14-09-2010
Wedstrijdverslag OVV: Bart Vanhaverbeke lekkende versnellingsbakdwingt tot opgave
Op 10-11 september vond de 9de Historic Omloop van Vlaanderen plaats in de omgeving van Roeselare. Voor deze gelegenheid kwamen Bart Vanhaverbeke met co-rijder Filip Lecomte aan de start met de zwarte Mercedes 500 SLC waarmee Björn Waldegard onlangs nog in de Ypres Historic Rally aan de slag was.
Tijdens de zomermaanden werd er hard gewerkt om de wagen verder te verbeteren en even zag het er naar uit dat het team van haar deelname zou moeten afzien toen een onderdeel voor de gereviseerde versnellingsbak niet op tijd zou worden geleverd. Uiteindelijk werd dan ook beslist om een bak uit een standaard 500 SLC wagen te halen en werd deze nog op 2 dagen voor de start van de rally lichtjes aangepast, ingebouwd en kort getest. Zo kon het team in extremis toch aan de start van de Omloop van Vlaanderen komen.
Nadat de eerste klassementsproef van Beveren werd geannuleerd begon het Silver Arrows Team door de toepassing van de normtijd al met 31,7 seconden achterstand op de leiders aan de tweede klassementsproef in Staden. Een door een drukke werkweek zichtbaar vermoeide Bart Vanhaverbeke geraakte na 2 maanden inactiviteit op het rallycircuit echter niet direct in het ritme en nam op het bij momenten gevaarlijk gladde parcours in het donker dan ook geen enkel risico. Daardoor werd in deze proef slechts een teleurstellende 53ste tijd neergezet en werd de dag afgesloten met een achterstand van 2 minuten 18,9 seconden op de eerste plaats.
Met de motivatie om er tijdens de tweede dag een serieuze inhaalrace van te maken, zette het team in de eerste klassementsproef in Hooglede een 42ste tijd neer. Op de volgende proef in Passendale werd al een 33ste tijd neergezet. Na een perfecte service ging het normaal naar Rumbeke maar deze proef werd door een zware sortie bij de moderne geannuleerd.
Op de klassementsproef in Zilverberg ging het opnieuw vlot tot een olie lekkende versnellingsbak het team tot opgave dwong. Even werd voor brand gevreesd toen de olie op de hete uitlaatpijp drupte en vuur vatte. Door het tijdig aan de kant zetten, werd echter schade vermeden.
Uiteraard is Bart Vanhaverbeke ontgoocheld over deze gedwongen opgave: “Ondanks de moeilijke start op vrijdag mikten we nog op een top 25 plaats en ik begon meer en meer in het ritme te komen. Het is natuurlijk jammer te moeten opgeven met een mechanisch defect. We wisten dat we een risico namen want onze motor is gewoon te krachtig voor de standaard versnellingsbak die we in de wagen monteerden.”
Desalnietemin blikt hij ook positief terug op zijn deelname: “Door onze deelname hebben we de vele verbeteringen die we na Ieper hebben doorgevoerd aan een goede stresstest onderworpen en dit is prima gelukt. Zo hebben we onder andere het ganse koelsysteem van motor, olie en versnellingsbak aangepast en werden er een andere differentieelverhouding en een verbeterd sperdifferentieel geïnstalleerd. Voor de volgende wedstrijd kunnen we dan ook gebruik maken van onze gereviseerde en voor de krachtige motor aangepaste versnellingsbak. Het service team heeft dit weekend ook schitterend werk geleverd en een paar nieuwe krachten hebben ook de kans gekregen zich te bewijzen.”
Bart Vanhaverbeke ziet de toekomst dan ook positief in: “Met de laatste aanpassingen aan de versnellingsbak zal de wagen perfect zijn voor de Rallye du Var in november. Wij hopen daar dan ook een goed resultaat te kunnen neerzetten.”
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Bart Vanhaverbeke , Omloop van Vlaanderen , Silver Arrows Racing