12-09-2010
Wedstrijdverslag OVV: Chris Van Woensel Geslaagde, maar ingekorte testsessie
Na maanden ontwikkelingswerk maakte de Nissan 370Z van Chris Van Woensel dit weekend zijn grote debuut in de Omloop van Vlaanderen. Tot op het allerlaatste moment was het onzeker of het team de start van de wedstrijd zou halen, maar uiteindelijk reisde het team donderdagavond toch af naar Roeselare voor de wereldpremière van deze unieke rallywagen.
"De hoofdaandrijfas kon pas dinsdagavond gemonteerd worden, zodat ik woensdag de wagen voor de eerste keer even kon testen in de buurt. Na 5 km was al duidelijk dat we een remprobleem hadden. Donderdagavond in de loop van de dag werd een oplossing gevonden voor het remsysteem en hebben we 's avonds beslist om toch van start te gaan in Roeselare. Wel met de wetenschap dat het een uitgebreide testsessie zou worden, want ik had amper met de 370Z gereden en nog niet op snelheid."
Vrijdagavond ging de Omloop van Vlaanderen van start met twee proeven, Staden en Beveren. De Nissan 370Z maakte meteen indruk met zijn agressieve sound en power.
"De ophanging stond nog niet op punt, want de wagen begon te "dansen" op hobbelige stroken. En natuurlijk had ik nog niet het volste vertrouwen in de remmen. Het vermogen was alvast indrukwekkend, zeker omdat de 370Z voorzien is van een powershift, zodat ik vol gas kan opschakelen. Ik kreeg de power niet aan de grond en moest echt doseren met het gaspedaal om tractie te vinden."
Zaterdag zette Chris het leerproces verder, maar na de eerste lus van vier proeven werd beslist de testsessie stop te zetten. "Vanaf de start op vrijdagavond hadden we een probleem met de motortemperatuur. Zaterdag, toen de zon feller begon te schijnen, liep de temperatuur op tot 119 graden op de proef van Zilverberg. Onze motortuner was van de partij en in overleg met hem beslisten we de strijd te staken om de motor niet stuk te rijden. Blijkbaar kan de huidige radiator, het standaardtype, de motor niet voldoende koelen. We zullen het systeem aanpassen voor de volgende wedstrijd. Dit soort zaken kan je enkel ontdekken wanneer de wagen op snelheid wordt bestuurd. Het tractieprobleem kunnen we mogelijk oplossen met bredere banden. Wij rijden met achterbanden maatje 200 mm, terwijl de Porsche brede sloffen van 295 mm heeft liggen. Ik heb al bredere banden besteld bij Advan. De huidige banden zijn WRC-rubbers, maar het gamma bevat ook brede circuitbanden. En mogelijk zullen we de elektronica voorzien van tractiecontrole…"
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Chris Van Woensel , Omloop van Vlaanderen