03-05-2010
Verslag RS Monteberg: Vincent Verschueren Eerst met BMW M3, dan met Escort MKII en nadien getest met Skoda Ocatvia WRC van BMA
Monteberg deel 1: de zaterdag
Na de pech in de Wallonie keken we met z’n allen uit naar ene weekendje “fun”. De Subaru werd binnengedaan voor een check up van de motor en de M3 van Charly Schmid werd klaargezet voor de beklimming van “de Monte”. Voor het zaterdag-gedeelte had een trouwe sponsor de taak van Co op zich genomen, een taak die hij met verve zou vervullen.
De eerste rit was het een beetje zoeken in de regen, want het was toch al weer even geleden om een achterwieltrekker door de regen te sturen. We brachten het er toch nog goed vanaf met een 3de tijd algemeen achter Snijers in de GEKO Subaru en de “blauwe raket” van Lefevere.
De tweede run over de flanken van de Monteberg schonken ons onze 1ste scratch algemeen. Een tijd die gereden werd in droge omstandigheden, en zo kon Vincent de talrijke pk’s op de grond zetten.
De M3 schoof over de FF met een tijd van 4.41.77 dat was net geen 2 seconden sneller dan Snijers en iets meer dan 4 seconden sneller dan Lefevere die gevolgd werd door Debackere eveneens in een Subaru.
Voor de derde en laatste ronde werd blijkbaar bij iedereen nog eens alles op alles gezet. Lefevere zette een VERBLUFFENDE tijd neer en won zo de wedstrijd voor Snijers op de Subaru.
Wij finishten mooi op de 3de stek algemeen op 11sec van de immer snelle Lefevere. Na afloop was iedereen super tevreden met het resultaat, vooral dan de Co die zijn maidentrip direct met bekers beloond zag. Proficiat Mike !!
Monteberg deel 2: de zondag
Voor het internationale gedeelde kwam een droom voor Vincent uit. Hij mocht met de Escort BDA van het Fixion-team aan de start verschijnen. Hij zou nu rijden met de wagen waar hij een gans seizoen had tegen gestreden in het jaar 2009. Van testen was geen sprake daar de wagen reeds 30min voor tijd was aangekomen en dus een kleine rit door dranouter was de enige “voorbereiding”.
Het was voorzien dat Vincent zich zou amuseren en dus de tijden niet zou bekijken, maar helaas. Wanneer Vincent in een koersauto kruipt is het om te rijden en niet om te spelen… Zo eindigt hij de eerste rit op een 4de plaats algemeen voor de Subaru S9 van Worly.
Onze HELI M3 werd voor de gelegenheid bestuurd door niemand minder dan Bernard Munster. Bernard zijn Octavia had de geest gegeven op zaterdag en daardoor was zijn deelname onzeker voor de zondag. Charly, de eigenaar van de wagen gaf met veel plezier de sleutels van zijn M3 aan Bernard om zo te kunnen genieten deze zijn ervaring qua afstelling. Bernard amuseerde zich kostelijk en dat was ook te merken aan zijn tijden hij combineerde spektakel en snelheid zoals hij dat al altijd heeft gedaan. Met twee 8ste tijden en een 9de tijd eindigde Bernard op een knappe 9de plaats. Bernard wist ons te vertellen dat hij danig onder de indruk was van de wagen die werd opgebouwd door HELI RACING. Op enkele afstellingen van de veren na heeft Bernard amper iets veranderd aan de wagen. Een toffe en potente wagen die weliswaar een ervaren rijder nodig heeft die weet wat het is om 310pk onder de voet te hebben.
Verder maakte Vincent nog wat progressie met de MK II en kon zo een mooie 7de plaats algemeen innemen. Eerste tweewiel aangedreven auto achter allemaal 4x4 turbo aangedreven auto’s. Ook hij was danig onder de indruk van de machine die hij voor de eerste maal bestuurde. Hij vond de tractie en acceleratie enorm impressionant van de Ford, al was het gedrag in de snelle waaiers minder dan die van de ascona waar vincent de titel mee won.
Na de wedstrijd hadden we dus 2 tevreden piloten en 2 dolgelukkige co-piloten want elk mochten ze hun droom auto of piloot vergezellen voor dit weekend.
Alsof dit nog niet genoeg vreugde bracht kwam Bernard met het spectaculairste nieuws van het weekend af. Hij nodigde Vincent uit om met hem te gaan testen op het onverhard met de nieuwe SKODA OCTAVIA WRC EVO III. Een auto die volledig werd opgebouwd in de Ateliers van BMA.
Deze middag belde Vincent dan met het heugelijke nieuws dat hij niet minder dan 2uur had kunnen rijden met de BMA Octavia. Eerst enkele testritten onder leiding van Bernard himself, om dan het stuur over te nemen. Na enkele tips qua efficiëntie was Vincent vrij snel weg met het hoe en wat van een WRC. “Een droom”, zo beschreef Vincent de wagen waarmee hij talloze passages mee deed over het onverhard. Aan het einde van de test begon het te regenen en besloot Vincent ermee op te houden. Het was een SUPER mooie dag waarvoor hij Bernard Munster enorm voor dankt, en wie weet kunnen we er ooit eentje besturen tijdens een wedstrijd. Time will tell !
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Rally van de Monteberg , Vincent Verschueren