28-06-2010
Verslag Ypres Historic Rally by ConXion: Silver Arrow Racing met Bjorn Waldegard en Bart Vanhaverbeke
Op 25 en 26 juni vond in Ieper de 18de Ypres Historic Rally, manche voor het FIA European Historic Sporting Rally Championship, plaats. Voor het eerst kwam Silver Arrows Racing aan de start met 2 wagens waarvan er 1 door niet minder dan voormalig wereldkampioen en 3-voudig winnaar van Ieper Bjorn Waldegard werd bestuurd.
Het waren drukke dagen en nachten geweest in de dagen voor de rally om de splinternieuwe Silver Arrows Racing Mercedes voor Waldegard voor de start van de rally klaar te krijgen. Een rally rijden met een nieuwe wagen zonder voorafgaande testen zou dus een zeker risico inhouden.
De eerste klassementsproef in Hollebeke verliep voor Bjorn Waldegard niet vlekkeloos. Hij vertelt: โNet na de start van de klassementsproef ontstond er een slecht contact in onze intercom waardoor het geluid constant wegviel. Mijn co-rijder, Denis Giraudet, probeerde het probleem te verhelpen door de bedrading vast te houden maar toen ik een scherpe bocht afsneed, rukte hij door de schok de bedrading los waardoor we helemaal geen geluid meer hadden. We hebben de schade toch nog kunnen beperken door een 19de tijd neer te zetten, weliswaar 1m45s na de eerste.โ
Voor de MExT wagen met team Bart Vanhaverbeke en Filip Lecomte verliep het in de eerste klassementsproef beter met een 17de tijd. Bij hun terugkeer in de service bleek de cardan van de achteras echter beschadigd waardoor deze moest worden vervangen. Met man en macht werd aan de wagen gesleuteld maar de toegestane 45 minuten service werden met meer dan een half uur overschreden waardoor de wagen straftijd kreeg en de volgende dag in Superrally zou moeten starten.
Ondanks deze tegenslagen werd er op zaterdag met nieuwe moed gestart. Dat Bjorn steeds meer aan de Mercedes-Benz 500 SLC begon te wennen, bewees hij door in de eerste ronde op de KPโs van Proven, Watou en Kemmelberg een 12de, 7de en een 5de tijd neer te zetten. Hierdoor was hij al naar de 12de plaats opgerukt en had hij slechts 1 minuut moeten toegeven op leider Robert Droogmans. Ook het team Vanhaverbeke-Lecomte begon in het ritme te komen met een 22ste, 18de en 14de plaats.
De derde ronde zou de langste worden met 3 klassementsproeven in Belgiรซ van in totaal 59 km en een uitstap naar Wasquehal in Frankrijk voor een 1.6 km lange show kp. Het team Waldegard-Giraudet reed opnieuw mooie tijden en was na de klassementsproef van Dikkebus ondertussen opgerukt naar een 10de plaats tot ze in de 28,8 km lange proef van Heuvelland moesten opgeven met... benzinepech. Co-rijder Denis Giraudet licht toe: โDoordat onze wagen met een echte racemotor is uitgerust, konden we het verbruik van de wagen niet echt vergelijken met de andere Mercedes. De benzinemeter stond nog op een kwart toen we met een lege tank op 2 km van het einde van de kp stilvielen.โ
Ondanks zijn opgave blikt Bjorn Waldegard tevreden terug: โHet is uiteraard jammer om met benzinepech de strijd te moeten staken temeer omdat we steeds beter aan het rijden waren. Toch hou ik een heel goed gevoel over aan deze uitzonderlijke wagen. Ik had met deze wagen bij Mercedes nooit een rally op asfalt gereden en ik moet toegeven dat ik positief ben verrast. Ondanks het feit hij met zijn lange wielbasis niet de meest ideale wagen is voor het kort en bochtig parcours van Ieper heeft de wagen toch ver boven mijn verwachtingen gepresteerd.โ
De MExT wagen ondervond geen technische problemen en klom door zijn regelmatigheid verder op in het klassement. Bart Vanhaverbeke vertelt: โWe geraakten steeds meer in het ritme en amuseerden ons fantastisch. We hebben wel even geluk gehad toen ik op de KP van Heuvelland te laat remde voor een linkse haakse bocht en met de neus in een greppel belandde zonder enige schade aan de wagen. Met de hulp van een toeschouwer kregen we de wagen weer op de baan en verloren we slechts anderhalve minuut.โ
Ook in de laatste ronde werd er opnieuw regelmatig gereden met een 15de tijd in Proven, een 16de in Watou en een 14de op de Kemmelberg. Hierdoor eindigde het MExT team alsnog op een 16de plaats in het eindklassement. Bart Vanhaverbeke is dan ook heel tevreden over zijn prestatie: โOndanks onze straftijd van de eerste dag zijn we er toch in geslaagd om een mooie remonte te maken. Onze nieuwe ophanging heeft de wegligging van de wagen vooral in de bochten merkelijk verbeterd waardoor we nu gemakkelijker onze snelheid kunnen aanhouden in de waaiers.โ
Silver Arrows Racing blikt tevreden terug naar het afgelopen weekend. Bart Vanhaverbeke licht toe: โOp slechts 2 maanden tijd hebben we 1 nieuwe wagen gebouwd, 1 wagen volledig herbouwd en een volledig nieuwe ophanging ontwikkeld. Dit is al een prestatie op zich. Jammergenoeg ontbrak de tijd ons voor uitgebreide testen maar we hebben toch beter gepresteerd dan verwacht. De ervaringen en de feedback van Bjorn zullen ons helpen om onze wagen nog verder te verbeteren.โ
Bjorn Waldegard houdt ook goede herinneringen over aan het weekend met de Mercedes: โHet was een plezier om met de Silver Arrows wagen te mogen rijden en ik ben positief verrast door de motivatie en het enthousiasme van het team. Ik ben blij dat ik mijn ervaring ter beschikking kon stellen en zie het zeker zitten om in de toekomst nog met Silver Arrows te rijden. Ik zou heel graag het potentieel van deze wagen willen aantonen in de East African Safari rally en ben daarom beschikbaar om de wagen mee te helpen ontwikkelen.โ
Bart Vanhaverbeke, oprichter van Silver Arrows Racing, besluit: โHet was voor de eerste keer dat we met 2 wagens aan de start kwamen en het volledige serviceteam in actie kwam. Het waren spannende momenten als beide wagens tegelijkertijd in service waren en ik wil dan ook de mecaniciens bedanken die schitterend werk hebben geleverd. Tenslotte wens ik ook de meer dan 100 gasten en bezoekers bedanken die ons op onze servicestand zijn komen aanmoedigen tijdens dit schitterend en zonovergoten weekend. Ik kijk nu al uit naar september waar wij in de Omloop van Vlaanderen in Roeselare opnieuw aan de start zullen komen.โ
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Ardeca Ypres Rally Belgium , Silver Arrows Racing , Bart Vanhaverbeke