30-08-2010
Freddy Loix wint de Barum Rally 3 op 3 voor Loix - Neuville in de fout - Fantastische ervaring voor Bruyneel en Prinzie
Freddy Loix en Fred Miclotte wisten zondagnamiddag de Barum Czech Rally Zlin te winnen. Škoda veroverde een nieuwe tripel, met Juho Hänninen en Pavel Valoušek op de tweede en derde plaats. Voor het Belgische team was het derde opeenvolgende zege met de Fabia Super 2000, in slechts enkele weken tijd. Freddy bezet nu de derde plaats in de tussenstand van de Intercontinental Rally Challenge.
De Barum Czech Rally Zlin verliep volgens het scenario van de betere thriller. Pas in de laatste chronorit was de naam van de winnaar van de Tsjechische IRC manche bekend. Zo kon Freddy Loix, net als in Ieper eind juni en Madeira begin augustus, ook in het land van Škoda zegevieren. Daardoor haalt de Tsjechische constructeur, lang voor het einde van het seizoen, nu al de constructeurstitel binnen.
“De wedstrijd was nochtans niet ideaal begonnen voor ons”, stelde de
Limburger. “Ik was niet helemaal tevreden over het weggedrag van mijn Fabia Super 2000, maar bovendien reed ik ook niet goed. De wegen van de etappe waren doornat en het was lang geleden dat ik nog in zo een omstandigheden heb gereden. Dat moet geleden zijn van de Monte Carlo 2009. In het servicepark heb ik de afstellingen van het differentieel veranderd, maar vooral beslist mijn rijstijl te veranderen. Vanaf dat ogenblik werden mijn tijden beter.”
Zo kon Loix zaterdagavond zijn Škoda als tweede parkeren, op 28,2 seconden
van de autoritaire leider Jan Kopeckỳ. “Voor de zondagetappe was ik van plan om mijn ritme niet te verhogen en daar was ik achteraf heel blij om. Door de wisselende weersomstandigheden bleek de bandenkeuze heel moeilijk. Het was heel makkelijk om van de baan te schuiven, want de chronoritten lagen er heel verraderlijk bij.”
Dat moest Kopeckỳ op enkele klassementsproeven tot zijn eigen scha en schande ondervinden, net zoals de nieuwe leider Bryan Bouffier, die zijn kleine voorsprong op Freddy Loix moest verdedigen. Zo kwam de Limburger in de voorlaatste proef aan de leiding. “Tot het eind bleef ik aan mijn ritme vasthouden, en bleef ik heel geconcentreerd rijden”, stelt de rijder van het BFO Škoda Rally Team. “Van deze overwinning gaan Fred en ik heel lang genieten. We zijn heel blij dat we opnieuw hebben kunnen bijdragen aan het succes van Škoda dat met drie Fabia Super 2000 op het
podium staat. Eens te meer bleek mijn wagen van Škoda Motorsport helemaal
perfect. Voor de laatste lus van vier chronoritten besloot het team uit voorzorg toch de versnellingsbak te vervangen, maar de mecaniciens konden de operatie netjes tijdig uitvoeren.”
Vrijdagavond begon de eerste deelname van Thierry Neuville aan de Barum Rally, negende manche van het IRC 2010, op een perfecte manier. Hij zette een achtste chrono neer tijdens de showetappe in het centrum van Zlin. “Ik stond waar ik hoopte te staan, vertelde de rijder van Peugeot België-Luxemburg. We moesten een lus van drie kilometer drie keer afleggen. Daarom vertrok ik voorzichtig, om eerst de moeilijke situaties te ontdekken, en dan het ritme te verhogen.”
Gedurende de nacht trokken de regenbuien weg, maar de wegen droogden heel ongelijk op, wat de grip uiteraard heel variabel maakte. In de eerste chronorit van de dag verraste Neuville vriend en vijand door de vierde tijd neer te zetten, op amper 1,2 seconden van de snelste Peugeot 207 S2000. “Hoewel ik niet de indruk had dat ik aan het forceren was, vond ik het beter het ritme wat te laten zakken, om zo de risico’s te beperken," verklaarde Thierry achteraf. "Daarom besloot ik om tegen een gematigder tempo verder te rijden."
Na een achtste tijd in KP3 bezette hij een mooie zevende plaats in de tussenstand. "Voor de start van KP4 begon het te regenen," vertelt Thierry. "De wegen waren vettig, glad, vol modder. Voor de start
besloot ik geen risico’s te nemen. Na amper een paar kilometer was er een snelle rechtse bocht, met een bult in. Bij het aansnijden was mijn rijlijn niet perfect, de wagen belandde met één wiel in het gras en ik kon niet voldoende afremmen om de volgende scherpe rechtse bocht, smal en omzoomd met bomen, goed te nemen."
Eén van de bomen rukte het linkerachterwiel van de wagen af. Ook andere rijders, en niet van de minste, gingen tijdens de eerste lus van de weg. Sommigen konden met wat tijdverlies verder rijden (Juho Hänninen, Bryan Bouffier), anderen niet, zoals Roman Kresta… en Thierry. "We waren van plan om al onze mecaniciens op te trommelen, om de wagen in het assistentiepark te repareren en te proberen zondag via het SupeRally-systeem opnieuw te vertrekken," aldus Marc Van Dalen, team manager van het team Peugeot België-Luxemburg. "Jammer genoeg werd de kas door de klap geraakt en sommige bevestigingspunten werden verplaatst. Het zou niet redelijk geweest zijn – en het is bovendien reglementair verboden – om in die omstandigheden verder te rijden."
Het voorval doet niets af aan de intentie van Peugeot België-Luxemburg om Thierry Neuville zijn leerschool op het internationaal niveau van de rallysport verder te laten zetten. "Het klopt dat we hem als belangrijkste doel hadden opgedragen te finishen, maar in de rallysport – en zeker in zo een moeilijke weersomstandigheden – valt een incident nooit uit te sluiten. Dat hoort bij het racen! Laat Thierry nu maar wat recupereren, zijn moreel weer opkrikken en over drie weken is hij dan helemaal klaar om een nieuwe uitdaging aan te gaan, in de Sanremorally", besluit Adelheid Terryn, directrice externe relaties van Peugeot België-Luxemburg.
Ook het NCRS team was naar deze IRC wedstrijd afgezakt, met Dominique Bruyneel in de Peugeot 207 Super 2000 en Stefaan Prinzie in de Subaru Impreza. Bruyneel kon als 22de over het podium en Stefaan Prinzie als 38ste. "Met dit resultaat, en met het feiten dat beide wagens onbeschadigd terug komen zijn we heel tevreden bij NCRS," vertelt Johan Caen in een telefoongesprek.
"Het was heel moeilijk in de regen, zeer technisch en snel." aldus Stefaan Prinzie. "Soms heb ik heel traag moeten rijden en zag dan een goede crono, soms had ik het gevoel heel snel te gaan met dan... een mindere tijd. Nooit eerder zag ik zoveel gecrashte auto's. Dit is een rally die je niet na 1 of 2 verkenningen kent!"
Het team was ook onder de indruk van het land. "Het viel ons op dat de lokale bevolking zeer rallyminded is! Het doet me denken aan 20 jaar geleden in België. De organisatie was top en ook het IRC kampioenschap verloopt heel correct."
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Freddy Loix , IRC , Thierry Neuville , Dominique Bruyneel , Stefaan Prinzie , NCRS