25-04-2010
Pieter Tsjoen (ook) in de Wallonie de snelste Compleet verslag van de wedstrijd
deelnemersveld (13 WRC’s, de nieuwe S2000 van Loix…), een andermaal
succesvolle show-kp op de Citadelle en het prachtige zomerweer, heeft de 27ste editie van de rally van Wallonië alle verwachtingen ingelost.
Dankzij zijn zesde zege dit weekend in Namen is Pieter Tsjoen alleen recordhouder geworden van de rally van Wallonië, want tot nu deelde hij die eer met Robert Droogmans (5 zeges). Reeds winnaar in 2001, won Pieter tussen 2003 en 2006 zelfs vier keer na mekaar en nadat hij vorig jaar
tweede eindigde achter François Duval, volgt nu zijn zesde zege. En… die kwam er voor de piloot van de Ford Focus WRC zelfs zonder veel moeilijkheden, aangezien hij van start tot finish de leiding in handen had en maar liefst 16 van de 22 besttijden realiseerde. Niettegenstaande ook Patrick Snijers zeven besttijden klokte (waarvan één ex-aequo met Tsjoen), kon hij de Structo-piloot toch nooit bedreigen. We kunnen ons zelfs
afvragen of hij de tweede Structo Focus van Berd Casier had kunnen afhouden, want tot zijn opgave op Kp 7 (waste gate en een kleine brand die de elektrische bedrading van de motor beschadigde) en zonder rekening
te houden met het foutje van Patrick op de Citadelle, bedroeg het verschil tussen deze twee (afwisselend in ieders voordeel) nooit meer dan 3 seconden.
De opgave van Casier bood twee debutanten wel de mogelijkheid om zich extra in de kijker te rijden. Enerzijds Mattias Boon (eerste rally met een WRC) en anderzijds de Fransman Eric Brunson (eerste rally in België) die
zich trouwens in positieve zin lieten opmerken. De twee Subaru’s leverden lange tijd een mooie strijd, tot de jonge Belg op het einde van de eerste etappe het ritme opdreef en bij de Fransman even later de eerste schakelproblemen opdoken, dewelke hem zondagmorgen trouwens definitief uitschakelde. De twintigjarige Boon maakte hoe dan ook duidelijk dat hij de inspanningen voor dit project van Hubert Deferm, Wim Soenens en zijn co-piloot Sonck, zeker verdiende.
Ook Freddy Loix, die hier zijn Skoda Fabia S2000 ontdekte en deze rally gebruikte om hem beter te leren kennen en de afstelling ervan te verfijnen, was gelukkig. Want… het lukte aardig en via de vierde plaats
overtrof hij zelfs de verwachtingen. Dat deed ook Melissa Debackere via een vijfde plaats, al leek ze door een resem kleine problemen gedurende het ganse weekend toch niet echt gelukkig. Want… zonder die tegenslagen had ze misschien (net zoals vorig jaar) kunnen strijden voor de derde podiumplaats. Nu eindigde ze voor de Nederlanders Mark Van Eldik en Erik Van Loon, die eveneens teruggeslagen werden door verschillende problemen (sortie, lekke banden, versnellingsbakproblemen…) want anders hadden ook deze Nederlanders en hun prachtige WRC’s zonder twijfel hoger kunnen eindigen, dan nu blijkt uit het eindklassement. Idem trouwens voor David Bonjean.
Hoe dan ook, omdat hij eindelijk eens verstandig reed en zich tevreden stelde met de Gr.N-zege, eindigde Alexandre Romain mooi zesde. Zonder die instelling had hij zeker voor deze WRC’s kunnen eindigen of… Zeker in de beginfase was ook de strijd in Gr.N interessant om volgen, want maar liefst zes wagens streden er toen om de podiumplaatsen : de Nederlanders Van den Heuvel (erg spectaculair) en Van der Marel en de Belgen Lhonnay, Langenakens en Verschueren (de enige Subaru in dat Mitsu-gezelschap) Enkel Lhonnay en Van der Marel bleven gespaard van problemen waardoor zij de ereplaatsen wegkaapten.
Tegen al dat 4x4-geweld waren de tweewiel aangedreven wagens niet opgewassen, zelfs de Porsche 996 GT3 (de vorige jaren hier toch succesvol) kon dat niet. Vanaf de beginfase was het de Citroën C2 R2 Max van de jonge Nederlander Hans Weijs Jr die heerste, voor de Renault Clio R3 van zijn landgenoot Jan De Winkel en de Porsche’s van Lejeune en Gaban. Deze laatste was finaal de enige die overbleef, waardoor hij zijn Porsche Cayman GT-N net buiten de top15 parkeerde.
Vermelden we evenwel ook de knappe prestatie van Jehenson (Renault Clio RS – en tot aan zijn opgave in de laatste kp (elektrisch probleem) 20ste algemeen en leider in Gr.M), de jonge Nicolas Damsin (Citroën C2 R2, ingeschreven in Gr.A) en vervolgens ook David Croes (de winnaar in de challenge C2 R2). In de andere merkencup, de Fiesta Trophy, waren er door allerhande problemen, tal van wendingen. Toch bleef Cédric De Cecco continu de rangschikking aanvoeren, voor Demaerschalk, de Mévius of Meurens. Het was daar ook een beetje de Fiesta R2 tegen de Fransman Manu Guigou en de nieuwe Renault Twingo R2, tot… diens opgave zondagmiddag, door een mechanisch probleem.
Bij de historics deed Arnaud Clause intussen zijn status als favoriet alle eer aan. Hij was leider van start tot finish en klopte de vaste kampioenschapsrijders, Barbier, Deveux en Debyser.
Vermelden we nog de opgave van Hubert Deferm, Tim Van Parijs, Gert Huzink en Francis Lejeune (allen sortie) en die van Henk Vossen.
Tot slot nog een woordje over de Criteriummanche, waarvoor vrijdag en zaterdag 58 teams opdaagden. Het werd een geanimeerde wedstrijd met niet minder dan zeven verschillende leiders. Maar… zowel Renkin, Bouts, Berleur en Vermeulen moesten snel opgeven. De beslissing viel trouwens pas in de allerlaatste kp, waar leider Olivier Docquier lek reed en opgaf, ook zijn naaste achtervolger Philippe Castremanne, om dezelfde reden veel tijd verloor, waardoor de zege finaal naar Laurent Léonard (Renault Clio RS Cup) ging.
Tussenstand BK
1. Tsjoen 45
2. Snijers 34
3. Van Eldik 23
4. Melissa Debackere 19
5. Van Loon, Casier & Boon 10
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Pieter Tsjoen , Rallye de Wallonie