20-04-2010
Verslag SR Linter: Erik Vleminckx Reactie van co Frank Werner en piloot Erik Vleminckx
Frank Werner
Na een valse start in Tielt werd de short rally van Linter gereden om de wagen te testen . Tijdens de winterstop werd de wagen volledig terug heropgebouwd en dus werd dit z'n vuurdoop.
Niettegenstaande er maar een 32-tal wagens ingeschreven waren , stonden er toch een paar kleppers aan de start waaronder vier EVO's en de vlugge Impreza van Schepers .
Vijf boucles te rijden met 65 Km special . Al tijdens de eerste kp ging het voor ons al mis . Bij de eerste remzone op een T-situatie werkten de remmen al niet met een schuiver rechtdoor als resultaat . Weg was de voorbumper maar we konden verder rijden . Tijdens de service de remmen nog eens goed ontlucht en zo naar de tweede boucle . Probleem opgelost dachten we maar bij na een lang stuk a fond kwamen we aan bij een serieuse remzone en daar ging het weeral mis . Niks remmen en 25 m het veld binnen.
Kortom , samen met de powershift die niet werkte en de twee sorties zagen we de seconden zo voorbij vliegen en onze kansen wegsmelten . Tijdens de tweede sercive werd echter het probleem gevonden . Een remleiding naar de remmen achteraan lekte . Ook de powershift werd volledig uitgeschakelt . Problemen opgelost en zo naar de derde ronde . Die werd nog op safe gereden omdat het vertrouwen in de remmen er nog niet was maar alles verliep toch vlekkeloos . De wagen stond eindelijk op punt en dus tijd om echt te koersen . Dit resulteerde tijdens de vierde boucle in twee keer de tweede snelste tijd . Vijfde plaats algemeen op 1 seconde van de vierde ( Beyne EVO 7 ) en 5 seconden van de derde plaats ( Coene EVO 9 ) . Op die korte specials was Koen nog te kloppen maar Bert leek mij toch niet meer in te halen omdat die toch ook schitterende tijden draaide . Erik had echter vertrouwen in de wagen gekregen en hij kondigde bij de aanvang van de laatste ronde doodleuk twee scratchen aan . Eerst zien en dan geloven dacht ik .But he did it !! De eerste Kp reden we nog de scratch samen met Bert maar tijdens de allerlaatste kp reden we een ongelooflijke 8 seconden vlugger dan al de rest . Zo kwamen we in extremis nog voor Bert Coene en behaalden een schitterende derde plaats algemeen en eerste twee wiel aangedreven wagen . Een onverwacht mooi slot van de wedstrijd maar na de nodige problemen een serieuse opsteker . De wagen staat er , Erik heeft er vertrouwen in dus dat belooft voor de komende wedstrijden.
Erik Vleminckx
Erik Vleminckx overtuigend in Linter
Deze onterecht door vele teams/rijders links gelaten wedstrijd werd begenadigd door een schitterend stralende lentezon over de “katarakt” regio. Waar blijkbaar de massale weekend toeristen wel appel aantekenden (probeer maar eens een hotel-kamer- of B&B te boeken !) vonden we maar een 35 teams aan de SR en 15 teams aan de Regularity aan de start. Aan sfeer op het servicepark was er echter geen tekort en leek het eerder een familie-vrienden bijeenkomst.
Erik en zijn gelegenheidsco Frank Werner zakten na het forfait voor de BK-wedstrijd in Tielt naar het Haspengouwse Orsmaal – Linter af om de vernieuwde wagen aan een eerste test te onderwerpen.
Voor beiden een eerste maal aan de start van deze wedstrijd was het taak om toch met 3 verkenningspassages optimale nota’s te verkrijgen. In Tielt had Erik al snel gezien dat Frank uit het goede hout gesneden was en ook hier verliep de eerste opdracht vlot.
De wedstrijd zelf :
Na de start op kp 1 merkte Erik dat de wagen beter ging dan vroeger. Wee o wee echter op de eerste zware remzone van de proef op een T-situatie. Het rempedaal ging onverwacht diep en zonder rem achteraan raakte de wagen niet echt gestopt. Een contact met de bandenmuur was onvermijdelijk met een stukke voorbumper, een tiental seconden tijdverlies en een gekreukt vertrouwen tot gevolg. De rest van de proef en de 2de proef werden met het nodige voorbehoud afgewerkt. Erik stelde ook vast dat de powershift van de versnellingsbak niet optimaal werkte, waarbij regelmatig bij het schakelen de motor stilviel en de nodige tijd verloren werd. Toch werd na de eerste ronde een vierde plaats ingenomen op 16” van de leider !?
Op de service werden de achterste remmen dan ontlucht en nagekeken en de powershift gecontroleerd om dan ronde 2 aan te vatten. Bij de eerste remzones bleken de remmen hun werk toch voldoende te doen. Halfweg de eerste kp echter na een lang snel stuk komende op een T-situatie stak hetzelfde euvel terug zijn kop op. Met een stevige rechtdoor zo een 25 meter het veld in en achteruitrijden tot op de weg konden Erik en Frank hun weg verder zetten met een 25 à 30” verlies. Je kan wel stellen dat het vertrouwen in de remmen toen helemaal zoek was en de overige kilometers van de proef en de volgende proef terug op behoud gereden werden. Ook het euvel met de powershift bleef. Een terugval naar plaats 9 was hierdoor een logisch gevolg.
Terug op de service werd dan een lek in een koppelstuk naar de achterste remmen vastgesteld. Herstelling en ontluchting van het circuit zou beterschap moeten brengen. De powershift werd uitgeschakeld en Erik zou terug moeten ontkoppelen in het opschakelen. De derde ronde werd aangevat om terug vertrouwen te winnen aan de remmen en de nodige verdere afstellingen te verrichten. Hierna kwam ons team terug tot een zesde plaats algemeen.
Voor ronde 4 werd alles nog eens dubbel gecheckt aan de auto en werd besloten om een vlot ‘Vleminckx tempo” te rijden. Twee maal een tweede tijd was het resultaat en een voorlopige vijfde plaats op 1” van een evo 7 GrA en 5” op een evo 9 Gr A ! Voor co Frank zat een 4de plaats er zeker nog in, doch een achterstand van 5” op de evo van Bert Coene dichtrijden was volgens hem te veel gevraagd.
Toen Erik bovendien voor de start van de voorlaatste proef aan Frank vertelde dat Brecht de mecano gevraagd had om 1 scratch te rijden, doch doodleuk stelde dat hij er 2 van zou maken, glimlachte deze en dacht : “eerst zien …” Op kp 1 draaiden ze inderdaad de scratch, doch deze was gedeeld met de evo 9 van Coene. Erik stelde van beter te doen op de laatste. Beter ?? Op een proef van een 7 tal km waar kasseien 2 x moeten afgewerkt worden met telkens 2 acceleraties op die kasseien een kloof slaan van 8” met de tweede en dit met een achterwiel aangedreven auto getuigd van superklasse !!! Co Frank heeft het gezien en meegemaakt en is vandaag stellig overtuigd van het kunnen van de piloot Erik. Ook de aanwezige deelnemers en omstanders waren verrast, verbaasd en lovend over zijn prestatie. De echt ‘oude’ ratten van het vak waren echter duidelijk minder verbaasd. Zou het kunnen dat Erik eindelijk de wagen heeft waar hij zoals vroeger in de jaren 80 met de kadett zijn kunnen etaleerde ?
Erik zelf hierover: "Het is echt lang lang geleden dat ik met zo een uitstekende wagen gereden heb. Ik mag hiervoor zelfs de vergelijking doortrekken naar mijn Kadett van half jaren 80 die ook zo samengesteld was dat de wagen als een ‘kous’ zat. Voldoende power en koppel, superwegligging en superremmen. Ik ben dus vandaag echt tevreden over de ‘handling’ van deze wagen, superenthousiast over de nieuwe Hankook banden die geen krimp gaven en de vergelijking met de BF Goodrich banden meer dan overtuigend doorstonden. Vandaag heb ik ook uiteindelijk de mensen die steeds in mij bleven geloven kunnen bedanken met deze prestatie. De mensen die niet in mij geloofden en soms zelfs honende en negatieve kritiek rondstrooiden heb ik nu een eerste terugzet gegeven. Als men dus rekening houd met het verlies met onze problemen in het wedstrijdbegin (alleen de 2 uitstapjes kosten 35 à 40”), durf ik stellen dat er zeker meer inzat dan een derde plaats. Maar met zulke dingen moet je rekening houden, zeker met een volledig nieuw opgebouwde wagen en maken altijd deel uit van de wedstrijd. Ik kan vandaag dan zeker uitermate tevreden zijn over de algemene prestatie die we afgeleverd hebben in functie van de toekomst. ik bedank ook alle mensen die het mogelijk gemaakt hebben in het verwezenlijken van de uitstekende auto en alle andere betrokkenen in ons team voor de ondersteuning."
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Erik Vleminckx , Rally van Linter