09-10-2009
Verslag Haspengouw: Babeliowsky Bart - Vrolix Roel Ondanks pech toch tevreden
Afgelopen weekend stond voor ons de Haspengouwrally op het programma.Het was alweer vele jaren geleden dat we nog eens aan de start verschenen van een rally. We hadden hiervoor een wagen gehuurd bij Historic rally promotions het team van Kurt Vanderspinnen. Met startnummer 145 werd er gestart, omdat de wagens in omgekeerde volgorde van start gingen namen we als 6e wagen de start. Voor ons waren dit de eerste meters met de wagen het was dus een beetje zoeken naar het juiste ritme. Maar al snel werd het juiste tempo gevonden en ook de co was goed mee. Na enkele kleine foutjes en een keertje achterstevoren staan werd er een tijd gerealiseerd van 7.33 waar we toch tevreden mee waren. We besloten om het tempo vast te houden maar gingen proberen geen foutjes te maken. Daar slaagden we dan ook in tot de auto plots stil viel bij het terugkeren naar de start/finish. Met starten en stilvallen werd er zo 3minuten verloren op de kp, maar we haalden de finish van de proef. Het was duidelijk dat het om een electrisch probleem ging maar een opgave was onvermijdelijk.
Ik wil dan ook Jeroen van Blix Motorsport hartelijk danken om zijn inzet en doorzettingsvermogen want s’nachts om 1u30 werd het probleem gevonden, het bleek een massakabeltje van de injectie wat gebroken was.
Zondagmorgen gingen we dan via superrally opnieuw van start. Met een tijdverlies van 8min was een goede klassering niet meer mogelijk. We besloten om ons te amuseren en niet naar de tijden te kijken van anderen. De regen had het parcours immers superglad gemaakt en men kon meer verliezen dan winnen. De eerste ronde werd zonder noemenswaardige problemen afgewerkt en de manta draaide perfect. We gingen van start voor de 2e ronde maar 2.5km op de proef van neerlanden kwamen we iets te ver uit een haaks links situatie. We raakten de talude met het rechterachterwiel en voelde meteen felle vibraties, waardoor we niet voluit konden gaan op de snelle stukken. Aan de finish bleek er een enorme blok leemgrond zich op de velg hebben gezet, na die verwijderd te hebben werd er richting start kp Lincent gegaan. Op de startlijn meldde de starter dat de band rechtsachter plat stond, waarschijnlijk een gevolg van de aanraking met de talude. We besloten om de start te nemen en eventueel op de kp de band te wisselen. Gelukkig hield de band goed stand en wisselden we hem na de finish. De volgende kp Walshoutem was er eentje die ons duidelijk lag getuige hiervan een mooie 20e tijd algemeen.
Op de verbinding naar de laatste kp Velm gedroeg de manta zich vreemd, bleek een trekstang van de achterbrug gebroken te zijn. We wilden absoluut finishen en hebben de kp op een slakkegangetje afgewerkt. We finishten dan ook als 37e algemeen en 4e in de klasse R11. Toch gaan we met een tevreden gevoel naar huis en werd er inmiddels beslist de wagen aan te kopen. De wagen wordt deze winter volledig in orde gezet en de bedoeling is om volgend jaar 5a6 rally’s te gaan rijden.
Graag wil ik de mensen van Boring Systems,Blix Motorsport en Historic Rally Promotions danken die deze deelname mede mogelijk maakten.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Haspengouw Rally