07-05-2010
Verslag RS Monteberg: Erik Vleminckx Debuteren op de Monteberg met een 8ste plaats is niet slecht
Om de GV Rallyrent Beemer verder op punt te zetten, werd koers gezet naar het mooie Heuvelland meer bepaald in de gemeente Dranouter om deel te nemen aan de twee wedstrijden van de Monteberg rallysprint op 1 en 2 mei. Een topresultaat werd zeker niet beoogd en was sowieso niet realistisch wegens het tekort van terreinkennis tegen de meeste andere deelnemers, die hier al talrijke deelnamen hadden opzitten. Erik rekende op de diensten van copiloot Frank Werner (die hem trouwens reeds uitstekend had bijgestaan in Linter) om het parcours via zijn ervaring toch sneller te doorgronden.
VAS Rallysprint op zaterdag:
Wat een startveld ! Het merendeel van de West-Vlaamse toppers en andere snelle mannen stonden met topmateriaal aan de start. Hier een top 15 halen zou al uitstekend zijn. De wagen ongeschonden over de streep halen en een gezonde progressie in tijden maken was de hoofdopdracht.
Met tijdens rit 1 een 12de en rit 2 een 11de tijd op de tabellen, konden Erik en Frank tevreden zijn. Voor de derde rit werden de gordels even beter gespannen en dankzij de betere terreinkennis konden ze een gezonde 10de tijd neerzetten dewelke hen op een finale en mooie 8ste eindplaats plaatste. Debuteren met een achtste plaats in zo een deelnemersveld staat altijd mooi op je CV.
Internationale Rallysprint op zondag:
Wat een materiaal ! Meng een deel van de deelnemers van zaterdag met een hele colonne kanonnen en andere snelle wagens van de massaal aanwezige Engelsen en je bekomt een attractieve wedstrijd met superwagens in een internationaal karakter.
Geconfronteerd met enkele problemen verliepen de beide verkenningronden met de M3 die voormiddag niet zoals mocht verwacht worden. Met dit voorbereidingsprobleem rekening houdende werd de eerste rit toch met de nodige voorzichtigheid aangepakt. Toch was hier een 12de tijd een feit. Erik merkte dat hij niet hetzelfde gevoel van stabiliteit in de wagen had als de dag voorheen. Alle ophangingelementen werden gecontroleerd en de afstellingen nagekeken. Tijdens rit 2 werd dit gevoel nog meer bestendigd met toch terug een 12de tijd. Aan de ophangingafstellingen was niets gewijzigd ten opzicht van de dag daarvoor en toch was het gedrag van de wagen volledig anders. Een check up kon niets aan het licht brengen.
Tijdens rit 3 probeerde Erik nog een snelle tijd neer te zetten, doch op de snelle waaiers kon niet echt meer vol gegaan worden. Met een elfde tijd (op 1/10de sec van de tiende plaats) werd dan ook beslag gelegd op die toch mooie 11de eindplaats.
Erik,Frank en entourage zouden bij voorbaat zeker getekend hebben voor dit resultaat, doch weten dat een betere tijd zeker tot de mogelijkheden behoorde.
Ondertussen werd door de technische crew vastgesteld dat het wielspoor van de achtertrein volledig ontregeld stond wat het onstabiele weggedrag van de wagen verklaart. De oorzaak van deze ontregeling werd ondertussen ook reeds gevonden en wordt opgelost zodat de wagen klaar zal staan voor de volgende grote afspraak in Limburg.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Erik Vleminckx , Rally van de Monteberg