12-08-2010
Nissan 370Z made by team CVW Trots op het eindresultaat. Prachtig teamwerk!"
Vier jaar geleden maakte Chris Van Woensel de overstap van een BMW
M3 naar een experimentele en zelf ontwikkelde Nissan 350Z. Een
gedurfde beslissing, want het team kon nergens aankloppen om een
rallyversie van de Nissan 350Z aan te kopen. De wagen moest door het
team zelf helemaal ontwikkeld worden, van een straatversie tot een
competitieve rallybolide.
Chris Van Woensel en zijn ervaren en gepassioneerde vriendenmecaniciens
brachten de uitdaging om zelf een competitieve rallywagen te ontwikkelen tot een goed einde. Meer dan goed, want zowel in 2006 als in 2007 won de Nissan 350Z het Kampioenschap van België in Groep GT, terwijl de wagen heel goed stand kon houden tussen het 4x4-geweld in de kopgroep van het algemene klassement van de Belgische rally's. Na vier jaar trouwe en succesvolle dienst, wordt de 350Z vandaag vervangen door een nieuwe 370Z, opnieuw een uniek exemplaar made by CVW.
Eind vorig seizoen werd door het team een analyse gemaakt van de
mogelijkheden en alternatieven... Chris Van Woensel legt uit waarom
gekozen werd voor een nieuwe Nissan 370Z GT. "We hebben ook gedacht aan het aankopen van een oudere WRC, maar uiteindelijk hebben we toch beslist om opnieuw een GT te bouwen. Vooral onze sponsors waren vragende partij, want een unieke 370Z is publicitair veel interessanter dan een zoveelste Lancer of Impreza. In het najaar van 2009 kregen we de bevestiging van Nissan dat ze ons verder wensten te steunen, maar dan wel met het nieuwe model, de 370Z. Nissan België heeft ons eind januari 2010 een nieuwe Nissan 370Z geleverd en iets meer dan zes maanden later kunnen we de rallyversie van de 370Z presenteren.
Ik ben ook blij dat we verder doen in GT. Het rijden met een GT geeft je
als piloot enorm veel voldoening. Het is een wagen die stuurmanskunst
vergt. Om snelle tijden te klokken moet je er echt voor gaan zitten,
vechten aan het stuur. Je kan het een beetje vergelijken met het gevoel
dat piloten in een S2000 of een R3 hebben. De chrono's volgen niet
vanzelf, maar je moet echt werken aan het stuur. In de jaren dat ik met
een Groep N reed, had ik als piloot op dat vlak veel minder voldoening
en rijplezier."
"Ook financieel is een GT interessant. Natuurlijk is het niet evident om
een wagen van A tot Z helemaal zelf met je team te ontwikkelen, maar
onze Nissan 370Z is rijklaar nog altijd goedkoper dan een nieuwe top
Groep N. Bovendien is de running cost nadien veel goedkoper. Je hebt
standaard een dikke 3,7-liter. Die motor wordt echt niet geforceerd
wanneer je er 400 pk uit puurt. Verder is de transmissie berekend op dit
soort vermogen, rijden we met een sequentiële versnellingsbak die
gemaakt is voor de sport en is de achterbrug van een 370Z beresterk."
Een ander aspect dat enorm veel voldoening geeft is het feit dat de
wagen door het team zelf van A tot Z werd ontwikkeld. "Wanneer ik het eindresultaat zie, dan ben ik echt trots op het geleverde werk. Vanaf eind januari tot nu hebben we bijna elke avond en elke zaterdag samen aan de wagen gewerkt. We hebben een heel hecht en ervaren team. Het werk werd verricht door 4 mecaniciens, aangevuld met mezelf. Ook Filip Goddé, mijn copiloot, heeft geholpen, vooral bij het strippen van de wagen en het verwijderen van de isolatie. Het lassen van het aluminium en het frezen en draaien van de specifieke, zelf ontworpen onderdelen, zoals de draagarmen van de ophanging, werd gedaan door een gepassioneerde vriend van het team die op rust is. En Frans, onze teammanager, heeft alles gecoördineerd. Hij zorgde dat alle onderdelen op tijd werden besteld, zocht de typenummers van de onderdelen op, hield zich bezig met de logistiek, de planning, enz. Een erg belangrijke schakel in het geheel.
Je kan je niet voorstellen wat er allemaal komt kijken bij het ontwikkelen
van een wagen. Een team als Kronos assembleert de onderdelen die van de fabriek komen, maar wij moesten alles zelf ontwikkelen. Daarbij hebben we natuurlijk maximaal gebruik gemaakt van de ervaring die we opgedaan hebben bij de bouw van de 350Z."
Van de vorige Nissan 350Z werd trouwens niets overgebouwd... "Nee, want het reglement is ondertussen ook geëvolueerd. Toen we in 2006 de 350Z bouwden, mocht er amper iets aan gewijzigd worden. In feite was het een straatversie met een aangepaste ophanging, maar met de seriemotor en de originele versnellingsbak. In de loop der jaren hebben we, dankzij onderhandelingen met de RACB, de wagen steeds sneller kunnen maken. Met de 370Z zijn we met een nieuwe lei kunnen beginnen..."
Eind januari begon het team met het strippen van de 370Z. Tot de
laatste schroef werd de wagen gedemonteerd. "Daarna begon het echte stripwerk: het verwijderen van de isolatie en de verf. De overbodige onderdelen metaal werden dan al verwijderd om gewicht te besparen. Daarna werd de kas naar Rallyrent gedaan. Het team van Jasper Van den Heuvel heeft de rolkooi in de wagen gelast. Omdat ik in de 350Z weinig hoofdruimte had, werden de staven van de rolkooi gebogen en zo dicht mogelijk tegen het koetswerk gelast. Daarvoor werd zelfs het dakpaneel verwijderd. Het resultaat is schitterend. Na die twee weken, konden we beginnen met het opbouwen van de wagen. Maar, elke aanpassing vergde tijd. We hebben de kuipstoelen verder naar achteren gemonteerd, om een ideale gewichtsverdeling te bekomen. Daarvoor werd een stuk uit het koetwerk verwijderd. Ook de batterij werd achterin geplaatst, waardoor er een speciale bak ingebouwd moest worden. Waar normaal de handrem staat, moest een plaat ingelast worden om het gat te dichten, de pedal box moest
aangepast worden... Eind april werd de wagen naar de spuiterij gebracht
en daarna konden we de mechanische en technische onderdelen inbouwen."
Zelf ontwikkelde ophanging op uniballs.
"Ook op dat vlak werd over de kleinste details nagedacht. De remleidingen en de bekabeling is volledig nieuw geplaatst. Een mooi
voorbeeld is ook de verwarming. In een seriewagen zit een verwarmingssysteem dat fors van omvang en gewicht is, maar in een
rallywagen heb je enkel verwarming nodig om de voorruit bij regenweer
vrij te houden. In onze zoektocht kwamen we uit bij een kleine
verwarmingseenheid die gebruikt wordt op heftrucks die in koelcellen of
in de winter buiten vrachtwagens moeten laden. Zij hebben ook een
verwarming enkel om de voorruit vrij te houden. Kortom, een detail dat
weer een gewichtsbesparing opleverde...
Wat het gewicht betreft, weten we nog niet waar we uit zullen komen,
maar ik reken toch op een vermindering van 25 tot 50 kg in vergelijking
met de 350Z. Ik denk dat onze 370Z zowat 1350 kg zal wegen. Net zoals uiteindelijk op de 350Z, werd een volledig nieuwe achterwielophanging ontwikkeld en geproduceerd. Een vriend van het huis heeft de draagarmen en de benodigde onderdelen zelf op maat gemaakt. De wagen staat rondom op uniballs. Ook de uitlaat en de carterbescherming maken we voortaan zelf. Uit de beginperiode met de 350 Z hebben we geleerd dat we de uitlaat zo hoog mogelijk moeten leggen, om problemen bij het couperen in de bochten te vermijden."
GT4-motor ontwikkeld door IES
De preparatie van de motor werd opnieuw toevertrouwd aan de Brit Graham Dale-Jones en zijn bedrijf International Engine Services. "Ook dat was een uitdaging, want de 3,7 V6 heeft niet alleen meer inhoud, maar is ook van een ander type. Deze motor heeft een variabel systeem zonder nokkenassen. Omdat een dergelijke motor erg moeilijk te tunen is, werden klassieke cilinderkoppen gemaakt met specifieke nokkenassen. IES prepareert ook de GT4-motoren voor de Nissans in het GT4 FIA-kampioenschap op circuit. De motor zal een ander karakter hebben. Het vermogen is 400 pk, met een koppel van 410 Nm. Die trekkracht is beschikbaar tussen 3.500 t/min en quasi het maximale toerental van 7.500 t/min."
Sadev sequentiële zesbak
"De motor wordt gekoppeld aan een sequentiële zesbak van Sadev. Via
Fabio Lazzerini hebben we gekozen voor een Sadev-bak met powershift, wat ook een verbetering is ten opzichte van de 350Z. De versnellingen zijn heel mooi gespreid. De eerste versnelling is korter, terwijl we in zesde een top van 203 km/h zullen halen. De eindverhouding van de 350Z was iets langer. Deze versnellingsbak wordt trouwens ook gebruikt door Guino Kenis in zijn BMW 120i in de rallycross en door de Nissans van Overdrive, het team van Grégoire de Mevius, in rallyraid. Kortom, het moet een bedrijfszekere competitiebak zijn."
Proflex, Advan, Genesis en Giso
De schokdempers onder de Nissan 370Z zijn speciaal ontwikkeld door Proflex, het bedrijf van Maurice Huisman. Ook dat is maatwerk. Yokohama wordt opnieuw een belangrijke partner, want Chris Van Woensel en Filip Goddé zullen opnieuw op Advan-banden rijden. "In principe zijn dat WRC-banden. Die zijn echter nogal smal voor de achterwielen, zodat ik ook eens ga testen met circuitbanden van Advan. De banden liggen in elk geval op competitievelgen van Genesis. Die velgen gaan we vanaf dit seizoen ook commercialiseren in de rallysport onder de benaming "Competition 66 Wheels". Ik heb er al een paar jaar mee gereden en ik sta volledig achter dit product. Ik heb geen enkele velg stuk gereden, dus de kwaliteit is onberispelijk. De decoratie van de Nissan is het resultaat van de studenten van Giso in Machelen. De mat rode kleur en de zwarte motorkap verwijzen naar de legendarische Nissan 240Z."
3 testwedstrijden met het oog op 2011
Met uitzondering van een optreden in de Exotic Green Rally in Nederland
aan het stuur van een BMW M3 met VIP's aan boord, heeft Chris Van
Woensel nog geen rally gereden in 2010. Natuurlijk staat Chris te popelen van ongeduld om zijn nieuwe Nissan 370Z aan de tand te voelen op de Belgische rallyproeven. "Hoe interessant en boeiend het bouwen van de wagen ook was, het is tijd voor het echte rallywerk! Ik kijk uit naar mijn eerste meters met de Nissan. We rijden de drie resterende wedstrijden van het Kampioenschap van België: de Omloop van Vlaanderen, de East Belgian
Rally en de Condroz Rally. Deze drie wedstrijden beschouw ik als testwedstrijden voor 2011, want dan gaan we het volledige kampioenschap afwerken. Wat ik sportief van de nieuwe Nissan 370Z verwacht? Het is moeilijk in te schatten, maar ik vond de straatversie in elk geval een stuk
baanvaster en stabieler dan het vorige model. Dat gedrag hoop ik ook
terug te vinden op de rallyproeven. Omdat elk onderdeel verbeterd werd
en de wagen lichter is, reken ik toch op een plaats in de top 10
algemeen. Met de 350Z zaten we regelmatig kort bij de top 5, met onder
andere die prachtige leidersplaats algemeen in de Rally van Wallonië in
2008. In de eerste wedstrijd, de Omloop van Vlaanderen, zal ik alles nog
moeten ontdekken, de ophanging verder afstellen of verbeteren, enz.
Die wedstrijd zal een pure test worden. In de EBR wil ik het tempo al
iets verhogen om het seizoen op een mooie wijze te kunnen afsluiten in
de Condroz Rally..."
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Chris Van Woensel