Coene profiteerde ook van de opgave van Boon om de top 5 binnen te sluipen. Erik Vleminckx bewees in deze moeilijke omstandigheden dat hijzelf en zijn beamer in goede doen zijn. Erik kwam met de ambitie om te strijden voor de beste achtertrekker en slaagde ook, met zijn 6de plaats, in zijn opzet. Andy Rowe eindigde als zevende en had met de punten van deze positie genoeg om het FIRC kampioenschap te winnen. Dankzij deze zege mag hij volgend jaar gratis starten in alle manches van het FIRC 2011. De top 10 werd afgesloten door Schockaert (C2 R2 Max), Dobbelaere (Kadett) en Algoedt (BMW).
In het eerste deel van de wedstrijd bleef het parcours heel nat en vettig en dat maakte de lijst van opgaves er niet korter op... Ronny Declerck (koppeling), Lode De Keyser (versnellingsbak), Wouter Lievens (sortie), Michel Casseyas (achterbrug), Grégoire Coulembier (motor), Huw Reed (mechanische pech), Andy Heyrick (sortie), Dimitri Bruyneel (sortie), Wim Dereu (cardan), Koen Lauwaert (kogelgewricht links voor), Johan Van Keer (sortie), Michael Lynneel (cardan), Dirk Vermeirsch (mechanisch), Matthias Boon (turbo),...
De Historic wedstrijd was er een met heel wat verrassende wendingen. De eerste leider was Frank Deleersnyder. Iets later moest Deleersnijder (kapotte steekas), net zoals Ronny Declerck opgeven en kwam Hendrik Aerts verrassend aan de leiding van de Historic Rally. “Dit hadden we zeker niet verwacht. Op het gladde parcours van deze morgen konden we de schade beperken ten opzichte van de koplopers. Toen die één voor één uit de wedstrijd verdwenen, konden we de leiding in handen nemen. We gaan nu verder op ons eigen tempo en hopen dat de marge groot genoeg is om dit tot een goed einde te brengen." aldus de Ford dealer uit Bornem. Hij controleerde de rest van de wedstrijd en haspelde de klassementsproeven af aan zijn eigen tempo. Aan de finish bleek hij 2.07 min sneller dan Peter Egerton. De Brit kwam voor het eerst aan de start te Koekelare en was uiteraard uiterst tevreden met zijn tweede plaats. Het podium werd vervolledigd door nog een Ford Escort die bestuurd werd door Nico Wyffels die met deze derde plaats zijn beste resultaat van dit seizoen behaalde.
Geert Verhelst reed een pak besttijden in zijn originele Toyota MR2, jammer genoeg kreeg Geert reeds voor de start zijn portie problemen. "Bij het verlaten van het wagenpark omdat de motor slechts op drie cilinders draaide door de nattigheid. We incasseerden heel wat straftijd zodat we verschillende plaatsen zullen verliezen in het klassement.” Op kp 12 moest de Toyota jammer genoeg opgeven.
In divisie 1-2 won Stefaan Tjoens overtuigend de strijd. Hij domineerde de wedstrijd van start tot finish in de Subaru Impreza, aan de finish had hij een grote halve minuut voorsprong op Steven Dolfen. Jeroen Catelein werd nog derde in de divisie 1-2 in de vertrouwde Citroen Saxo.
Bekijk HIER alle resultaten van de Hemicuda rally, piloten en/of teams mogen steeds hun wedstrijdverslag mailen naar info@rallylovers.be. Op hetzelfde adres zijn ook foto's beschikbaar van alle deelnemers.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Hemicuda Rally , Bart Maes