03-07-2010
Verslag Ypres Historic Rally by ConXion: CAMSO team Gemengde gevoelens na opgave
Deze rally, in de FIA klasse meetellend voor het Europese kampioenschap, kon pronken met een uitzonderlijk deelnemersveld. Brazzoli (It - Porsche 911), huidige leider in het FIA kampioenschap, startte met nummer 1; Tanghe-Squedin, op de Camso Escort met nummer 2; verder Jimmy Mc Rae (GB - Vauxhall Chevette), Robert Droogmans (B - Escort), Bjorn Waldegard ( Sweden - Mercedes 500SLC), Marc Duez (B - Porsche), Stefan Stouf (B - Escort), Graham Ernie (GB - Escort), Rossi (It - Porsche) en tenslotte Chambon (Fr) op een 400pK sterke Porsche Turbo om de eerste tien te vervolledigen.
Op Vrijdag werd één KP van 29km (Hollebeke) afgehaspeld, welke de startvolgorde voor het grote werk op zaterdag (ongeveer 125km KP) zou bepalen.
Droogmans was de snelste uit de startblokken met 12,3 sec voorsprong op Tanghe, 23,6 sec op Stouf, 32,9 sec op Vandoorne en 34,6 sec op Duez.
De zaterdagmorgen werd de set-up van de Camso Escort nog lichtjes gewijzigd met onmiddellijk een snelste scratch tijd als gevolg op “Proven-Vleteren” (15km). Tanghe klokte 0,6 sec vroeger af dan Stouf; Droogmans werd derde op 5,70sec; verder Maslen (GB - Triumph TR7) op 11,8sec; Rossi op 18sec en Duez op 20,20 sec.
Aldus was Claudie Tanghe op 6 seconden teruggekomen van Robert Droogmans. Met Stefaan Stouf op slechts 12 seconden achterstand, beloofde dit een spannende strijd te zullen worden.
Het heeft echter niet mogen zijn.
Na enkele kilometers in KP3 bleef het gaskabel hangen op 8.000tpm. Eerst werd nog geprobeerd om één van de twee gaskabels los te koppelen, maar zonder resultaat. Tijdens het wachten aan de tijdscontrole en de start voor KP3 flirtte het radiatorwater met de 100°C, zodat bij deze zeer warme buitentemperatuur (28°) onder de motorkap grote hitte ontstond. Dit was aanleiding tot het smelten van het plastiek in het gaskabel-omhulsel met twee geblokkeerde gaskabels als gevolg.
Dit euvel was reeds, in minder erge mate, voorgevallen in de “Rally Clasico de Mallorca”, begin dit jaar. Daarom werden de nieuwe gaskabels in een hitte werend omhulsel geplaatst. Dit blijkt niet voldoende te zijn bij een zeer hoge buitentemperatuur (in de Rallysprint van de Monteberg verliep alles naar wens).
Om dit probleem in de toekomst te vermijden zal op 3 niveau’s gewerkt worden: een grotere schroef, zodat de motor beter afkoelt, een isolatie van het uitlaat spruitstuk en het herleggen van een ander type gaskabels, zodat ze veel korter worden.
Conclusie: Is het optreden van korte duur geweest, dan is nu wel bewezen, dat de Camso Escort bij de absolute top auto’s behoort, welke in de Historic klasse meerijden.
De Camso Escort staat nog te huur voor de Omloop van Vlaanderen, de Rally de Comines en Köln-Arhweiler in Duitsland.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Claudie Tanghe