24-03-2010
Verslag RS Moorslede: Koen Demeyere met veel stress aan de start
Na de vroege lekke band en opgave in Landen (op KP2) zou ik in Moorslede mijn wedstrijd-kilometers met de nieuwe M3 van M-racetech kunnen verdubbelen. Ervaring opdoen is dit jaar de drijfveer maar in tegenstelling tot in de Haspengouw met een zeer discreet nummer achterin zaten we deze keer tussen de grote kanonnen (zo'n 140 deelnemers kwamen er aan de start). En na het voorval van de vorige keer had ik deze keer nu wel heel veel stress aan de start.
Ook nu weer dezelfde verschrikkelijk gladde, vuile omstandigheden zoals in de Haspengouw en dus weer opletten geblazen om de vele PK's op de weg te houden.
Zo nerveus was ik, dat ik moeite had met het korte shift-pookje om hem in de 2de versnelling te steken als ik van 3de kwam. Uiteindelijk bleek dat volledig aan mezelf te liggen want deze (standaard) bak schakelde zoals een Zwitsers uurwerk tikt. Na enkel bochten gebruikte ik de 2de zelfs niet meer en zette ik de 4 pinkers op in het gedacht van al ingehaald te worden.
In de snelle situaties kon ik dan wel wat vlugger rijden .... te vlug :o(
Een pief-paf (rechts-links) situatie waarbij de 1ste bocht nog vrij proper lag ging ik in de 2de te vlug en te bruusk op het gas. Op die plaats was het precies onverhard, modder over gans de breedte van de baan en zo'n 10 meter ver uitgecoupeerde vettige brei.
In een fractie van een seconde brak de achterkant uit en zaten we plots in de tuin van een huis.
Oh ja, daartussen zat ook nog een 2 meter hoge haag ... Nadat we de takken van tussen de bumper en motorkap geplukt hadden en enkele onderdelen (oa zijshort) gaan oprapen zijn waren er 4 minuten verloren toen we weer op de baan raakten. Zonder servo en met 2 kromme achterwielen (ophanging geplooid) hebben we de finish nog kunnen bereiken.
Jean -Yves, Stefaan en co hebben veel werk gehad om de wagen weer op te lappen en die was weer tip-top voor de 2de rit (waarbij ik twijfels had of ik nog wel wilde vertrekken maar mijn super co-piloot Jeannick Breyne wist me weer op te peppen om op't gemak weer de start te nemen).
De 2de rit reden we zonder show en niet al te vlug (zeker niet de laatste gevaarlijke kilometers waar ik zeer voorzichtig door crousde) een 34ste tijd bij mekaar. Ik had enkele keren geprobeerd om de wagen voor de bocht te gooien maar door de lange 1ste versnelling (de motor gaat tot ongeveer 8000tr/min) lukte dat niet en kwamen we soms nogal vierkantig de bocht in/uit.
De 3de ronde, de 5de KP met deze wagen en dus ook les 5. Eens iets anders proberen ... namelijk met de handrem. Acht keer geprobeerd en iedere keer een plezier om zo de bocht rond te komen. Deze keer was er ook meer grip en kon ik al eens vol gas geven zonder te moeten corrigeren of doseren (nu kwam het potentieel van de wagen al een beetje piepen).
Ook nu weer bijzonder traag in die laatste kilometer waar ik zeker nog een handvol seconden liet liggen. Maar wel zonder fouten en een 24ste tijd op de klok.
De 4de ronde wou ik er nog wat meer van afknabbelen (maar ook wel weer met die oh zo plezante perfect werkende handrem) maar toen de intercom het liet afweten heb ik er dan maar voor gekozen om toch niet meer risico's te gaan opzoeken en bleef onze tijd ongeveer hetzelfde.
Weer wat oplap werk voor de carrossier (ik ga eens vragen of hij geen klantenkaart kan geven) aan bumper en spatbord (was nog niet helemaal droog van vorige spuitwerken vrees ik) en zo binnen een kleine 3 weken de TAC-rally van Tielt.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Koen Demeyere , Short Rally Moorslede