08-11-2009
Tsjoen wint Condroz en is voor de vijfde maal Belgisch kampioen Verslag van de wedstrijd
Zaterdagochtend namen 182 wagens de start van een van de moeilijkste uitgaves van de Condroz Rally.
De zware regenbuien die gedurende de dagen voordien over de regio waren getrokken en de soms zware
regenbuien van zaterdagochtend hadden iedere bocht in een mogelijke valstrik omgevormd...
In die moeilijke omstandigheden toonde Pieter Tsjoen (Ford Focus WRC08) zich het meest op zijn gemak.
Ondanks een schuiver rechtdoor in de tweede proef liet hij bij de eerste vijf proeven vier keer de snelste tijd optekenen.
Zo beschikte hij bij de assistentie halverwege de eerste dag over een voorsprong van 10''6 op François Duval (Mitsubishi Lancer WRC05).
Maar de reactie van de jongeman uit Cul-des-Sarts liet niet op zich wachten...
Op opdrogende wegen draaide hij de tendens om en tekende voor de drie volgende scratches, waardoor hij Tsjoen van de leidersplaats verdrong.
Na acht proeven had hij een voorsprong van 15”6 op de Ford Focus, maar de Mitsubishi-rijder kon niet lang van die positie genieten.
Na een crash op de wegen van Ben-Ahin (KP9) verdween Duval uit de rangschikking. Patrick Snijers (Subaru Impreza WRC S12),
die al heel snel het contact met de twee leiders had verloren, had reeds een kruis gemaakt over een negende zege in de Condroz.
Zijn derde plaats in de tussenstand was echter toen voldoende voor een achtste Belgische rallytitel…
tot ook hij zwaar en definitief van de baan ging.
Pieter Tsjoen prijkte na negen proeven dus helemaal alleen bovenaan de rangschikking, in de service na de eerste dag vertelde Tsjoen aan de
pers dat hij Duval niet meer kon volgen. "Hij ging te snel, ik kon, en wou hem ook niet meer volgen. De wegen waren iets droger ja,
maar daarom niet minder glad...". Op de tweede dag kon de Oost-Vlaming rustig controleren en een tweede opeenvolgende zege vieren.
Als kers op de taart bleek deze overwinning uiteindelijk ook voldoende om een vijfde Belgische titel binnen te rijven.
Al bij de eerste proeven was het duidelijk dat niemand was opgewassen tegen Tsjoen, Duval, Snijers en Loix.
Loix verloor echter alles op de derde proef, toen na enkele honderden meters de motor van de 207 Super 2000 begon te haperen...
Elektronische problemen deden hem 15 minuten verliezen,
Loix kon dan wel niet strijden tegen de WRC's maar in Hoei had hij met Bernd Casier een speelkameraad in de S2000 categorie.
De problemen van Loix maakten dat Casier probleemloos de S2000 won, na de opgaves van Duval en Snijers kwam Casier op een mooie tweede plaats nog voor de WRC van Lietaer.
Voor die derde podiumplaats werd hard gestreden, zaterdagavond was het de Subaru Impreza WRX gr.A van Collard die derde stond maar Paul Lietaer (Subaru Impreza WRC S5), Dominique Bruyneel
(Subaru Impreza WRC S5), Dominique Jullien (Skoda Octavia WRC) en Frédéric Beco (Subaru Impreza N14) volgenden op heel korte tijd (40 seconden).
Paul Lietaer, die nog steeds kans maakte op de Belgische titel en de 52-jarige snor reed al zijn tegenstanders uit het wiel.
Jullien en BĂ©co vielen al helemaal terug, respectievelijk door een stukke aandrijfas en een tijdrovende schuiver.
De derde plaats van de besnorde West-Vlaming bleek uiteindelijk toch onvoldoende – slechts twee puntjes kwam hij tekort – om de Belgische titel mee naar huis te nemen.
Olivier Collard tikte met zijn Subaru Groep A (eigenlijk een Groep N met een begrenzer van 32 mm) als vierde aan,
een verrassende sterke prestatie, temeer omdat hij tot het eind het hoofd wist te bieden aan Dominique Bruyneel
(Subaru Impreza WRC S5) en Xavier Bouche (Subaru Impreza WRC S9).
Melissa Debackere werd zevende na op zondag enkele degelijke tijden te hebben neergezet en bedankte Peugeot België-Luxemburg zo op passende wijze voor de geboden kans. De jonge West-Vlaamse ging steeds sneller en kwam zo dichter en dichter in de buurt van de referentietijden in Super 2000.
Op zaterdag verloor Debackere een pak tijd na enkele lekke banden en het was duidelijk dat de jongedame uit Wervik kilometers miste aan het stuur van de Peugeot.
Frédéric Beco, achtste in de eindrangschikking, domineerde Groep N.
Al na de eerste lus had hij een ruime voorsprong op de EVO X van Raphaël Auquier, Beco was op stap met de BMA Impreza N14.
Deze laatste bleek nochtans heel snel eens hij de juiste afstellingen op zijn Mitsubishi had gevonden.
De veertiende plaats van Thierry Neuville en de overwinning in de Citroen Trophy bevestigden nogmaals het uitzonderlijke talent van de Oostkantonner. Zijn marge was zelfs ruim genoeg om twee lekke banden en een kromme achtertrein te overleven, omdat Weijs Jr minuten vast stak in een weiland in Marneffe. Zo werd Caren Burton, die zaterdagochtend zijn C2-R2 beschadigde, tweede, voor David Croes.
Ghislain de MĂ©vius won de Ford Fiesta Sporting Trophy, al waren reeds veel smaakmakers van de Trophy aan de start met de nieuwe Fiesta R2 die buiten de trophy reed. Het prestigeduel tussen Anthony Martin en Matthias Boon, beiden aan de start met een Ford Fiesta R2, werd gewonnen door Martin, nadat Boon lek reed.
Bij de Historics was het Gunther Monnens die in de imposante Trans Europe de wedstrijd domineerde. Echter in de allerlaaste proef moest Monnens, na motorproblemen, de leiding aan Verschueren laten.
Verschuren kon na afloop van de wedstrijd ook de algemene titel bij de Historics vieren.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Condroz Rally , Pieter Tsjoen