01-03-2010
Verslag Haspengouw Rally: Koen Demeyere - Yannick Breyne volgende keer beter ?
In april 2008 reed ik mijn laatste wedstrijd met een gehuurde wagen en ben ik beginnen kijken om zelf iets te laten bouwen. In oktober van dat jaar werd er een BMW M3 aangekocht waar mijn tuner er een rally-versie van gemaakt heeft. In grote lijnen werd het een groep N met grote remmen, hydrolische handrem en een regelbare proflex-ophanging.
Dit is dus na bijna 2 jaar de 1ste wedstrijd, nieuwe wagen, nieuw parkoer, nieuwe co .... Met andere woorden zonder ambitie behalve dan deze van te finishen. Na de verkenning was het al duidelijk dat het een zeer verradelijke wedstrijd zou worden, herfst-condities zorgden ervoor dat het bij plaatsen een waar modderbad geworden was. Maar het is voor iedereen hetzelfde natuurlijk.
Op het laatste nippertje hebben we zaterdagmorgen voor de start nog regenbanden opgelegt, ook al waren deze al voor 40% versleten was dit toch een ideale keuze gezien het nog maar eens begon te regenen. De rest van de dag was het schitterend weer maar daar hebben we jammer genoeg als deelnemer niets meer aan gehad doordat ons liedje vlug uitgezongen was ...
KP1 Brustem: de remmen en de banden wat opgewarmd maar die koelden al snel af doordat we een half uur moesten wachtten door vertragingen aan de startpost. Deze wagen beschikt over redelijk wat elektronica en er kunnen wat keuzes gemaakt worden omtrent remmen enzo ... En omdat het zoals al gezegd nat maar breed lag koos ik ervoor om ABS aan te leggen en TRC af.
De proef bestaat uit 3 toertjes van 5km. Al na 500 meter na de start moeten we een leegloper (band) hebben gehad links vooraan. We staken al een paar auto's voorbij (bedankt om netjes aan de kant te gaan), maar ik moest die opnieuw laten voorgaan doordat de wagen steeds meer op linker neus vooruit schoof. Na 6km moest ik aan de kant om het wiel te wisselen.
Met veel gevloek hebben we dan een 8-tal minuten nodig gehad om het wiel te veranderen.
De 2 resterende toertjes was ik nog alleen op de baan en voelde de wagen perfect aan, veel meer grip uiteraard en het tempo kon ik stelselmatig opvoeren, uiteraard zonder te forceren want het kalf was toch al verdronken door die lekke band.
KP2 Halle Booienhoven: daar kwamen we alvast te laat aan de start door de problemen op KP1 maar op 10 seconden meer of minder kwam het niet meer aan nu. Vandaar ook heel rustig aan de rest van de dag afwerken en kilometers op doen. Het was al wat droger geworden nu en bij wijze van test (en ook omdat iedereen vond dat ABS niet goed is in rally) legde ik nu het systeem uit. Bij de eerste wegverandering na een 300m recht stuk leek er niet veel meer over van de perfect uitgebalanceerde stabiele auto want bij het remmen brak de achterkant gevaarlijk van rechts naar links uit en op het nippertje zaten we niet in het decor. De volgende situatie weer van dat, rond en we moesten in achteruit. Na de gevaarlijk waaiers (het gevaarlijkst stuk van de rally waar enkele wagens in de gracht en zelfs over kop waren gegaan) kwam er weer een kruispunt waar het weer maar nipt goed ging. Het kon niet uitblijven dat we er eens zouden afvliegen volgens mijn co en ik had er idd ook geen goed gevoel bij, om dit zo nog 90km vol te houden op die manier.
En idd 400 meter verder was het prijs. Remmen op top stond er in de nota's (die perfect gemaakt waren in samenwerking met mijn co, ervaren rot in het vak jaennick breyne waar ik bijzonder veel van bijgeleerd heb). Omdat ik al niet meer zo laat durfde te remmen was ik al 25 meter van voor het heuveltje aan het uitbollen en begon ik stilletjes aan te remmen...
Opnieuw ging de achterkant naar rechts en omdat het daar nog vrij nat was en mede door het feit dat het deze keer op dit punt nog sneller aankwamen dan de vorige situaties moest ik mij deze keer na een paar correcties over geven aan de wetten van de natuur. We kwamen dwars over de weg te staan en waren bijna begonnen aan een klim op een tallu (die waarschijnlijk in een paar koprollen zou eindigen), tot we tegen een stenen muurtje aanvlogen die raar maar waar in die tallu gemetst was. Op dat moment vlogen we een kleine halve meter door door de lucht. Dat muurtje hebben we als het ware gesloopt maar daardoor kaatsten we weer de weg op en na nog een paar keer rond onze as te zijn gegaan kwamen we tot stilstand in de modder naast de weg.
Ondertussen heb ik de beelden gezien en daarop is te zien dat we met een slakke hangetje aankomen en in 1 2 3 er af liggen ... Al bij al viel de schade reuze mee: een kapotte bumper, beetje lak van het koetswerk en op technisch vlak waarschijnlijk een gebroken triangel. Er zal nog eens moeten gekeken worden wat we nog kunnen veranderen aan de remmen, mogelijks bieden een peddalbox, race-ABS en een goeie remdrukregelaar voor een oplossing of de ander mogelijkheid is ABS er uit (jammer dan van al het werk want de handrem was speciaal ontwikkeld in samenwerking met dit systeem).
Volgende afspraak word hopelijk Moorslede. Bedankt aan iedereen voor de support en de intresse in mijn eerste avontuur met deze wagen, volgende keer beter zeker?
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Haspengouw Rally , Koen Demeyere