30-06-2010
Verslag Ypres Historic Rally by ConXion: Tom Tytgat - Bjorn Depoortere Na technische problemen gefinisht op een 9de plaats, maar toch tevreden.
Vorig jaar behaalde Tom in Ieper een mooie 5de plaats bij de FIA historics en hij wilde het dit jaar minstens evengoed doen. Voor mij was het de eerste keer Ieper en met veel ferme Porsches en BDG Fords aan de start, en met de bijhorende toppiloten (!), kon ik mij reeds tevreden stellen met uitrijden en een plaats binnen de top tien. Alhoewel, ik had natuurlijk in de ORC rally al van de champagne geproefd (nl. de overwinning bij de historics naast Vincent Verschueren) en wist dus dat de witte Ascona B goed afgesteld was en tot veel in staat is.
Op vrijdagavond kenden we een zeer goede start en klokten we de 7de tijd op Hollebeke. De zaterdagmiddag reden we dus met een goed gevoel naar de start van Proven, maar daar aangekomen was het lang wachten omdat de rally stil lag door een sortie. We werden daar ook nog eens gewaarschuwd door Pieter Tsjoen, die er ook daar afgegaan was, dat het parkoer er met verradelijk veel grind bijlag. We moesten terug ons ritme opbouwen en het duurde wel enkele KP's tot we terug op dreef waren. Maar mede door het verdwijnen van toppers voor ons kwamen we na Dikkebus op een 5de plaats te staan.
Vanaf dan had de pechduivel het op onze motor gemunt : een losgekomen bougiekabel vroeg na de start van KP Langemark zodat we niet meer het volle vermogen hadden. Een kleptuimelaar brak op KP Heuvelland zodat we op die manier nog heen en terug naar Wasquehall moesten en wachten tot op de service in Boezinge om het euvel te repareren. Ondanks deze rake klappen bleef de motor verder draaien, maar naar het einde van de rally toe beslisten we om niet meer het uiterste van de motor te vragen, maar te controleren en geen risico's op een sortie te nemen, met het oog op een aankomst in Boezinge.
Door dit alles zakten we terug naar een 9de plaats algemeen. Zonder de technische problemen zat er duidelijk meer in, maar als je ziet dat meer dan de helft uitgevallen is met ofwel technische problemen, ofwel een sortie, dan zijn we toch tevreden met een eindresultaat binnen de top tien. We hebben echter onszelf zowel op het vlak van technische voorbereiding als op het vlak van verkenning niets te verwijten. Dit gebeurt nu eenmaal in de autosport en er is altijd een gezonde dosis geluk nodig om de wagen heelhuids aan de finish te krijgen. Het was een heel avontuur ! Ieper is een uitzonderlijk mooie rally, maar wel veel specialer dan alle andere rallys die ik tot nu toe meegemaakt heb.
Tot slot bedankt aan het volledige serviceteam voor hun inzet en paraatheid, en aan de sponsors voor hun steun.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Tom Tytgat , Ardeca Ypres Rally Belgium , TT Autosport