21-03-2010
Citroën Racing Trophy Benelux in de TankS Rally (NL) Hans Weijs domineert in eigen land
De Citroën Racing Trophy Benelux kwam dit weekend voor de eerste keer in actie op Nederlandse bodem. Een première voor de promotieformule van Citroën, waardoor de Belgen en Luxemburgers in een ongebruikelijke context werden ondergedompeld. Na een nachtelijk begin van de wedstrijd vrijdagavond, werd de rally zaterdag geteisterd door hevige regen en stormweer. Maar de meute jonge-piloten van Citroën liet zich niet verrassen.
De enige die de finish niet haalde was David Croes. Nog voor de eerste proef, werd hij uitgeschakeld door... de lokale politie, die zijn rijbewijs in trok wegens overdreven snelheid bij het roderen van zijn nieuwe remmen.
De verplaatsing naar Emmeloord, een stadje in de Noordoostpolder, werd een triomftocht voor Hans Weijs Jr. Na zijn klinkende zege in de Rally van Haspengouw, was het jonge Nederlandse talent uit Elst opnieuw te sterk voor zijn concurrenten in de Trophy. In het specifieke Trophy-klassement (A7-A6 in Nederland), moest hij wel tevreden zijn met de tweede plaats.
"Ik heb alles gegeven om de Clio R3 van de Winkel bij te benen. Vrijdagavond stond ik op amper 2", maar zaterdag liet ik me even verrassen. Dat tijdverlies in de modder van een wei was er teveel aan om de 2-liter nog terug te pakken," vertelde Weijs Jr.
Xavier Baugnet, tweede C2-piloot en derde in het Trophy-klassement, was heel tevreden. "Ik wist dat Hans Weijs Jr hier niet te kloppen was. Hij reed deze wedstrijd al meermaals en hij kent de streek. We reden vanaf het begin voor de tweede plaats en daarin zijn we geslaagd. Het parcours was best interessant. De smalle dijkproeven zijn technisch en verraderlijk. In sommige bochten kon niet gecoupeerd worden, in andere bochten werd heel diep gesneden, waardoor er erg veel modder op de baan lag. Het was een kwestie van ver vooruit te kijken om te zien of er modder lag in de volgende bocht. Ik daag Weijs uit voor de Rally van Wallonië. Daar zal ik me beter thuis voelen!"
Ronny Foxius was uit het verre Luxemburg naar Emmeloord gekomen. Na zijn opgave in Landen, opende Foxius zijn score met een 5de plaats in het Trophy-klassement. "Finishen en punten scoren, dat was onze doelstelling en dat is gelukt," lachte Ronny, die bijna 4' voor Thibault Spillebeen eindigde. Spillebeen werd 7de, achter de 2-liter van de Duitser Ihle. "Op de eerste passage was ik telkens erg voorzichtig, want de wagen is niet verzekerd. Ik mocht dus geen foutjes maken. Tijdens de tweede ronde ging het telkens beter, maar het bleef uitkijken op die dijken, want bij het minste foutje donder je van de berm en lig je enkele meters lager in het water. Ik ben heel tevreden dat ik Guillaume Dilley achter me gehouden heb, want hij heeft wel de MAX-motor, terwijl ik nog met de normale R2-motor rijd."
Guillaume Dilley reed een verstandige wedstrijd om veel nieuwe factoren onder de knie te krijgen en eindigde op de 9de plaats in het specifieke A7-A6 klassement: "Beginnen aan de wedstrijd in het donker, rijden in zware regen, een erg typisch parcours, rondkoersen met verstralers in je spiegels, het was allemaal nieuw. We zijn foutloos aan de finish geraakt van deze lange en zware wedstrijd. Dat is het belangrijkste."
De trip naar Nederland heeft alvast zijn effect niet gemist. Vanaf de Rally van Wallonië zal er een tweede Nederlander aan de start komen in de Citroën Racing Trophy Benelux.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Citroën Racing Trophy Belux