29-01-2010
Legend Boucles de Spa: Nu reeds een legendarische editie met Blomqvist, Waldegard, Bugalski, Rovanperra, .... en mystery driver
De top is bereikt... Beter kan niet... Succes op zijn hoogtepunt... Dat waren enkele van de commentaren afgelopen seizoen bij de vierde editie van de Legend Boucles de Spa. Maar de vijfde uitgave doet nog beter. 333 deelnemers en een vijfsterrendeelnemerslijst, een mystery guest en wie weet nog een late grote naam. Nog 22 maal slapen en we zijn er!
Blomqvist en Waldegard als ... Escort
Een legende in de Legends: Stig Blomqvist. Op zijn 63ste is hij nog steeds even gepassioneerd, de winnaar van de rally in 1976 en 1980 met Saab en in 1994 (Porsche 911) in de historische proef en tevens uiteraard ook ex-wereldkampioen (1984). Hij is dit jaar aan zijn zesde deelname in Spa toe (ook in 1989 finishte hij op het podium met een Lancia in Camel kleuren) en hij zal de sterattractie van 2010 zijn. De « Stig » doet het met een Ford Escort MKII look Groep 4 van Heritage Garage (zie foto), dat niet minder dan 12 van 59 Escorts inzet.
Maar hij komt niet alleen, want ook de winnaar van de Boucles in 1985 met Audi Quattro, Bjorn Waldegard, is van de partij. Hij was de eerste wereldkampioen in 1979, won de rally van Monte-Carlo en recent zijn tweede historische Safari… en hij krijgt niemand minder dan Stéphane Prévot naast zich, met wie hij al testte in Kenia. Zij doen het aan boord van een volledig gerestaureerde Escort MKII BDA Gr. 4 in de kleuren van Kinley (remember Gilbert Staepelaere) uit de stal van Christophe Jacob.
Bug en Rovanpera voor de zege
Naast deze beide legendes zien we nog twee ex-winnaars van WK-proeven, met name Philippe Bugalski, ex- Citroën-rijders, die ondertussen mee het team van Citroën leidt en Harry Rovanpera, die als rijder lange tijd voor Peugeot en Mitsubishi uitkwam.
De Fransman doet het met een Audi Quattro Gr.4 uit 1984 en was al ooit bij ons aan het werk in een R5 GT Turbo. Bugalski heeft zijn deelname aan onze landgenoot, Yves-Mathieu Parent, te danken, die meteen ook zijn corijder is. Er moet voor alle duidelijkheid nog wel een klein deel van het budget rondgemaakt worden. De « Flying Finn », die ook al de Historic in Roeselare deed, doet het met een gloednieuwe Porsche 911 Gr.B uit de ateliers van Delahaye Racing. John Muth zit naast Rovanpera.
Mystery driver
Meteen kent u al vier ernstige kandidaten op de zege, waarbij zich nog een vijfde buitenlandse gast voegt. Maar de naam van deze man of vrouw blijft geheim... In ieder geval weten we wel dat hij of zij het met een knalrode Mazda RX7 Gr.B van Christophe Jacob zal doen. U mag zich dus aan heel wat wankelgeweld verwachten. Vanaf vandaag lichten we tot de rally dagelijks een tip van de sluier. Nog even geduld dus...
Koen Wauters en de drie musketiers
Uiteraard krijgen de vijf buitenlandse sterren ook heel wat Belgische tegenstand. Laten we beginnen met de drie musketiers, die elkaar terugvinden op de wegen rond Spa en ook een nieuwe zege op hun rijk gevulde palmares willen inschrijven. De man die de voorbije twee edities won en ook al zesmaal in de moderne versie zegevierde doet het met een Escort MKII BDA Gr.4 Geko, de wagen waarmee hij overigens twee jaar geleden ook al won. Hij mag dit jaar opnieuw op de tegenstand van twee oude kompanen rekenen: Marc Duez en Robert Droogmans. Na een poging in een Quattro en een Manta 400, zal Duez het weer met zijn oude liefde doen, de Porsche 911 Gr.4 uit de ateliers van Claudio in Verviers. Naast hem zit trouwens niemand minder dan Koen Wauters, vicekampioen Belgian GT…
Ook de derde musketier, Robert Droogmans, maakt na zijn vuurwerk van afgelopen seizoen terug zijn opwachting. Hij zit aan het stuur van een zeer goede Ford Escort MKII BDA van Paul Lietaer. Tegensturen is de boodschap.
Thiry in een Audi Quattro Gr.4, Duval en Loix met Fiat !
Ook de volgende generatie rallytalenten uit ons land doet het opnieuw in de Legend Boucles de Spa. Bruno Thiry, Freddy Loix en François Duval waren de afgelopen jaren in het WK actief en nemen het nu in en om Spa tegen de verzamelde concurrentie op.
Thiry is daarbij het best gewapend, zeker in geval van winterse omstandigheden. De man uit Saint-Vith wil absoluut de wedstrijd winnen en doet daarvoor op een Audi Quattro Gr.4 uit het Zuiden van Frankrijk beroep. Het beest in fabriekskleuren zal vooral op de Clémentine meer dan zijn mannetje staan.
« Just for fun » is het motto van « Fast Freddy » en « Dudu » in de Boucles. Zij doen het aan boord van een Fiat Ritmo Abarth Gr.A ex-Willy Plas (Loix) en een Fiat 124 Spider Groep 3 (5de in de Sanremo 1973) voor de man uit Cul-des-Sarts. Beide wagens zijn meer dan waarschijnlijk niet voldoende sterk om echt voor het klassement te gaan, maar show, ja dat mogen we wel verwachten.
Vande en zijn Lancia Beta Monte-Carlo
Andere rallyrijders uit ons landje hopen ook een rol in de debatten en de strijd om het podium te spelen: Bernard Munster en zijn echtgenote Andrée (Porsche), maar ook Jean-Pierre Van de Wauwer in zijn Lancia Beta Monte-Carlo (vorig jaar tweede), de Opel Kadett van Pascal Gaban (tenzij hij nog iets anders uit de kast haalt …), de Ascona van Marc Timmers en Xavier Bouche in een Porsche.
Van de Poele, Baguette en heel wat andere circuitjongens
Er zijn er ook die de tarmac van het circuit voor eenmaal achter zich laten en louter en alleen voor het plezier komen. Maar dat betekent niet dat we deze groten namen hier zouden vergeten.
Laten we beginnen met twee heren die nog in een F1 gezeten hebben en de Boucles voor de eerste maal aandoen. De ex-Lamborghini F1-rijder en vijfvoudig winnaar van de 24 Uur van Spa, Eric Van de Poele doet het met een Porsche 911 Gr.4 (N°24 natuurlijk) die hij met de grote man van de klassieker in de Ardennen deelt, Jean-François Chaumont (al 4de in 2007 met Jean-Michel Martin) en bovendien zakt ook de man uit de streek, Bertrand Baguette, naar Spa af. De recente testrijder van Renault F1 en Sauber F1 en RACB Driver of the Year 2009 deelt met zijn papa Marcel een Ford Escort gehuld in de nationale driekleur.
Verder vinden we nog een hele delegatie die ook al eerder in Spa van start ging: de BTCS-kampioenen 2009 BTCS Christian Kelders en Fred Bouvy, Julien Schroyen (Kadett), Armand Fumal (idem), Loris De Sordi (idem), Geoffroy Horion (met Lionel Vandercam in een Porsche), Nicolas De Crem (Porsche) Maxime Soulet (Sierra), Guino Kenis (BMW), Eric Quick (idem) en Didier Noirhomme (MGB)
Outsiders...
Wie vinden we verder nog op de affiche? De ex-wereldkampioen paardrijden Félix-Marie Brasseur (Porsche Mobiroc), de lokale held François De Spa en zijn Maxi Mini, de BMW 323i Gr.2 van ex-Belgisch kampioen Hubert Deferm, de Toyota van vader Duval, de 914 van Daniel Reuter, de Porsche van ex-winnaar « Chavan » en de Talbot Samba Gr.B van Eric Wilmus. Het meest gekozen merk en type wagen is overigens een Ford Escort (59 exemplaren) en onder de rijders vinden we Thierry Neuville, Kurt Heckters, Arnaud Clause, Dominique Mathy, Stouf, Elleboudt, Meynaert, Moonens, Vanwijnsberghe, Cuvelier...
Opel laat zich echter niet kennen en stuurt ook ‘enkele’ gezanten: Gaban, Timmers, Olivier Collard, Michel Maes (ex-Loix), Daniel Simeone (Manta), André Lausberg (Kadett), Yanick Bodson (Ascona), Jupsin (Manta), Van Kemmel (Ascona) en nationaal kampioen Historic 2009 Vincent Verschueren (Ascona).
De Mercedes 500 van Timothy Van Parijs en de Fiat 131 Abarth van Johnny Vanzeebroek zijn dan weer een exotische toets in deze uitgave van de Boucles…
Vrienden van over de grenzen
Ook uit het buitenland komen een pak ervaren rallyrijders. Van over het Kanaal krijgen we een uitgebreide delegatie: Solloway, een routinier van dit soort proeven, Paveley (in een Mazda RX7 Gr.B ex-de Mevius) en Lepley (Escort), maar ook de Fransman Jean-Louis Clarr, (Escort) en de Nederlanders Erwin Doctor (Escort), Bergsteyn Jr (Kadett), Melse (Porsche) en Allard Kalff, ex-Clio-rijder en nu presentator van de F1 in Nederland. Hij doet het met een Triumph TR7 V8.
Liever rijden dan schrijven...
Normalerwijze zitten journalisten tijdens een rally in een persruimte, maar de Legend Boucles de Spa is te mooi om binnen te blijven. Staan op de deelnemerslijst: Xavier Daffe (Le Moniteur de l’Automobile) met Dominique Dricot (La Gazette des Sports) in een Citroën SM Maserati, Benoît Galand (Turbo - Manta), Joost Custers (Het Laatste Nieuws/Turbo – MGB - Classic), Eric Faure (Le Soir als corijder op een Porsche in de Classic) F1-presentator van de RTBF Gaëtan Vigneron in een Porsche Créahm en Gérald Wéry en Georges Biar, de vaste RTBF-rallycrew in een Olio Fiat 124 Spider.
José Lareppe favoriet in de Classic
De Classic telt dit jaar 143 deelnemers. In de regelmatigheidscategorie is de ex-koning van de Groep 2 José Lareppe (met naast hem nog steeds Joseph Lambert) de grote favoriet. Zij zullen er alles aan doen om Alain Lopes op de erelijst op te volgen. Maar er zijn er nog die aan 50 km/u hun uiterste best gaan doen: Holvoet (Toyota Celica), Damien Chaballe (BMW 2002), Claude Corthals (Fiat 850), vader en zoon Van Rompuy (Kadett), Eric Van Peer (BMW 2002), Closjean (BMW 2002), Leempoel (Fulvia), Verhelle (Cortina), Bertrand (Escort), Deflandre (Alfa Romeo), Thijs (Mini), Spillebeen (124 Spider) of Gengou (Volvo 142).
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Legend Boucles @ Bastogne