05-11-2009
Peugeot lanceert 207 cup vanaf 2010 in BK rally, in Condroz met Bouvy
Sinds het eind van de jaren ’70 is Peugeot Sport alomaanwezig in de rallysport, onder andere dankzij de eigen producten. Zo waren er heel wat modellen geschikt voor de gepassioneerde rallyliefhebber, maar ook voor toekomstige kampioenen, zowel op asfalt als onverhard: 104 ZS, Samba Rallye, 205 GTi 1.6, 205 Rallye, 309 GTi, 106 (10 jaar: XSi, Rallye en S16), 206 XS (7 jaar) en, sinds 2008, de 207 RC Rallye.
België volgde Peugeot Sport in heel wat cups, zowel op circuit als in de rallysport, waardoor jonge talenten tot professionele rijders konden uitgroeien. De iets oudere rallyfan zal zich bijvoorbeeld zeker Grégoire de Mévius in de Talbot Samba Cup herinneren. Die promotieformule, georganiseerd door Peugeot Talbot België, had al van bij de start in 1984 zo een vijftiental deelnemers. In 1985 kwam er naast de Talbot Samba Cup de Challenge 205 GTi. Didier Monin en zijn co Cathérine Clause wisten die in 1987 op hun naam te schrijven, samen waren ze toen amper 44 jaar oud. De pers en de toeschouwers waren het er roerend over eens: “De
Challenge 205 GTi is een ware kweekvijver voor talent.”
In de jaren ’90 is het Belgische filiaal zowel op circuit als in de rallysport aanwezig, met de Peugeot 106 Trophy en de Springfield Peugeot 106 Cup. Frédéric Bouvy zet zijn eerste stappen in de Peugeot 106 Trophy.
In 2010 knoopt Peugeot België-Luxemburg opnieuw aan met de promotiecups en
lanceert de Peugeot 207 Cup. De uitverkoren bolide is de 207 RC Rallye, de vierde versie van het 207-gamma ‘made by Peugeot Sport’.
Na de Spider THP (circuit), de 207 LW (circuit) en de 207 Super 2000 (rally) beschikt de meeste recente en sportieve rallyversie over heel wat troeven. De 207 RC Rallye werd in de ateliers van Vélizy ontwikkeld en is doordrongen van alle savoir-faire van Peugeot Sport, rijders als Stéphane Sarrazin of Bryan Bouffier incluis. Zo neemt de 207 RC Rallye de van het seriemodel afgeleide THP-motor over, een 1.600 cc turbokrachtbron die in samenwerking met de BMW Group werd ontwikkeld en ook al in de Spider en de LW op circuit werd gebruikt. Deze motor werd gekoppeld aan een splinternieuwe zesbak met klauwkoppeling en is voorzien van Magneti Marelli
Sport-elektronica en volledig specifieke elektrische bedrading. Bij de remmen werd niet alleen de koeling verbeterd, maar zijn ook de afmetingen berekend op een grote duurzaamheid. De velgen hebben 7x17 afmetingen en worden uitsluitend voorzien van BFGoodrich 200x50x17 banden. Tot slot nog meegeven dat de 207 RC Rallye 180 pk ontwikkelt, voor een totaalgewicht van 1.120 kilogram en wordt uitgevoerd volgens een R3-homologatie, wat een veilige en gelaste rolkooi inhoudt.
De 207 RC Rallye is één van de weinige wagens uit zijn categorie die werd ontwikkeld om zowel op asfalt als onverhard te rijden, middels een eenvoudige, snelle en eerder goedkope transformatie. Om van de ene naar de andere versie over te stappen zijn de belangrijkste veranderingen te vinden op het vlak van de schokdempers, veren, remmen vooraan en de
beschermingselementen. De 207 RC Rallye werd zodanig ontwikkeld dat hij ook met een beperkt budget kan worden aangeschaft. Zo is de running cost tegenover oudere zus 206 XS duidelijk lager, onder andere omdat de wagen conceptueel robuust werd ontwikkeld, wat een lange levensduur garandeert. Voor een R3-wagen beschikt de auto ook over een aantrekkelijke aankoopprijs, waardoor ze over een van de betere prijs/prestatie en
prijs/kwaliteit-verhoudingen beschikt.
Peugeot België-Luxemburg legt de organisatie van deze officiële cup in handen van Kronos Racing, met de steun van Peugeot Sport. Kronos Racing wordt bovendien de officiële Benelux-verdeler voor alle onderdelen en sportproducten van Peugeot Sport en zal bij alle manches de deelnemers aan de 207 Cup van technische ondersteuning voorzien. Een vrachtwagen volgeladen met wisselstukken zal bij iedere wedstrijd aanwezig zijn.
“In 2010, eerste jaar van de 207 Cup, rekenen we op een tiental deelnemers”, stelt Marc Van Dalen, directeur van Kronos Racing. “We zijn er van overtuigd dat de 207 Cup het plezier van de rallysport helemaal en integraal zal overbrengen!” Stéphane Le Guével, algemeen directeur van Peugeot België-Luxemburg: “Sinds het eind van de jaren ’70 wist Peugeot zich in de rallysport een eigen identiteit te vormen, zeker dankzij de successen in het wereldkampioenschap, maar niet alleen daardoor! Peugeot wist zijn uitstekende reputatie steeds te bevestigen door de organisatie van promotiecups. Door deze op economisch en technisch vlak competitieve monomerkencups wist Peugeot zich op te werpen als de ware referentie in de rallywereld. In 2010 willen we met de Peugeot 207 Cup nog wat meer van die unieke passie beleven en tegelijk zo dicht mogelijk bij de identiteit van ons huidige gamma blijven.”
De Peugeot 207 Cup in actie in de Condroz!
Om de lancering van de Peugeot 207 Cup 2010 waardig te vieren zetten Peugeot België-Luxemburg en Kronos Racing in de Condrozrally 2009 een Peugeot 207 RC Rallye in, bestuurd door het duo Frédéric Bouvy-Stéphane Prévot. Frédéric Bouvy, recent tot BTCS-kampioen gekroond, zette zijn eerste autosportstappen met een Peugeot (106 Cup) en wist ook de 24 uur van Spa-Francorchamps te winnen aan het stuur van een Peugeot 306 van Kronos Racing. Dat hij in de Condroz met een Peugeot aan de start verschijnt, is voor hem een terugkeer naar waar het allemaal begonnen is.
En Stéphane Prévot, de bekendste Belgische corijder uit het Wereldkampioenschap rally, die is geboren en getogen in Hoei. Het zou dan ook jammer geweest zijn indien hij niet aan de start zou staan in zijn geboortestad, een stad die – hoogstwaarschijnlijk – zijn roeping heeft bepaald.
Frédéric BOUVY
1981 champion de Belgique de ski alpin – Belgisch Kampioen alpineskiën
équipe nationale de hockey sur gazon – nationale hockeyploeg
1986 champion de Belgique enduro – Belgisch kampioen enduro
1995 champion de Belgique de quad – Belgisch kampioen quad
champion d'Europe de quad – Europees kampioen quad
1996 champion d'endurance de karting – kampioen endurance karting
1999 Peugeot Belux champion – kampioen Procar vainqueur - winnaar 24h Spa-Francorchamps - Peugeot 306 2000 Peugeot Belux vainqueur – winnaar 24h Spa-Francorchamps - Peugeot 306 2001 champion - kampioen VW Fun Cup
2003 champion – kampioen Mini Cooper Challenge 3e BK Belcar - Porsche
2005 vice champion – runner-up BK Belcar - Porsche 2006 champion de Belgique – Belgisch kampioen BTCS
2007 champion de Belgique - Belgisch kampioen BTCS
2008 champion de Belgique - Belgisch kampioen BTCS & Belcar
2009 champion de Belgique - Belgisch kampioen BTCS
Stéphane PREVOT
1990 Mitsubishi Ralliart Belgium, Championnat de Belgique - BK
(M. Timmers/G. Colsoul)
1991 Opel Team Belgium, Championnat de Belgique - BK (B. Thiry)
1992 Opel Team Belgium, WRC / Championnat de Belgique - BK (B. Thiry)
2e Rallye Côte d'Ivoire – Bandama
1993 Opel Team Belgium, WRC / Championnat de Belgique - BK (B. Thiry)
1994 Ford RAS, WRC (B. Thiry) 3e RAC Rally
1995 Ford Motorsport, WRC (B. Thiry)
1996 Ford Motorsport, WRC (B. Thiry) 3e Rally Sanremo 3e Rally Catalunya
1997 Subaru Team Winfield, Championnat de Belgique – BK (B. Thiry) vainqueur / winnaar Rallye du Condroz
1998 Ford Motorsport, WRC (B. Thiry) 3e RAC Rally
1999 Subaru World Rally Team, WRC / ERC (B. Thiry) vainqueur / winnaar Ralli Vinho da Madeira vainqueur / winnaar Cyprus Rally (JP. Richelmi)
Champion d'Europe des rallyes – kampioen ERC
2000 Citroën Rallye Team, ERC (B. Thiry) vainqueur / winnaar Rally Albena
vainqueur / winnaar Rallye du Condroz
2001 Skoda Motorsport, WRC (B .Thiry) vainqueur / winnaar Rallye du Condroz
2002 Peugeot Belux, WRC / Championnat de Belgique – BK (B. Thiry) vainqueur / winnaar 24h Ypres vainqueur / winnaar Rallye du Condroz
2003 Ford Motorsport, WRC (F. Duval) 3e Rally of Turkey 3e Tour de Corse
2004 Ford Motorsport, WRC (F. Duval) 3e Rallye Monte Carlo 2e Rally Mexico
3e Rally Argentina 2e Deutschland Rally 3e Rally Australia
2005 Citroën Rallye Team, WRC (F. Duval)
2006 Subaru World Rally Team, WRC (S. Sarrazin)
2007 Subaru World Rally Team, WRC (C. Atkinson)
2008 Subaru World Rally Team, WRC (C. Atkinson) 3e Rallye Monte Carlo 2e Rally Mexico 2e Rally Argentina 3e Jordan Rally 3e Rally Finland
2009 Citroën Junior Team, WRC (C. Atkinson / E. Novikov)
Sinds meer dan 30 jaar zijn de rallycups van Peugeot een ware springplank voor jonge talenten uit de sport en tegelijk voor de meer ervaren rijders een middel om zich te amuseren. De overgrote meerderheid van de Franse rijders spruiten trouwens voort uit de cups van het merk met de leeuw: François Delecour, Gilles Panizzi, Cédric Robert, Nicolas Bernardi, Alexandre Bengué, Bryan Bouffier, Nicolas Vouilloz, Arnaud Augoyard of nog Guillaume Canivenq en Sébastien Ogier. Sommige filialen en Peugeot-invoerders hebben al van de aantrekkelijke producten van Peugeot Sport gebruik gemaakt om hun eigen, nationale promotiecup op poten te zetten.
Ook Peugeot België-Luxemburg, sowieso al heel actief op het sportieve vlak, lanceerde zo de Mévius, Ugeux, Bruixola, Monin, Vrooman, Bouvy en anderen. Het nieuws van vandaag zal dan ook als muziek in de oren klinken van de jongeren die deze piloten gaan opvolgen… : Peugeot België-Luxemburg lanceert de Peugeot 207 Cup
In 2010 lanceert Peugeot België-Luxemburg, in samenwerking met Kronos Racing, de Peugeot 207 Cup. Die wordt betwist tijdens de zeven manches van het Belgische rallykampioenschap, de vijf beste resultaten zullen in rekening worden gebracht. De wagen die bij deze promotiecup zal worden gebruikt is de R3-homologatie van Peugeot 207 RC Rallye, een attractieve en 180 pk sterke wagen, die een onklopbare verhouding prijs/prestaties kan voorleggen.
Tarieven
Peugeot 207 RC 16v benzine, 175 pk, speciale prijs ‘CUP’ 18.500 € BTWi
Kit Peugeot Sport 207 Cup asfalt Belux 27.225 € BTWi
Kit interieur 2.420 € BTWi
Montage, kleur, afwerking (schatting: 14.510 € BTWi) door de klant te betalen
Ook de premies aan de finish van iedere rally zijn niet te versmaden, vooral omdat ze zullen worden toegekend volgens een apart klassement voorbehouden aan de deelnemers aan de Cup. Bij iedere manche worden er niet minder dan 10.500 euro uitgereikt, volgens deze verdeelsleutel:
- 4.000 euro voor de winnaar
- 3.000 euro voor de tweede
- 2.000 euro voor de derde
- 1.000 euro voor de vierde
- 500 euro voor de vijfde
De Peugeot 207 Cup 2010 is een officiële Cup van Peugeot België-Luxemburg,
georganiseerd door Kronos Racing, met de steun van Peugeot Sport.
Uitzonderlijke introductie-aanbieding: Ter gelegenheid van de lancering van de Peugeot 207 Cup 2010 bieden Peugeot België-Luxemburg en Kronos Racing aan de eerste vijf inschrijvers de mogelijkheid om een 207 Cup-versie aan te kopen, helemaal gemonteerd en klaar om te racen in 2010, voor
de uitzonderlijke totaalprijs van 54.570 euro BTWi. De montage gebeurt in de ateliers van Kronos Racing.
Deze aanbieding geldt van 6 november tot 30 december 2009. Contact: info@peugeot207cup.be
Peugeot 207 RC Rallye R3
type EP6DTS / 1.6 THP (Turbo High Pressure)
layout viercilinder in lijn, overdwars voorin
cilinderinhoud 1.598 cm³
vermogen 180
koppel 280
maximaal toerental 6.500
injectie direct
inlaat 1 smoorklep
kleppen 16
elektronica Magneti Marelli SRD
OVERBRENGING
aandrijving voorwielaandrijving
koppeling enkele schijf, hydraulische bediening
versnellingsbak crabot-zesbak
differentieel sper met schijven
ONDERSTEL
structuur en materiaal koetswerk met gelaste rolkooi
ophanging voor pseudo McPherson, Peugeot schokdempers
ophanging achter Peugeot schokdempers
REMMEN / STUURINRICHTING
remmen voor geventileerde schijven 290 x 22 mm (onverhard)
325 x 28 mm (asfalt)
vaste remzadels met vier zuigers
remmen achter volle schijven 249 x 9 mm
zwevende remzadels met 1 zuiger van 38 mm
wielen verhard 17", banden 200/50/R17
wielen onverhard 15", banden 195/65/R15
stuurinrichting elektrische stuurbekrachting, specifieke afstelling
AFMETINGEN
lengte 4,030 m
breedte 1,720 m
wielbasis 2,540 m
gewicht 1.120 kg
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Peugeot 207 Cup , Condroz Rally