27-06-2010
Freddy De Zesde van Ieper gekroond Compleet verslag van de wedstrijd
We voelden hem aankomen, de zesde overwinning van Freddy Loix in de GEKO Ypres Rally. Maar rally is geen exacte wetenschap, en het was niet vanzelfsprekend…
Vanaf de eerste meters was het duidelijk dat Freddy Loix er op uit was zijn deelname om te zetten in een volgende overwinning. In het begin ontstond meteen een hevig gevecht met Kris Meeke (Peugeot 207 S2000). Een mano a mano die zaterdagochtend eindigde in een voorspelbare crash van de teleurgestelde Ier. “We zaten overal aan de limiet en het was duidelijk dat één van ons tweeën in de fout zou gaan” bekende de ex-protégé van Colin McRae. En Freddy bevond zich opnieuw alleen op kop. Wel eigenlijk, niet helemaal, want Jan Kopecký leek niet van plan zomaar het hoofd te bieden. Zaterdag bij het begin van de avond waren er enkele proeven waar de Tsjech enkele seconden terugpakt op de Belg, maar het duurde niet lang voor Freddy dit weer rechtzette. Een manier als een ander om aan zijn belangrijkste concurrent van het weekend duidelijk te maken dat zijn pogingen tot niets zouden leiden. Nochtans, op dat moment bleef de BFO piloot voorzichtig. “Ik mag niet te veel vertragen want Kopecký blijft aanvallen. Maar eerlijk gezegd zit ik iets onder het tempo dat we hadden met Meeke. Ik was een beetje onzeker bij het vertrek hier, omdat ik me afvroeg hoe ik me zou positioneren tegen deze jongelingen die de Super 2000 al goed gewoon zijn. De competitiviteit van mijn Škoda Fabia S2000 heeft me wat gerustgesteld, deze wagen is echt fantastisch. De wegligging en motor van deze geëvolueerde versie zijn voelbaar beter dan mijn gebruikelijke bolide. Dat neemt niet weg dat ik blij ben aangekomen te zijn.” Dit voltrok zich zonder noemenswaardige problemen, wat ervoor zorgde dat de sympathieke Riemstenaar zijn zesde succes kon waarmaken in de Kattenstad. Hij toont zich baas, hij is het echt, Freddy De Zesde van Ieper.
Dat verhindert Kopecký en Škoda niet van een uitstekende prestatie neerzetten voor het kampioenschap. Een succes dat zonder twijfel nog completer zou geweest zijn moest Juho Hänninen niet van de baan zijn geraakt vrijdagavond. Maar hij zou niet de enige zijn! Stéphane Sarrazin en Pieter Tsjoen (Peugeot 207 S2000) zijn enkele groten die hetzelfde lot ondergingen. Dit liet onze grootste Belgische hoop toe weer wat dichter naar een podiumplaats te kruipen. Thierry Neuville zette een opmerkelijk parcours neer, wat hem een zeer knappe derde plek bezorgde, en aantoont dat hij een beschikt over een gezonde dosis talent en maturiteit. Achter hem volgt Bernd Casier met zijn Škoda Fabia S2000 die net als steeds joeg op Loix, maar zich moest tevreden stellen met een vierde plek. De volgende mooie verrassing, Andreas Mikkelsen die erin slaagt zijn nieuwe Ford Fiesta S2000 (de eerste in Ieper) uitgerust met Hankook banden naar een vijfde plaats te loodsen.
Grote teleurstelling voor het GEKO team van Patrick Snijers (Peugeot 207 S2000), die er voor zorgde dat hij Bruno Magalhães (Peugeot) achter zich kon houden tot de laatste chrono van Heuvelland. Daar gaf de motor van de 207 de geest. Dit is echt pech voor hem, want “de grote” verdiende deze zesde plek echt. Het GEKO-NCRS team kende trouwens heel wat tegenslag tijdens deze rally, Melissa Debackere gaf op na een electrische storing veroorzaakt door een tang die waarschijnlijk onder de motorkap bleef na de technische keuring. De motor van de Peugeot 207 van Dominique Bruyneel begaf het ook al op de eerste dag. En op zaterdag moesten ook Mattias Boon en Stefaan Prinzie opgeven. "De wagen miste power," vertelde Stefaan Prinzie na afloop. "We hebben dat willen compenseren door wat meer risico's te nemen, en zijn aan de finish van Langemark in de gracht gesukkeld." Het GEKO Junior team met Thibault Spillebeen kan na de nodige zorgen wel uitrijden. Een lichtpunt was de twintigste finish op twintig deelnames in Ieper voor Didier Van Wijnsberghe (14de). "Jammer dat ik op de laatste proef nog 2 plaatsen verloor," aldus de autohandelaar. "De lichtbak was losgekomen en zo ben ik nog wat tijd verloren, maar ik ben heel tevreden dat ik terug in Ieper ben en de wagen zonder schrammetje kon in het parc fermé plaatsen."
De doortocht op Heuvelland was niet alleen voor Snijers een nachtmerrie, vermits ook Mathias Viane (Mitsubishi Lancer Evo X) hier lek reed, en de overwinning moest laten aan Stéphane Lhonnay (Mitsubishi Lancer Evo IX), die op zijn beurt lek reed! Voorheen domineerde Jasper van den Heuvel (Evo X) de categorie “Productie Gr. N”, alvorens gedwongen te worden tot een opgave door mechanische problemen zaterdagmorgen. Alexandre Romain nam de leiding en leek af te stevenen op een autoritaire overwinning totdat de intercooler van zijn Evo X hem veel problemen en uiteindelijk straffen bezorgde. Kort samengevat heeft deze categorie tot op het einde gezorgd voor de nodige spanning.
Net als van den Heuvel heerste Kris Princen de eerste uren van de race tussen de Renault Clio R3’s. Het defect raken van de alternator van zijn Frans bommetje bombardeerde Kevin Abbring tot leider, zijn enige echte rivaal tot op dat moment, die dan ook met de overwinning gaat lopen. Daarop volgen Pierre Campana, Eric Mauffrey en tenslotte Alessandro Bettega.
Nederlandse overheersing ook tussen de Citroën C2 R2’s, met de overwinning van Hans Weijs Jr. De enige piloot die dit tempo min of meer nog kon volgen was Caren Burton. Hij zou de tweede plaats verdiend hebben, maar na problemen met de koppeling vrijdagavond en een spectaculaire crash (een neusrol ten gevolge van zijn stuurhuis dat brak) moest hij die aan zich laten voorbijgaan. Martin McCormack erft daardoor de tweede plaats. De officieuze derde plaats in de Citroen Belux Trophy gaat naar Davy Vanneste, de officieuze plaats want Davy is niet ingeschreven in de Trophy.
Bij de Ford Fiesta Trophy was het ook een bewogen weekend. Het was immers CĂ©dric Cherain die aanvankelijk de leiding in handen had tot kp 12 toen hij op de verbinding naar kp 13 zijn wagen langst de kant diende te zette met een kapotte motor. Hetzelfde probleem overkwam Nikias Priem. Achter Cherain was er weer CĂ©dric De Cecco maar toen die de leiding ging overnemen reed hij een wiel af op kp 4 toen hij een tragere deelnemer wou inhalen. Hij zakte weg in het klassement. Dan pikte de jonge Kevin Demaerschalk de draad op vrijdagavond. Hij ging op kp 10 echter van de baan. De volgende aan de beurt was de Mevius die na de service in Ieper de leiding overnam. Anthony Martin was voorzichtig gestart maar eindigde als 2de terwijl de derde podium plaats gaat naar thuisrijder Filip Pyck.
CĂ©dric Cherain en CĂ©dric De Cecco waren de eersten om uit te lopen, maar de ene moest opgeven (motor) en de andere zakte verder en verder weg in het klassement. Kevin Demaerschalk was goed bezig tot hij van de baan raakte en de overwinning moest laten aan Ghislain de MĂ©vius, voor Anthony Martin en Filip Pyck. Aan de finish in Ieper zagen we ook een dolgelukkige Frederic Berville, hij domineerde van start tot finish de groep N3 en eindigde als 35ste algemeen nog voor enkele modernere Fiesta's R2.
In de Historic FIA wedstrijd was Robert Droogmans absoluut de snelste, hij reed van start tot finish aan de leiding. Aan de finish had hij 2 minuten voor op Geert Vandoorne. De andere Belgische toppers waar iets van verwacht werd, Claudie Tanghe, Bart Maes en Stefaan Stouf moesten allen opgeven.
In de nationale Historic wedstrijd was er geen start-tot-finish leider. De Porsche van Filip Barbier vertrok als snelste, na diens opgave nam Yves Bruneel de leidersplaats over. Maar ook deze laatste moest vroeger dan voorzien naar huis... Op de voorlaatste proef moest Bruneel opgeven en nam Bernard Munster definitief de leiding, hij werd op 35 seconden gevolgd door Tuur Vanden Abeele in de BMW en als derde Filip Calliau in de SMS Ascona. De top 5 werd compleet gemaakt door Piet Declerq (4de) en José Lareppe.
De 46e editie van de GEKO Ypres Rally was uiterst levendig en onderhoudend, en komt makkelijk terecht in de lijst van edities die de geschiedenis van de rally teken²en.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Ardeca Ypres Rally Belgium , Freddy Loix