12-11-2009
Condroz Historic Rally: Verschueren en SMS zetten de kroon op het werk ! Verslag van de wedstrijd
De 36ste editie van de Condroz Rally, de slotmanche van het Belgisch Historic rallykampioenschap, heeft de hooggespannen verwachtingen ruimschoots ingelost. Met nog vier piloten in strijd voor de titel, hing er elektriciteit in de lucht boven Hoei. Een viertal dat nog voor de start tot een trio werd herleid na het forfait van Filip Barbier.
In afwezigheid van Barbier was de klus voor leider Vincent Verschueren (Opel Ascona A) een stuk eenvoudiger. Uitrijden was voldoende voor de Heli-SMS piloot, daar Stephen Vankemmel (SMS Opel Ascona A) en Gunther Monnens (ConXion Opel Transeurop) al op een klein mirakel moesten hopen om alsnog de titel te claimen. Alhoewel eenvoudig? Meervoudige regenval had de proeven de week voordien tot één modderpartij omgetoverd en toen de regen ook zaterdag met bakken uit de lucht viel, bleek uitrijden plots geen sinecure meer. Het was tot groot jolijt van de fans schuiven geblazen, terwijl de piloten hand en tand nodig hadden om hun wagens op de baan te houden. “Deze Condroz uitrijden is een overwinning op zich,” liet Stephen Vankemmel optekenen. Een mening die door velen gedeeld werd.
Zoals een echte kampioen betaamt zagen we Vincent Verschueren al vroeg in de wedstrijd bovenaan de tabellen verschijnen. Maar de Oost-Vlaming wou zijn titel niet verspelen met een domme sortie en schuwde daarom alle risico’s. Een gerichte aanval van Gunther Monnens op de scherprechter van Wanze-Marneffe volstond dan ook om de Heli Ascona van de kop te verdringen. De Limburgse spektakelman moest zijn leidersplaats al snel weer afstaan aan Mathias Viaene. De West-Vlaming, in 1999 nog 7de algemeen met een Mazda 323, had zijn Opel Ascona nog eens van stal gehaald en trok in het donker het laken naar zich toe met een serie aan besttijden. Toch zagen we niet Viaene, maar wel Monnens als leider het service bereiken aan het einde van de eerste wedstrijddag.
“Jammer genoeg hebben we terug moeten opgeven. Op de laatste 2 kp’s hadden we problemen met de motor, waardoor we wat tijd verloren. Op de service bleek het om een motorisch probleem te gaan dat niet kon hersteld worden. Om de motor niet hellemaal stuk te rijden, beslisten we om te stoppen. Volgend jaar zullen we proberen om een terugkeer naar de Moderne rally te forceren,” aldus een ontgoochelde Viane. Ook outsiders Bart Maes (elektrisch probleem op KP1 – Escort MK2) en Chris Debyser (van de baan op KP 2 – Escort MK2) hadden dan al het toneel vroegtijdig verlaten.
Op zondag stonden nog 100 wedstrijdkilometers op het menu en Verschueren besloot om toch iets aan zijn 55sec achterstand op leider Monnens te doen. ‘Tsanne’ reed scratch na scratch en kwam zo op één proef van het einde terug tot op 13sec. De 25km lange slotproef van Tinlot-Nandrin-Engis zou voor de beslissing zorgen. Helaas ging deze prachtige sportieve strijd niet gepaard zonder technische averij voor Gunther Monnens, terwijl Verschueren met een 16de chrono algemeen naar de zege en titel snelde.
“Zaterdag hebben we in de moeilijke condities gereden en alleen gedacht aan het beveiligen van de titel, “ vertelde een dolgelukkige Verschueren achteraf. “Bovendien moest ik omwille van ons late startnummer op iedere proef meerdere wagens inhalen. Op zondag vertrokken we volgens klassement en dat was stukken beter. Daarom besloot ik om toch iets te ondernemen ten opzichte van Gunther. Toen ik merkte dat het verschil bij het ingaan van de laatste omloop nog 33 seconden bedroeg, ben ik voluit in de aanval gegaan en met succes. Ik ben heel tevreden dat ik deze titel kan delen met mijn team en sponsors. Ik droom ervan om volgend jaar over te stappen naar het “grote” BK. Misschien met een goeie Groep N, maar veel zal afhangen van het budget. Daarnaast wil ik nog sporadisch starten in Historic.”
Gunther Monnens strandde finaal op 15 seconden van de winnaar als tweede, waarmee hij in extremis nog vice-kampioen is. “Ik kende een heel goed weekend. De nota’s waren goed en we zaten meteen in het goeie ritme. Maar halfweg de slotproef kregen we af te rekenen met een motorprobleem, waardoor ik niet meer voluit kon gaan. Dit kost me misschien de zege, al weet ik niet zeker of we er zonder pech in zouden slagen om Vincent achter ons te laten. Maar ik ben toch tweede en kan zo Geert Beauprez de titel bij de copiloten schenken en dat was de doelstelling van dit weekend.”
Geert ‘de Buze’ Beauprez dankt deze titel aan de deelnames met o.a. Vanwijnsberghe (TAC, Omloop Van Vlaanderen), Mylleville (Sezoens), Verschueren (Wallonie) en Monnens (Haspengouw en Condroz).
Didier Vanwijnsberghe (Escort MK2) eindigde als derde op ruim 4 minuten. “Dit was mijn eerste deelname hier in Huy. Ondanks mijn gebrek aan terreinkennis kon ik zaterdag in de buurt blijven van de kopgroep. Maar in het donker, wat niet mijn sterkste punt is, moest ik de rol lossen. Omdat het verschil met de leiders te groot was, koos ik zondagmorgen resoluut voor het spektakel en was aangenaam verrast van het enthousiasme van de toeschouwers hier. Ik heb genoten van dit prachtige, maar supergladde parcours en kom zeker nog eens terug. In 2010 rij ik terug à la carte en dit jaar volgt misschien nog een deelname aan de Historic Rally Du Var in Frankrijk.”
De vierde plaats was weggelegd voor Ferdi Perneel (Escort MK2) die naar eigen zeggen het maximum uit zichzelf en de wagen haalde, terwijl Stephen Vankemmel zijn SMS Opel Ascona A op een vijfde plaats parkeerde.
De SMS zaakvoerder was achteraf bijzonder opgetogen, want mede door zijn prestatie liet SMS in het Historic Team-kampioenschap ConXion Rallysport en M-Race Tech achter zich.
“Voor SMS is dit een grandioze afsluiter voor een prachtig seizoen,” blikte Stephen terug. "Mijn doelstelling was dit jaar punten pakken voor het Historic Team kampioenschap en zoveel mogelijk punten afnemen van de concurrenten van Vincent. Met beide titels op zak zijn onze doelen bereikt en ben ik een tevreden man. Het SMS bestaat nu 4 jaar en we rijden al drie jaar het BK. In 2007 werd ik vice-kampioen en 2008 kampioen. Dit jaar pakken we dankzij de goeie samenwerking met Vincent en Heli opnieuw de titel en voor onze 5de jaargang willen we in 2010 onze successtory verder zetten. In Ieper zullen we ieder geval opnieuw proberen een WK piloot aan de start brengen en zo onze stunt van Roeselare herhalen. Tot slot nog een dankwoordje aan onze tuner Lahouter Motorsport die onze wagens een gans jaar in topconditie aan de start bracht.”
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Condroz Rally , Vincent Verschueren