10-11-2009
Verslag Condroz: Gunter Monnens - Geert Beauprez 2de plaats is genoeg voor titel van "De Buze"
Ondanks het feit dat ze de tweede plaats meepikten en de Belgische rallytitel bij de co-piloten meteen een feit was, heerste er toch een zweem van ontgoocheling bij het duo Gunther Monnens en Geert Beauprez.
De Buze doet het verhaal: "Ik ben natuurlijk "zot" content met deze titel, maar onmiddellijk na de meet hadden we het gevoel dat er meer inzat. De rally startte voor ons uitstekend. Nu en dan werden de hemelsluizen opengedraaid zaterdag, en dat zorgde ervoor dat het hele traject in één grote glijpartij werd omgetoverd. Bijwijlen was het echt haast niet te doen, en moesten we aan amper 30 of 40 km/u over het parcours rijden om toch maar niet naast de weg te belanden. Op sommige klassementsproeven leek het dan eerder ook op een autokerkhof dan op een rally. Reken daar nog bij dat alle Historics achterwielaangedreven zijn, wat het helemaal moeilijk maakte. Maar Gunther voelt zich altijd in zijn sas op dergelijk traject, en we konden ons meteen op een tweede plaats nestelen. Matthias Viaene was ontegensprekelijk sneller, maar hij moest zijn Opel Ascona na het vrijdaggedeelte aan de kant plaatsen met een defecte motor. Zo kwamen we aan de leiding met 55 seconden voor op Vincent Verschueren. Didier Vanwijnsberghe volgde al op twee minuten.
Maar tegen de zondagmorgen waren de wegen flink opgedroogd, en was er een najaarszonnetje aanwezig. Meteen was het duidelijk dat de Oost-Vlaming met zijn snelle Opel Ascona alle duivels zou ontbinden. Hij klokte scratch na scratch af. En onze 55 seconden voorsprong verdwenen als sneeuw voor de zon. Met nog één klassementsproef te rijden, hadden wij nog een bonus van een goede 13 seconden. KP Tinlot zorgde echter voor de nodige problemen. De Opel Transeurope, de zwaarste wagen uit het hele lot ter informatie, begon lelijk te sputteren, en we mogen al met al blij zijn dat we nog heelhuids de finish bereikten.
Langs deze weg een dikke "bravo" aan Vincent om op zo'n manier zijn titel extra in de verf te zetten. Hij heeft er ook voor geknokt, heeft de overwinning zeker verdiend en de duizenden toeschouwers konden maar wel varen bij dergelijke strijd.
Maar al met al mogen wij toch ook tevreden zijn. Plaats twee bij de Historics, gekruid met een 28e plaats algemeen, je moet het maar doen met een "oude" auto tussen al het moderne geweld, en op zaterdag in bijna apocalyptische weersomstandigheden. Voor mij heeft Gunther nog maar eens bewezen een rallytalent "pur sang" te zijn, misschien nog altijd te veel miskend.
We hebben de naam van sponsor Conxion en boss Chris Debyser in deze Condroz zeker alle eer aangedaan. Mijn Belgische rallytitel is dan ook een groot deel aan hem te danken. Spijtig dat Chris zelf al op de tweede klassementsproef de strijd moest staken.
Ook een dankwoordje aan de mecaniciens en aan de hele entourage. En natuurlijk aan de vele, enthousiaste supporters, langs de kant van de weg, die onze doortochten fel wisten te smaken. Ik hoop om in 2010 zeker nog enkele rally's te kunnen rijden aan de zijde van Gunther. Maar dat is nog toekomstmuziek !"
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Condroz Rally , Gunther Monnens