06-11-2009
24 uur voor de start van de Condroz Iedereen is er klaar voor!
Na afloop van de officiële shakedown en de privé-tests die links en rechts werden georganiseerd maken we een round-up met de favorieten van deze 36ste Rallye du Condroz-Huy. Allemaal (of toch bijna) hadden ze
de gelegenheid hun wagen uit te testen op wegen die sterk leken op het parcours dat ze dit weekend zullen voorgeschoteld krijgen. Opmerkelijk feit is dat er geen laattijdige forfaits te noteren vielen, wat het grote
volksfeest in Hoei er alleen maar groter op kan maken.
1. Freddy LOIX (39 jaar) – Frédéric Miclotte – Beste resultaat: winnaar in 1996 & 2003 – Peugeot 207 Super 2000 (Kronos Racing)
Omdat er toch niets meer te winnen viel (de derde plaats van Freddy Loix lag al vast, wat er ook gebeurde) besloot Peugeot België-Luxemburg de IRC-finale in Schotland te laten schieten, om zo het seizoen 2009
voor eigen publiek af te sluiten. Vorig jaar zorgde Freddy Loix voor ophef, door met zijn duivelse 207 Super 2000 tegen de WRC’s om de zege te strijden. “Dit jaar zal ik op dezelfde manier rijden, maar met een beetje meer veiligheidsmarge. Ik denk dat François, Pieter en Patrick heel snel zullen gaan met hun WRC. Toch hoop ik op het podium te kunnen klimmen, door van mijn ervaring en terreinkennis gebruik te maken.” Ter
voorbereiding werkte Freddy Loix enkele dagen geleden aan de oevers van de Semois een testdag af, samen met enkele passages op de officiële shakedown.
2. François DUVAL (28 jaar) – André Leyh – Beste resultaat: winnaar in 2006 & 2007 – Mitsubishi Lancer WRC05 (MML)
De beste verrassing van de laatste weken: François Duval bevestigde zijn deelname, bovendien met een WRC die nog nooit op Belgische wegen te bewonderen viel, de Mitsubishi Lancer WRC05. De bolide wordt
ingezet door MML, de structuur die na het vertrek van Mitsubishi uit het WRC werd opgezet door Andrew Cowan (Ralliart). Deze Lancer WRC wist nooit een WK-manche te winnen, maar liet de Est Urmo Aava in 2007 toch toe om twee keer in de punten te finishen. De wagen werd ontworpen voor het seizoen 2005, en kreeg in 2007 een upgrade waardoor hij gemiddeld een halve seconde per kilometer sneller werd.
“Ik kroop woensdag voor het eerst achter het stuur, door op heel gladde wegen zo een veertig kilometer af te werken. Nadien werkte ik nog enkele passages op de shakedown af. De Mitsubishi lijkt me een makkelijke
wagen, hoewel de achtertrein een beetje grip mist. Ze doet me een beetje aan de Citroën Xsara WRC denken. Ik voelde meteen dat het een goede auto is. Ik heb er alle vertrouwen in.”
3. Paul LIETAER (52 jaar) – Kristof Dejonghe – Subaru Impreza WRC S5
Op zijn 52ste gaat Paul Lietaer voor de Belgische rallytitel met het enthousiasme van een rookie. Het seizoen begon uitstekend, met een overwinning voor zijn thuispubliek in de TAC Rally. Sindsdien scoorde Lietaer bij iedere manche, behalve in Ieper, waar hij zijn WRC inruilde voor een Mitsubishi Groep N. Het resultaat is dat hij voor de start van de seizoensafsluiter op een gedeelde eerste plaats staat. Toch zal hij een resultaat moeten laten vallen (voor de eindafrekening komen er slechts vijf in aanmerking). In een rally die niet echt goed kent (zijn laatste deelname aan de ‘moderne’ versie dateert van 1994) en met een wagen die meer dan tien jaar oud is, lijkt Lietaer dus niet meteen de best geplaatste rijder om de titel van 2009 binnen te rijven.
“Ik heb geen meter getest, want de vrijwilligers die me bijstaan konden zich niet voor vrijdag vrijmaken. Dit wordt geen makkelijke wedstrijd. Ik moet de chronoritten tijdens de wedstrijd echt ontdekken, want ik
mis referentiepunten. Ik zal van de eerste doortocht moeten gebruik maken om mijn nota’s aan te passen. Ik weet echter nu al dat ik tijdens de avondetappe veel tijd zal verliezen, want mijn zicht is niet meer zo goed
als 20 jaar geleden. Wat het kampioenschap betreft, daar maak ik pas aan de finish de rekening. Tuurlijk zijn Snijers en Tsjoen beter bewapend. Maar ze moeten wel de finish halen willen ze mij passeren.”
4. Melissa DEBACKERE (25 jaar) – Bruno Brissart (F) – Beste resultaat: 5de in 2008 – Peugeot 207 Super 2000 (Kronos Racing)
Ondanks twee opgaves blijft Debackere in de strijd om de titel 2009. Ze deelt de leiding met Lietaer (elk 35 punten), voor Snijers (34 punten) en Tsjoen (29 punten). Net zoals vorig jaar wordt alles dus beslist in de
Condrozrally. Voor Debackere wordt het extra moeilijk, want voor de lastigste wedstrijd van het jaar moet ze een splinternieuwe wagen onder de knie krijgen. Maar dat was een kans die ze niet kon weigeren. Op
haar 25ste, acht jaar na haar debuut, rijdt de jonge amazone voor de eerste keer voor een officieel team, dankzij Peugeot België-Luxemburg. Ze beschikt er over de 207 Super 2000 die in de loop van het IRCseizoen
door Nicolas Vouilloz werd bestuurd. “Een super-efficiënte wagen die enkele dagen geleden aan de oevers van de Semois voor een eerste keer kon besturen. Deze donderdag, tijdens de shakedown, kroop ik opnieuw achter het stuur. Ik moet zo een 165 kilometer hebben afgewerkt. Dat is veel en weinig tegelijk. Ik koos voor een comfortabele set-up. De auto boezemt me vertrouwen in. Neen, druk is er niet, want Peugeot vraagt me maar één ding: zo goed mogelijk doen. Ik zou graag tot op een halve seconde per kilometer van de tijden van Freddy geraken. Dat zou al uitstekend zijn. Wat de titelstrijd betreft, ik denk dat Peugeot sowieso een beter wapen is dan mijn gebruikelijke Corolla.”
5. Patrick SNIJERS (51 jaar) – Francis Delmelle – Beste resultaat: 8 overwinningen (1983, 1985, 1988, 1989, 1990, 1991, 1993 en 1999) – Subaru Impreza WRC S12 (BMA Autosport)
Dankzij Wim Soenens (GEKO) vond Patrick Snijers een tweede jeugd en – vooral – auto’s op het niveau van zijn immense en nog steeds intacte talent. Zelfs op zijn 51ste blijft Snijers een te duchten rijder. Zijn
snelheid, ervaring en wil om te winnen maken van hem een logisch zegekandidaat. En hoewel hij zijn partners graag met een achtste Belgische titel zou bedanken, lijkt het vooruitzicht Pieter Tsjoen en François
Duval te kunnen kloppen hem nog meer aan te spreken. “Sinds 1999, het jaar van mijn voorlopig laatste overwinning in Hoei, is dit de beste context waarin ik aan de start kon verschijnen. Ik ben heel tevreden
over mijn Subaru. Deze donderdag heb ik bij Nandrin een paar kilometers getest, dat is alles. Ik ben er klaar voor, maar ik moet ook aan het kampioenschap denken, want een titel is een goede manier om de
sponsors te bedanken. François is beter dan ons en beschikt over een goede auto. Toch geef ik me niet op voorhand gewonnen, want het wordt een Condroz zoals ik ze graag heb: glad, verraderlijk en moeilijk.”
Na een seizoen aan het stuur van de Impreza WRC S12 (2007) heeft Snijers de wagen nu volledig onder de knie. Klaar om die ‘snotneuzen’ aan te pakken!
6. Pieter TSJOEN (35 jaar) – Eddy Chevaillier – Beste resultaat: winnaar in 2008 – Ford Focus WRC08 (R-Tec)
Pieter Tsjoen komt er zonder omwegen voor uit: voor hem is de rallysport een hobby, net zoals golf of zeilen dat voor anderen is. Toch valt zijn palmares best te benijden: Tsjoen wist iedere wedstrijd in het Belgisch kampioenschap minstens één keer te winnen en werd vier keer kampioen! Vorig jaar veroverde hij in Hoei de enige overwinning die nog ontbrak op zijn erelijst. Snel, intelligent en heel nuchter, Tsjoen heeft alle kwaliteiten om zichzelf op te volgen op het palmares van de Condroz, hoewel hij François Duval nog nooit wist te kloppen. “Op het droge beschik ik over een betere auto dan François. Maar het zal niet droog
liggen… Op een vettig parcours kan hij het lager powerniveau van zijn auto compenseren door zijn talent. Tuurlijk is hij de grote favoriet. Maar ik zit beter in het ritme dan vorig jaar, hoewel mijn voorbereiding
zich beperkte tot zes doortochten op de shakedown. Ik heb de banden niet echt kunnen uitproberen. Toch rijd ik zonder druk, heel relax. Het kampioenschap? Daar denk ik niet eens aan. Dat is niet mijn doel,
bovendien kunnen Snijers, Lietaer en Debackere zich tevreden stellen met een ereplaats. Ik niet. Ik wil hier een tweede keer winnen, dat is mijn enige doel. We zullen snel merken of dat mogelijk is of niet.
7. Hubert DEFERM (57 jaar) – John Lavaerts – Beste resultaat: winnaar van het WRC-deel in 2005, tweede algemeen in 2008 – Subaru Impreza WRC S10 (DD Racing)
Titelverdediger Deferm hield zich dit seizoen heel gedeisd en verkoos enkele deelnames aan provinciale rally’s. Ondertussen zette hij zijn eigen structuur op, zodat hij zijn mooie Impreza WRC S10 kan laten rijden. Op zijn 57ste beseft de rijder uit Waremme dat het ieder jaar moeilijker wordt om de tenoren te bestrijden, maar zijn tweede plaats van vorig jaar bewijst dat Deferm over het geheel van een rally nog mooie dingen kan laten zien. “De wagen werd net helemaal gereviseerd, met een nieuwe motor en een nieuwe versnellingsbak. Vorige maandag testte ik, in aanwezigheid van een ingenieur van Prodrive, in de omgeving van Basse-Bodeux. Dit is mijn zesde deelname aan de Condroz, de mooiste rally die ik ooit reed. Ik vertrek niet met het mes tussen de tanden. Het trio Tsjoen-Duval-Snijers rijdt toch voorin. Ik moet bescheiden blijven. De kop van het tweede peloton nemen is al een mooie uitdaging op zich.”
8. Bernd CASIER (30 jaar) – Francis Caesemaeker – Beste resultaat: 2de in 2007 – Skoda Fabia Super 2000 (René Georges RallySport)
Bernd Casier, nog steeds maar 30, wist al op het hoogste niveau rally’s te rijden. Junior WRC, IRC, fabrieksrijder voor Fiat, Renault, Peugeot en Abarth… Casier kreeg al heel wat kansen om zijn talent te tonen. Hoewel hij ook heel wat tegenslag heeft gekend, wist de West-Vlaming steeds terug te keren. Deze keer kruipt hij achter het stuur van de Skoda Fabia Super 2000 van René Georges. Een wagen die dit jaar in het IRC de nieuwe referentie werd en waarmee Casier de oefengalop in de provinciale JMC Rallye onmiddellijk wist te winnen. “De Skoda is een wagen van de laatste generatie. Ze heeft een heel stabiel chassis en een motor met redelijk veel koppel. Ze boezemt me vertrouwen in, hoewel het niet makkelijk is om de limiet te vinden. In vergelijking met Jalhay hebben we van de shakedown gebruik gemaakt om de wagen wat soepeler te maken, waardoor ze zich iets anders gedraagt. Ik moet er nog aan wennen. Strijden
met Freddy Loix wordt niet makkelijk, want hij kent zijn wagen door en door. Ik wil in de loop van de wedstrijd in zijn buurt komen. Tweede Super 2000 worden is mijn minimale doel.”
10. Dominique BRUYNEEL (46 jaar) – Lara Vanneste – Beste resultaat: 4de in 1994 – Subaru Impreza WRC S5 (BMA Autosport)
Dominique Bruyneel strijdt volop voor de titel in het Frans onverhardkampioenschap, wat zijn zeldzame deelnames aan Belgische rally’s verklaart. Maar bij de topwedstrijd van het seizoen kon hij niet afwezig
blijven! Zo brengt hij zijn Subaru Impreza WRC S5 BMA Autosport waarmee hij normaal bij onze zuiderburen actief is voor een keer naar België. Samen met de charmante Lara Vanneste aan zijn zijde (zij strijdt nog steeds om de Belgische titel bij de corijders) zal Bruyneel goed uit de hoek moeten komen om het op te nemen tegen de sterke oncurrentie. “Tijdens onze korte testsessie moest ik opnieuw wennen aan de asfaltophanging. Die had ik niet meer gebruikt sinds de Routes du Nord aan het begin van het seizoen. Voor mij is het parcours opnieuw leren kennen het moeilijkste, want het is zes jaar geleden dat ik hier nog reed.
Gelukkig komt mijn Franse ervaring van snel goede nota’s te nemen me hier goed van pas. Ook het glijden met de auto heb ik wel onder de knie. Met Lara koos ik voor nota’s in het Frans. Dat is compacter en spreekt me meer aan. Gezien er heel wat meer recentere WRC’s aan de start staan, denk ik dat een vijfde of een zesde plaats een goed resultaat zou zijn.”
11. Dominique JULLIEN (36 jaar) – David Helson – Beste resultaat: 6de in 2007 – Skoda Octavia WRC (BMA Autosport)
Showbeest Dominique Jullien zette in 2006 met een Subaru Impreza Groep A het publiek in vuur en vlam, voor in de slotfase een quasi zekere top-5 plaats te verliezen door een lekke band. Jullien had zich echter
ontzettend geamuseerd, veel meer dan een jaar later toen hij met een Mitsubishi Groep N nochtans zijn beste resultaat in Hoei behaalde (zesde algemeen). Dit jaar rijdt de hotelier uit Ciney zijn eerste rally met
een WRC met een Skoda Octavia van BMA Autosport, een wagen die al de Condroz won (al was het niet precies dit exemplaar…). Dat was echter in 2001, een hele tijd geleden en het bewijs dat er een serieus prestatieverschil is tussen de Skoda en de modernere WRC’s. “Ik kroop op de BMA-testbasis voor het eerst achter het stuur van de auto en moet zo een dertigtal kilometer hebben afgewerkt. Genoeg om het rijplezier
dat ik ook met de Subaru had terug te vinden. De Skoda laat zich op een vergelijkbare manier besturen, hoewel de auto nog krachtiger en virieler is. Eerlijk? Ik denk dat we op de gladde wegen de ene schrik na de
andere zullen beleven. Ik denk niet dat ik hard zal aanvallen. Ik denk dat Gaban en Bouche normaliter voor me zullen rijden.”
12. Xavier BOUCHE (41 jaar) – Vincent Pironet – Beste resultaat: 4de in 2007 – Subaru Impreza WRC S9 (ATM Sport)
Xavier Bouche, Belgisch kampioen in 2005, kwam de laatste drie jaar heel wat minder in actie. Bij iedere rally bewees hij echter dat hij niets van zijn snelheid heeft moeten inboeten. Deze keer wist Bouche in Groot-Brittannië een Subaru WRC S9 (2003) te huren. De beste auto waarmee hij ooit in de Condroz aan de start kwam, een wedstrijd die hij reeds een vijftiental keer betwistte. Zijn voorbereiding verliep echter niet
optimaal en kon voor de start zijn auto niet echt besturen. “De wagen kwam pas op donderdagavond aan, te laat voor de officiële shakedown. Deze vrijdag zal ik wat controlekilometers afwerken. Dat is niet ideaal,
maar met zo een wagen aan de start staan is al een overwinning op zich. Ik kan dus niet klagen. Zaterdag zal ik voorzichtig vertrekken, om de wagen te leren kennen en wat wedstrijdritme op te doen.”
14. Pascal GABAN (44 jaar) – Jean-Pierre Delmelle – Beste resultaat: 4de in 2005 – Subaru Impreza WRC S5 (Racing Technology)
Ooit zei Pascal Gaban dat hij nooit zou stoppen voor hij de Condrozrally had gewonnen. Door de komst van zijn zoon Andy op de Belgische rallyscène leek het er even op dat hij zijn carrière naar het achterplan zou moeten verschuiven, maar toen kwam er een mogelijkheid om de Condroz te rijden met een WRC. Nooit eerder kon Pascal Gaban over zo een auto beschikken. Begin de jaren ’90 reed hij twee keer met een slechte Lancia Delta Integrale, nadien kwamen er een hele rij kleine wagens met kleine budgetten. Toch kwam Gaban in 2004 heel dicht bij de zege. Om maar te zeggen dat hij heel enthousiast is om met een Impreza WRC aan de start te komen. “Ik reed al met de wagen in de streek rond Clavier en was
aangenaam verrast. Ik vind de auto heel makkelijk te besturen en voelde me onmiddellijk op mijn gemak. Ik heb een aantal verschillende banden getest, uiteindelijk viel de keuze op Pirelli’s. Ik weet dat ik met de
oudste WRC van het hele veld aan de start kom en dat ik wedstrijdritme mis. Maar ik ben hier niet voor een gezondheidswandeling!”
15. David BONJEAN – Harry Hérion – Beste resultaat: 26ste in 2008 – Peugeot 207 Super 2000 (GPC Motorsport)
Het was in Hoei vorig jaar dat hij grote publiek hem leerde kennen, toen hij de Groep N domineerde, voor rijders als Stéphane Lhonnay, Bertrand Grooten, Gilles Schammel en Olivier Collard. Jammer genoeg liet de
mechaniek van zijn Mitsubishi Lancer Evo9 hem in de steek. Sindsdien wist David Bonjean wel al de Groep N in de TAC Rally te winnen en had ook voor de nationale titel in de klasse kunnen gaan indien zijn wagen wat betrouwbaarder was geweest. Omdat hij in de standaardklasse toch niets meer te winnen had, besloot Bonjean voor de Condroz in Frankrijk een Peugeot 207 Super 2000 te huren. Een grote uitdaging, maar ze boezemt de nog wat onbekende rijder geen schrik in. ‘Ik reed nog nooit met een wagen met sequentiële versnellingsbak, noch met één met een zo scherpe atmosferische motor. Ik zal me moeten aanpassen. Zo een verschil met de Mitsubishi…”
16. Bertrand GROOTEN (23 jaar) – Jérôme Monjoie – Beste resultaat: 6de in 2008 – Abarth Grande Punto Super 2000 (GPC Motorsport)
De immense strijd die Grooten vorig met Gilles Schammel leverde om de Groep N te winnen is iedereen bijgebleven. Deze talentvolle ex-karter wist zich tot rallyrijder om te vormen en heeft geen schrik om de wagen dwars te zetten. Na een Subaru Groep N en een WRC (zege in de Rallye de la Famenne) te hebben gehuurd, koos Grooten nu voor een Abarth Grande Punto Super 2000 van GPC Motorsport. Hij deelt de assistentie van het Franse team met Bonjean. “Ik reed voor het eerst met de wagen vorige woensdag in Ferrières en dan tijdens de shakedown. De Punto is een heel aangename wagen om te besturen, maar je maakt beter eerst wat ruzie met je vrouw!
Wat ik wel zeggen is dat je heel scherp moet staan om deze heel levendige wagen ten volle te benutten. Ze doet me een beetje denken aan de Clio Super 1600 die ik al eens heb getest. De Super 2000 laat zich als een voortrekker besturen, heel proper, met het voordeel dat je over
vierwielaandrijving beschikt als je ze nodig hebt. Ik hoop op het Super 2000-podium te kunnen finishen, maar normaal gezien zijn Loix en Casier een klasse te sterk.”
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Condroz Rally