03-07-2010
Verslag Ypres Historic Rally by ConXion: Historic Rally Promotions Kurt Vanderspinnen scoort belangrijke punten
De vijfde manche van het Europese Historic Rallykampioenschap vond vorig
weekend plaats in eigen land. De Ypres Historic Rally powered by ConXion is steeds een bijzonder evenement. Behoudens de Europese top, staan immers talrijke snelle Belgische teams aan de start.
Het team Kurt Vanderspinnen – Ruud Strooper kwam zeer gemotiveerd naar de
kattestad, aangezien, door het thuisvoordeel, dit wellicht de enige rally van het kampioenschap zou kunnen zijn, om de sterkere Porsches in Cat. 1 te verslaan. Op vrijdagavond werd een goede tweede tijd geklokt op KP Hollebeke, ondanks enkele problemen met de banden. Enkel de Duitser Pfeiffer, samen met Parisi de grootste concurrent voor het kampioenschap, bleef een handvol seconden voor.
Zaterdag werd met het mes tussen de tanden vertrokken, en op KP Proven werden meteen 11 seconden teruggenomen op Pfeiffer. Ook op de tweede proef , Watou, werden enkele seconden teruggenomen, zodanig dat het tijdsverschil zeer miniem was. De aanval werd verder ingezet op Kemmelberg, maar bij het ingaan van het bos naar de Monteberg, liep het team een dubbele lekke band op. Rechts voor diende op de proef te worden vervangen, om vervolgens langzaam de finish te bereiken. Er gingen bijna 5 minuten verloren. De strijd om de overwinning in de categorie werd een strijd om de tweede plaats, want door het tijdverlies waren Berqvist en Parisi voorbij gekomen.
Op alle overige proeven werd vol aangevallen, met telkens een besttijd in cat. 1, hetgeen uiteindelijk resulteerde in een tweede plaats, op een dikke minuut van Pfeiffer. Kurt Vanderspinnen : “Het is een zware rally geworden, maar we zijn toch erg tevreden. We scoren terug 12 punten voor het kampioenschap en onthouden vooral dat we op dit terrein de Porsches 2.4 aankunnen met onze Lotus Cortina als we tot het uiterste gaan. Lekke banden behoren tot het risico in Ieper indien men vol aanvalt. Dat was trouwens ons enige probleem tijdens de rally, toch gereden in zeer warme omstandigheden. De Lotus Cortina bleek andermaal zeer betrouwbaar".
De volgende rally wordt de Lahti Rally in Finland op 6 tot 8 augustus over de vermaarde proeven van het WRC. Blix Motorsport zal dus de handen vol hebben om de Lotus Cortina in de komende dagen terug om te bouwen naar gravel specificaties.
In de Nationale Historic Rally werd door FunStillExists de Alfa Romeo GTV6 van Historic Rally Promotions ingezet, met de bemanning Steven Debock – Olivier Depuyd. Ook deze auto presteerde de ganse rally probleemloos, en eindigde op een mooie 28ste plaats.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Ardeca Ypres Rally Belgium , Kurt Vanderspinnen