24-08-2010
Peugeot BeLux met Thierry Neuville naar IRC Barum top 5 of top 6 zou heel mooi zijn....
In Tsjechië is de Barum Rally een waar instituut. Dit jaar is de wedstrijd aan zijn 40ste editie toe. Sinds het begin draagt het evenement de naam van zijn hoofdsponsor, die net naast rallycentrum Zlin een fabriek staan heeft. Eén keer per jaar leeft de stad van 80.000 inwoners volgens het ritme van ‘zijn’ rally, die sinds 1971 – toen de stad nog Gottwaldov heette – ononderbroken werd georganiseerd.
Op vrijdagavond beginnen de festiviteiten met een superstage die midden in het stadscentrum is uitgetekend, aan de oevers van de Drevnice, de rivier die dwars door de stad loopt. De chronorit is niet minder dan negen kilometer lang, want er staan drie lussen op het programma. De combinatie van de tienduizenden toeschouwers die de klassementsproef – gratis – bijwonen met het schijnsel van de koplampen zorgt voor een unieke sfeer.
Vanaf zaterdagochtend, en dit tot zondagnamiddag, is de wedstrijd uitgetekend in de bossen, wouden en weiden van de regio. Ook daar tekent het publiek massaal present. Thierry Neuville maakt voor de eerste keer kennis met deze unieke sfeer, corijder Nicolas Klinger is al zijn vierde deelname toe. “Het is een heel mooie, maar ook een heel moeilijke rally," stelt de corijder van Peugeot België-Luxemburg. "Alle ingrediënten zijn aanwezig: brede wegen, smalle, snelle, trage, hobbels, gravel, stuk gereden asfalt. Over het algemeen is het parcours – heel – snel, maar iedere chronorit heeft zo zijn eigen karakter. Het is niet evident als je hier voor de eerste keer aan de start staat. Ons gebrek aan terreinkennis wordt wat verminderd omdat heel wat spéciales in de tegenovergestelde richting van de afgelopen twee edities worden verreden, maar de locale specialisten hebben deze regio in alle mogelijke richtingen afgewerkt.”
Het is eind augustus niet zelden mooi weer in de regio rond Zlin, maar er zijn ook dikwijls onweders, vooral ’s nachts. Omdat heel wat klassementsproeven in de bossen worden verreden valt het te vrezen dat er soms met vochtige, of zelfs natte, stroken zal moeten worden afgereden, vooral ’s ochtends. Het voortdurende wijzigen van de grip zou iemand die het Belgische asfalt gewoon is niet te veel mogen storen, maar het is nooit makkelijk een wedstrijd voor de eerste keer af te werken.
“Daarom is ons belangrijkste doel voor Thierry aan de finish te staan," stelt Marc Van Dalen, team manager van Peugeot België-Luxemburg. "Herhalen we nog even dat 2010 voor hem een leerjaar is. Niets kan het kilometervreten vervangen en die wijsheid heeft Thierry in Sardinië en Ieper goed begrepen en toegepast. Dat verhindert hem niet om snel te gaan, maar dan moet je wel zeker van je stuk zijn.”
Vooral omdat de concurrentie met 28 S2000’s aan de start – waarvan elf Peugeot 207 S2000 – zeker niet mals zal zijn. -“We zullen tevreden zijn als hij in de punten eindigt, na een wedstrijd waarbij hij zijn ritme stelselmatig weet te verhogen.”
Al voor hij voor de eerste keer de moeilijke Tsjechische manche van de IRC aansnijdt, is Thierry Neuville er zich terdege bewust van dat zijn opdracht heel complex zal zijn. “Ik moet er eerst en vooral voor zorgen dat de verkenningen goed verlopen, dat mijn nota’s goed worden genomen en dat ze tijdens de tweede en derde passage goed worden verbeterd. Als dat achter de rug ligt, concentreer ik me op de shakedown, zodat ik snel het vertrouwen vind dat ik ook in Ieper had.”
De rijder van Peugeot België-Luxemburg heeft zijn 207 S2000 inderdaad niet meer bestuurd sinds het finishpodum van de Rally van Ieper, waar hij op een sensationele derde plaats beslag legde. “Ik wil van die oefensessie gebruik maken om de afstellingen van mijn auto aan te passen aan het terrein, maar ook om enkele automatismen terug te vinden. Gedurende de rally zal ik mijn tijd nemen om alle reacties van de auto onder de knie te
krijgen en pas als ik me helemaal in osmose met mijn Peugeot voel zal ik proberen het ritme stap voor stap te verhogen. Ik zal niet te veel aandacht besteden aan mijn chrono’s: de concurrentie is van een te hoog niveau en de opdracht te moeilijk voor een debutant als ik. Dit gezegd zijnde: als ik bij de eerste vijf of zes kan finishen, zal ik in de wolken zijn!”
Thierry zal in Tsjechië over een nieuw chassis beschikken. “Om betrouwbaarheidsredenen en om Thierry makkelijker het terrein te laten is de technische configuratie van onze 207 S2000 net dezelfde als die van Ieper," stelt Marc Van Dalen. "We zijn met Thierry bezig aan een lang leerproces en we zijn niet van plan om alle kruit meteen te verschieten. Maar Peugeot België-Luxemburg heeft uiteraard ook zijn vertrouwen in Thierry gesteld omdat hij over onmiskenbaar talent beschikt. Als hij ons bij zijn groei naar een ervaren rijder een paar keer aangenaam wil verrassen, zullen we hem dat niet verbieden.”
Iets wat Neuville al in Ieper wist te doen, toen hij tegelijk blijk gaf van zijn snelheid en volwassenheid en zo naar een podiumplaats reed. Waarom zou dat niet in Tsjechië kunnen worden herhaald ?"
BARUM RALLY ZLIN 2010
Main entry
1 HÄNNINEN Juho - MARKKULA Mikko FIN/FIN SKODA Fabia S2000 N4
2 MEEKE Kris – NAGLE PAUL GB/IRL PEUGEOT 207 S2000 N4
3 PECH Vaclav – UHEL Petr CZ/CZ MITSUBISHI Lancer Evo IX N4
4 FONTANA Corrado - ARENA Nicola I/I PEUGEOT 207 S2000 N4
5 KOPECKÝ Jan - STARÝ Petr CZ/CZ SKODA Fabia S2000 N4
6 BOUFFIER Bryan – PANSERI Xavier F/F PEUGEOT 207 S2000 N4
7 LOIX Freddy – MICLOTTE Frédéric B/B SKODA Fabia S2000 N4
8 MIKKELSEN Andreas - FLOENE Ola N/N FORD Fiesta S2000 N4
9 WILKS Guy – PUGH Philip GB/GB SKODA Fabia S2000 N4
10 VALOUSEK Pavel – HRUZA Zdenek CZ/CZ SKODA Fabia S2000 N4
11 NEUVILLE Thierry - KLINGER Nicolas B/F PEUGEOT 207 S2000 N4
12 KRESTA Roman – GROSS Petr CZ/CZ SKODA Fabia S2000 N4
14 MCSHEA Nieil – CLARKE Marschal GB/GB PROTON Satria Neo S2000 N4
15 BERES Jozef – MULLER Robert SK/SK SKODA Fabia S2000 N4
16 TARABUS Jarom – TRUNKAT Daniel CZ/CZ FORD Fiesta S2000 N4
17 WITTMANN Franz – WICHA Klaus A/D PEUGEOT 207 S2000 N4
18 COLOZILK Roman – TURECEK Martin CZ/CZ SKODA Fabia S2000 N4
19 ZHELUDOV Alexander – KOLOMEITSEVA Irina RUS/UA FORD Fiesta S2000 N4
20 PETAK Josef – BENESOVA Alena CZ/CZ PEUGEOT 207 S2000 N4
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Thierry Neuville , IRC