25-11-2009
Verslag Condroz - Vaucluse: Prinzie Stefaan Mooie afsluit van het seizoen!
Na een natte en glibberige test met de Impreza in de Vlaanders gingen we naar Huy de shakedown rijden, alweer viel het water met bakken uit de hemel. Een moeilijker debuut met een nieuwe wagen konden we niet bedenken. Een wagen die heel mooi ontworpen stond door Vanuf in de kleuren van onze sponsors Geko, Stesha, interieur Onraedt, Conxion en radio MiaMigo. Naarmate we enkele kilometers onder de knie hadden voelden we duidelijk aan dat het een super machine was die enorm veel kon vergeven.
Door de vette en verraderlijke wegen om en rond Huy hebben we de wedstrijd dan ook met een grote marge onder de rechter voet aangevat, het ging allemaal vlot en namen geen enkel risico. Toen we de geannuleerde proef, wegens enkele ongevallen, toch moesten afrijden zagen we een nog nooit eerder geziene ravage. Een reden om nog meer uit de doppen te gaan kijken. In de voorbije 19 jaar dat de rally’s betwist was het de 9e keer dat ik de start nam in de rally van de Condroz, al was het nu toch al enkele jaren geleden voor mij maar ik heb het nimmer geweten dat alle valstrikken zoals op de editie 2009 de kop uit staken. Enkele warme momenten konden we ijselijk beleven… Naar het einde toe namen we bewust nog meer gas terug want 5 dagen na de Condroz namen we de start in het zuiden van Frankrijk voor de laatste manche van het onverhard kampioenschap. We reden een Condroz met zeer veel voldoening en sloten af op een 32e plaats algemeen en een 5e plaats groep N. We waren meer dan tevreden voor de eerste keer met een 4x4 groep N.
Enkele dagen later had het team van Caen Rallysport de wagen omgetoverd tot een heuse onverhard bolide. Zonder testen op het onverhard, met het voor ons alweer eerste 4x4-turbo optreden op onverharde wegen en trouwens zeer onbekend terrein, namen we de start meteen in de top 7 groep N en binnen de 20e algemeen, voor ons een morele opkikker om er nog een tandje bij te zetten (als je weet dat er misschien wel 35 ervaren 4x4 groep N rijders gestart waren). De ploeg Belgen die mee was afgezakt naar de Vaucluse hielp ons mee steunen naar de goede tijden. De wagen voelde veel beter aan dan op asfalt en iedere keer schrikte ik over wat deze wagen zo allemaal kan verwerken op die toch soms heel brute wegen. Naarmate de wedstrijd vorderde namen we onbewust gas terug omdat we absoluut alles tot een goed einde wilden brengen na alle inspanningen van zowel sponsors als de hele ploeg mecaniciens en iedereen die erbij was.
De tweede dag kregen we een parcour voorgeschoteld die mij niet zo goed lag, een stuk van 8 km waaiers aan hoge snelheid met net ernaast een afgrond waar 20 tot 30m lager een rivier lag, het tweede deel van de kp tussen de velden, de weg net de breedte van de auto en aan weerszijden een gracht waar je nooit meer uitkomt. Zo zijn we niet erg opgeklommen in het klassement maar eerder gezakt. De rest van de kp’s op zondag waren subliem en zo pakten we een podiumplaats in de groep N en een 21e plaats algemeen. We waren super tevreden en kijken reeds uit naar een volgend seizoen onverhard in Frankrijk, wie weet met de Subaru!
Wij danken iedereen die er aan mee werkte.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Condroz Rally , Stefaan Prinzie