21-03-2010
RS Moorslede: Winst voor Didier Duquesne na fout van Paul Lietaer Compleet verslag van de wedstrijd
Paul Lietaer had met de Subaru WRC de ideale wagen om te winnen in Moorslede. Deze sprint was een test nadat de wagen moest hersteld worden na schade tijdens een TV opname eind vorig jaar. Paul klokte in de eerste 2 rondes de scratch en was op weg naar een zege in Moorslede, maar in de derde doortocht maakte de snor uit Zwevegem een schoonheidsfoutje, de Subaru ging van de baan. Er was geen schade aan de wagen, maar hij zat met zijn voorwielen vast in een gracht, dus was de opgave onvermijdelijk.
Didier Duquesne vertelde nog voor de start dat de WRC van Lietaer te snel was, maar door deze fout nam Duquesne na de derde ronde de leiding. De bijhorende overwinning is dan verdiend, de Celica GT4 klokte in de eerste 2 doortochten de 2de tijd, telkens na Lietaer en hij reed na de sortie van Lietaer telkens de scratch.
Ondanks het natte parcours was thuisrijder Andy Lefevere meteen snel weg, de achterwiel aangedreven BMW eindigde als tweede op net geen halve minuut van Duquesne.
Dirk Vermeirsch die in Moorslede zijn BK campagne kwam voorbereiden met de vernieuwde Ford Sierra Cosworth sloot de top 3 af. Thierry Dekonicnk kwam niet in het verhaal voor, hij verloor in de eerste ronde reeds een hoop tijd en moest dan ook snel opgeven. Bert Coene ging ook in de eerste ronde even rechtdoor, echter zonder veel tijd te verliezen, de G&V Mitsubishi sloot de wedstrijd af als vierde voor Xavier Alliet in de spectaculaire BMW.
Bart Maes was lange tijd op weg om als winnaar in de Historic wedstrijd ook zesde algemeen te eindigen. Echter in de allerlaaste ronde zette Kurt Braeckevelt een mooie tijd neer wat hem de zesde plaats opleverde ten nadele van Maes die op zijn beurt overtuigend won bij de Historics en als zevende werd afgevlagd.
De top 10 werd verder afgerond door Cokelaere in de ex-Ceenaeme M3 en de Renault Clio van Milleville die de F2 won, de Manta van Deleersnijder sloot de top 10 af.
In de F2 was Milleville met de Clio van meet af aan leider, Beernaert nam een goede start in de Peugeot 207 RC terwijl merkgenoot Pyck al bij de start problemen kende. Naar het einde toe was Vermeeren (C2 R2 Max) steeds sneller en werd hij tweede F2 en elfde algemeen.
Zoals reeds vermeld won Bart Maes de Historics, al bij de eerste proef klokte de MKII van Maes de scratch. Deleersnijder werd eerder verrassend tweede hij klopte met de Manta thuisrijder Vandoorne in de Escort MKI. In de laatste ronde kon Declerck nog de vierde tijd afsnoepen van Gunther Monnens die in extremis met een MKII van Mies Racing kon starten. Monnens had bovendien nog eens 30 seconden strafijd opgelopen.
Geen geluk voor Vincent Verschueren in Moorslede, na een mooie achste tijd in de eerste ronde had hij mechanische problemen die hem bijna 7 minuten deden verliezen in de tweede doortocht. Na een vijfde tijd bij de derde ronde was er geen spoor meer van de Heli BMW in de vierde en laatste ronde.
Piloten en teams mogen hun wedstrijd verslag steeds mailen naar rallylovers.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Short Rally Moorslede , Didier Duquesne , Bart Maes