12-11-2009
Verslag Condroz: Thibault Spillebeen - Frank Werner een ervaring...
Op je twintigste en als vierde rally de condroz mogen rijden is een unieke kans en voorrecht maar ook een aartsmoeilijke opdracht. De Condroz is al gekend als de moeilijkste rally op belgisch grondgebied maar deze editie tartte ,vooral de zaterdag, elke verbeelding.
Ondertussen is al genoeg gezegd en geschreven hoe glad, gevaarlijk en moeilijk het de eerste dag wel was en toch hebben we de wagen en onszelf zonder één schrammeke aan de finish gebracht. Een bewijs dat de Tibo met het kopke in plaats van met de rechtervoet gereden heeft. Niet altijd evident want iedereen weet wel dat Tibo graag hard gaat. Maar iedereen dus blij en tevree met een finish en 89ste plaats die eerste dag alhoewel er de nodige moeilijkheden waren.
Enkele feiten; de eerste kp lek gereden. De lange verbinding van 37 Km na de eerste ronde stonden we plots langs de kant van de weg met kapotte alternator, gelukkig op de batterij al horten en stoten en op de minuut kunnen binnenrijden in de regroup waarna team Caen binnen de tijd alternator vervangen heeft. Door zo lang zonder lading gereden te hebben was de starter echter kapot gegaan. Zonder gaat ook met het nodige duwwerk waardoor we zo de volgende ronde ingingen. Tijdens deze ronde gingen we effe van de baan in een open veld waarbij de motor afsloeg. Geen starter dus wachtend op het nodige volk om te duwen hebben we daar toch 5 min gestaan maar geen probleem we zaten nog in koers. Kortom , na de ganse dag een slagveld van wagens gepasseerd te hebben waren we dolblij met onze finish.
Tweede dag begon onder een stralend herfstzonnetje maar toch bleef het oppassen geblazen want in Huy blijft dat op sommige stukken gevaarlijk .
Eerste ronde geen enkel probleem en konden iets vlotter rijden dan de dag ervoor . Maar weer op die lange verbinding vielen we zonder koppeling .
Op de service geraakt waar er beslist werd om zonder koppeling de laatste ronde in te gaan . Iets moeilijker door wat harder trekken en duwen tegen die versnellingspook maar geen probleem voor de sequentiele bak . Wel een stresspuntje bij voor de piloot.
Zo dus de laatste ronde in met in het kopke uitrijden, uitrijden... uitrijden . Jammergenoeg ging het in Lavoir echter mis. Alhoewel de nota kiezel vermelde, lag er in deze onoverzichtelijke linkse bocht véél meer kiezel dan tijdens de verkenning waardoor de wagen begon te rollen over de vier wielen en zo eindigde tegen een verlichtingspaal. Achteraf vernomen dat ook Luc Vercruysse zich op deze plaats pijn gedaan heeft. Tibo voor observatie mee naar ziekenhuis, wagen opgeladen, einde rally dus.
Jammer want het doel was uiteindelijk gewoon aankomen. Postief punt is dat Tibo tijdens deze twee dagen véél meer bij geleerd heeft dan een gans seizoen rond de kerktoren. Veel hadden het afgeraden om de Condroz te rijden maar vader Spillebeen geloofde erin en dat siert. Hopelijk zeggen de pessimisten niet allemaal ' zie je wel ...' maar beseft iedereen dat dit een leerproces is en dat dit je nergens zo veel leert en ervaring opdoet als in de Condroz. Bedankt aan Tibo, Patrick en gans team Caen.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Thibault Spillebeen , Condroz Rally