18-08-2010
Wedstrijdverslag SR Staden Lorenzo Bossu sortie nadat ophanging brak... in TBR met (nog) snellere Peugeot 106
Koen Demeyere: "Met nummer 99 op de deur tussen alle andere outsiders, tegenover de moderne generatie R2 1600's stonden we op papier goed geplaatst. Dit met een challenge-saxo van 10 jaar oud welliswaar voorzien van een goeie R2-versnellingsbak. Ik, voor het eerst mee als co-piloot, kreeg direct m'n vuurdoop door op de 1ste KP vast te stellen dat we de snelste waren in de klasse en ook 15de algemeen stonden. Ondanks dat we op een paar plaatsen niet voluit zijn gegaan, waar het wel kon en ook een enkele kleine foutjes waardoor we in totaal nog zeker een 6-tal seconden sneller konden geweest zijn. Al bij al dus toch wel een zeer hoog tempo.
Kp 2 was minder technisch met veel rechte stukken en daar verloren we een beetje op de nieuwe leider in de klasse.
Met in het achterhoofd een knalprestatie neer te zetten hebben zijn we dan in de 2de ronde 1x rechtdoor gegaan, 1x het land op en hebben we enkele keren mais en grachten van heel (te) dicht gezien, met het gevolg van wat schade aan de achterkant (vandaar ook dat het koffer bij momenten open stond). Jammer maar we stonden toch nog steeds in de top 20 algemeen op een seconde of 10 van de leider in de klasse.
Bij de start van de 3de ronde breekt de kabel van koppeling, niet ideaal maar met een sequenciele bak nog mogelijk om te rijden (eens we aan het bollen zijn welliswaar). Die kp werd minder spectaculair en veel zuiverder afgewerkt, zonder het minste foutje. En we waren op weg (achteraf de chrono's via onboard vergeleken) om minstens even snel te zijn dan de R2 die op kop stond....... Afgewerkt?? Neen, op 1km voor de finish is een deel van de ophanging (rechts) afgebroken en zijn we in een linkse de gracht ingeschoven. Het ging allemaal zeer vlug en om in een poging om er nog uit te geraken kwamen we plots tot stilstand op een duiker. De wagen stond even 85 graden recht, we zijn net niet over de kop (over de duiker) gegaan...
Achteraf gezien zouden we de leider niet meer hebben kunnen inhalen daar deze geen fouten meer maakte in de laatste 2 rondes en wij al op de limiet zaten. Al bij al valt de schade wel mee.
Ondertussen is BMS (BossuMotorSport) bezig aan een snellere en op alle vlak betere peugeot 106, om de volgende wedstrijd (hopelijk TBR) mee te kunnen rijden.
Mijn persoonlijke ervaring/mening: zelf had 100% vertrouwen in Lorenzo, het is zo'n torenhoog cliché maar het was echt zo. Zeker na een paar keer ongelooooflijke "kantje-boord"-situaties aan 110 per uur waar alles toch nog goed kwam kreeg ik meer en meer vertrouwen dat hij het overal en altijd wel red. Maar als de mechaniek breekt en je rijd zo op de limiet kan je niet op de baan blijven natuurlijk....Zeer goed voor het spektakel maar daardoor niet altijd even snel. Vooral kp5 met een ietsje minder schuiven en zuiverder rijstijl bleken we toch ook dat ietsje sneller te zijn."
Link naar onboard filmpje: www.specialstages.be.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Lorenzo Bossu , Rally van Staden