03-11-2009
Condroz Rally: Afscheid van de Nissan 350Z Met de Nissan in de top 10, dat zou een stunt zijn!
De prachtige overwinning bij de GT's in de Rally van Haspengouw en de knappe zesde plaats algemeen, na een boeiend duel met de winnaar in Gr.N, heeft het vertrouwen van Chris Van Woensel een flinke boost gegeven. De Nissan-piloot wil in de Condroz Rally opnieuw het potentieel van de krachtige zescilinder showen. Ondanks het ijzersterke startveld, gaat de ambitie van Chris verder dan enkel de overwinning in GT. Ook in de algemene stand wil het duo Van Woensel-Goddé van zich laten spreken. Het zou een prachtig afscheid zijn van de Nissan 350Z!
De Condroz Rally is jaarlijkst de afsluiter van het Kampioenschap van België. Zoals elk jaar, belooft het weer een grandioze finale te worden in de omgeving van Hoei. Alle Belgische toppers zijn van de partij. Het wagenpark oogt al even indrukwekkend, met een hele lijst WRC's en snelle 4x4's Gr.N. Toch is Chris Van Woensel niet onder de indruk van de overdaad aan snelle 4x4's, die onmiskenbaar een voordeel hebben op het traditioneel gladde parcours.
"Vorig seizoen was de startlijst ook indrukwekkend, maar we eindigden met onze Nissan, ondanks moeilijke weersomstandigheden, op een mooie 11de plaats algemeen. Enkel door een foutje miste ik een plaats in de top 10. Kortom, het startveld schrikt me niet af. De Condroz is altijd een speciale en zware wedstrijd, waarin veel gebeurt. Ik mik met de Nissan toch op een plaats in de top 15 en, als het even kan, in de top 10. Dat zou een serieuze stunt zijn met een achterwielaandrijver tussen zoveel 4x4-geweld..."
De Condroz Rally telt dit jaar minder klassementsproeven, maar het vernieuwde parcours heeft wel langere chronoritten.
"Dat bevalt me wel. Een proef van 25 km afwerken in moeilijke omstandigheden, dat vergt heel wat concentratie en uithoudingsvermogen. Dat ligt me wel. De proeven zijn heel mooi, alleen was het jammer dat ze er tijdens de officiële verkenningen kurkdroog bij lagen. Zelfs de koorden waren droog. Ik had liever in de regen verkend, want nu was het heel moelijk om in te schatten hoe glad het asfalt zal zijn bij regenweer. Trouwens, als het in de dagen voor de wedstrijd regent, dan zal er al heel wat modder op de proeven liggen. Ik heb tijdens de officiële verkenningen immers nog maar eens gemerkt hoeveel er illegaal verkend wordt. Koorden die al helemaal uitgereden waren bij het begin van de verkenningen, dat zegt genoeg..."
Daar doen Chris en Filip niet aan mee...
"Nee, tijdens de week moet ik werken in mijn zaak. Het team vertrekt woensdagavond al naar Hoei, maar zelf werk ik tot vrijdag in mijn bandenzaak. Maar, wees gerust, ik zal fit en fris aan de start staan!"
De 350Z versus de 370Z?
"De nieuwe 370Z moet nog sneller worden..."
Dit weekend neemt Chris Van Woensel afscheid van zijn Nissan 350Z. In 2010 zal het team aan de start komen met een nieuwe 370Z, die half december geleverd zal worden bij het team in Schriek. De huidige 350Z staat te koop.
"Ik hoop dat we volgend jaar tegen onze 350Z kunnen strijden met onze nieuwe 370Z. Vier jaar geleden gingen we de uitdaging aan om zelf een Nissan 350Z te ontwikkelen om de strijd aan te gaan tegen de Porsches 996 GT3. Elk jaar werd de Nissan verder ontwikkeld: betere motor, sequentiële versnellingsbak, verbeterde ophanging, sterkere koppeling... Het resultaat spreekt voor zich: twee Belgische titels in Groep GT en tal van overwinningen. Bovendien bleek de unieke Nissan publicitair een schot in de roos, zowel in België als in Nederland en Luxemburg, waar we ook aan de start kwamen. Toch schrikt een snelle en competitieve GT blijkbaar heel wat piloten af, al kan ik je verzekeren dat de uitdaging en het plezier met deze Nissan veel groter is dan met eender welke 4x4 Groep N. In de Condroz wil ik nog een keer tonen tot wat onze 350Z in staat is tussen al dat 4x4-geweld!"
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Condroz Rally , Chris Van Woensel