26-06-2010
Loix, na 1 dag op het gladde Ieperse asfalt, de snelste Stevige strijd voorin en de eerste opgaves
Zon en zomertemperaturen deze gisterenmiddag op de GEKO Ypres Rally 2010. Zoals gewoonlijk mochten we ons verwachten aan een heet gevecht tijdens de eerste proeven. Deze rally zal duidelijk een lange worden, zowel voor de banden als de mechaniek.
Tijdens de eerste lus worden velen al slachtoffer van deze omstandigheden. Bernd Casier kloeg over oververhitte banden op KP1, Corrado Fontana verloor ongeveer twee minuten tijdens dezelfde stage door een lekke band. Juho Hänninen, Luca Betti en Andreas Mikkelsen reden allen lek nabij de finish van KP2. Bij Melissa Debackere (electronische panne) en Kajetan Kajetanowicz (differentieel) gaven hun wagens er de brui aan wat resulteerde in een vroege opgave.
Nog een opgave van formaat, Stéphane Sarrazin. Hij rijdt het decor in met zijn Peugeot 207. Anderen hadden meer geluk tijdens deze proeven, maar Toshi Arai, Luca Betti en zelfs Jan Kopecký kregen het warm en koud op de zeer verraderlijke wegen. De meeste piloten hadden dezelfde opmerkingen bij aankomst aan de finish van de stages: "Het asfalt is heel erg glibberig en er komt veel vuiligheid op de weg omdat veel piloten heel diep snijden".
Vooraan hebben Kris Meeke en Freddy Loix vanaf de eerste ronde de bovenhand. De Ier zette de snelste tijd op KP1, 2"20 voor Freddy Loix die de twee volgende proeven won. De piloot van de Skoda Fabia S2000 is duidelijk zeer blij met zijn nieuwe wagen en leidde het evenement met 2"80 na 3 proeven. Kopecký en Hänninen hielden in de eerste ronde de eer van het Tsjechische team hoog en zitten de eerste twee piloten op de hielen.
Freddy Loix (Škoda Fabia S2000) en Kris Meeke (Peugeot 207 S2000) zetten het gevecht dat ze gestart zijn in de eerste lus verder tot op de seconde. En net als voorheen eigent de Belg zich twee van de drie proeven toe, om zo verder uit te lopen op de Ier tot op 5”8. “Wat een dag!” zegt Freddy, “De auto is fenomenaal goed en ik amuseer me als een gek. Het gevecht is nog maar net begonnen!” Hij voegt er nog aan toe: “Het is een goeie dag geweest. Ik kan niet meer dan dit, ik zit echt op het maximum”. Het is meer dan duidelijk dat het morgen spannend zal worden.
Los van deze twee heren, en net zoals de tijdens de eerste keer dat de 28,82 km van Hollebeke gereden werden, is er een opgave van formaat. Alsof ze de zaken in balans proberen krijgen, is het deze keer een Skoda die de handdoek in de ring moet gooien, met Juho Hänninen die van de baan raakt. De wegen van de Westhoek dienen opnieuw een flinke klap uit. En dat is niet alles! De drie Proton Satria Neo S2000 worden alle drie door hetzelfde probleem schaakmat gezet in Hollebeke: de motor...
Dit allemaal terwijl Michał Sołowow (Ford Fiesta S2000) enkele problemen ondervindt met de benzinepomp, Jan KopeckĂ˝ (Ĺ koda) zich waagt aan zachtere banden en dat Luca Betti (Peugeot) zich kwaad maakt in zijn remmen, zet Thierry Neuville zich op de vierde plek. Een opmerkelijke prestatie voor de piloot van het Peugeot-Belgique-Luxembourg-team, die niet meteen de top drie lijkt te viseren, op een afstand van een dertigtal seconden. Pieter Tsjoen (Peugeot) en Bernd Casier (Ĺ koda) volgen, voor Andreas Mikkelsen die tevreden is van zijn prestatie met de Ford Fiesta S2000. Patrick Snijers (Peugeot) klaagt dat de Peugeot het ritme niet kan volgen en blijft achter de Noor Mikkelsen. Hij beperkt echter de schade: 9 seconden achterstand vanavond ten opzichte van een 3”2 na de eerste lus.
Achter Bruno Magalhães (Peugeot), die zachtjes vooruitgang maakt op dit parcours dat hij zeer moeilijk vindt, dringt Jasper van den Heuvel (Mitsubishi Lancer Evo X) de top tien binnen. De autoritaire leider van de « Gr. N turbo » vanaf het begin voelt zich meer op zijn gemak dan Vincent Verschueren (Subaru Impreza STi) die van de baan is gegaan tijdens SS4. In de eerste ronde verloor Verschueren in de laatste helft van de eerste lus gehinderd door een gebogen wiel na een aanrijding van van den Heuvel voor de start van de kp. Alexandre Romain (Mitsubishi) staat nu tweede staat in groep N, maar toch al op een minuut afstand.
Bij het binnenkomen in Ieper klaagden zowat alle rijders van de remmen. Alexander Roman, Matthias Viaene en Stephane Lhonnay vertelden bijna exact hetzelfde verhaal, "geen remmen achteraan...". Al hat Lhonnay daar bij sommigen wel zijn bedenkingen over. "Ik reed in Ieper reeds bij 30 graden de lange proef van Heuvelland zonder enige remproblemen. Waarom ik dan nu klaag ? Ik rij met oude remmen !"
En nog een grote opgave ! Kris Princen werd het slachtoffer van een kapotte alternator, en begint zelfs niet aan SS4. Op deze manier laat hij de leiding in A7 over aan Kevin Abbring, die ook met één van die schrikwekkende Renault Clio R3’s rijdt. Bij de Citroënrijders mengt Hans Weijs Jr zich in het gevecht en klopt aan bij de top 20. Op 34”5 is Caren Burton tweede in deze race in de race, en gaat Matthias Boon vooraf op 45 seconden. In de Ford Fiesta Sporting Trophy leidt Cédric Cherain nog steeds vanavond. Kevin Demaerschalk volgt op 8”5 en Ghislain de Mevius als derde op ongeveer een minuut. De Zoon van Grégoire snoept zo een podiumplaats af van De Cecco die slachtoffer werd van een defecte gasklep.
De zeer mooie deelnemerslijt en het mooie weer zorgden ervoor dat er enorm veel volk op de baan was. En ook op de sfeervolle Grote Markt van Ieper was het vanaf de middag op de koppen lopen.
Nu kan u op de foto-pagina reeds genieten van de foto-reportage van dag 1.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Freddy Loix , Ardeca Ypres Rally Belgium