28-09-2009
Chris Van Woensel van de partij in de Rally van Haspengouw. Ritme opdoen voor de Condroz
In de Rally van Haspengouw, de klassieker in de fruitstreek die dit weekend verreden wordt rondom Landen, verschijnen Chris Van Woensel en Filip Goddé opnieuw aan de start met hun Nissan 350Z. Na een veel te lange pauze, is het team klaar om het seizoen in schoonheid af te sluiten in de laatste twee manches van het Belgisch rallykampioenschap, de Rally van Haspengouw en de Condroz Rally.
De reden voor de afwezigheid van de Nissan 350Z op de Belgische rallypaden ligt voor de hand...
"De crisis heeft fors toegeslagen," vertelt Chris. "We rijden al jaren met een beperkt budget. Dit seizoen was het budget nog eens door vier gedeeld. Kortom, we hadden gewoon niet de middelen om alle manches te rijden. Na ons optreden in de Rally van Wallonië, waar we na een paar proeven met pech moesten opgeven, kon ik de Nissan niet aan de start brengen in de Sezoens Rally, omdat de vereiste wisselstukken niet tijdig geleverd waren. Daarom reden we in Bocholt met een 4x4 van Colsoul. Omdat ik daar ook de handdoek moest werpen met mechanische pech, kon ik als compensatie de Terre de Langres rijden. Volgens sommigen was het resultaat beneden de verwachtingen, maar zij houden geen rekening met de context. We reden er met een "light" Lancer Evo9, met een gewone versnellingsbak en oude gravelbanden. Zonder enige test vooraf moest ik serieus wennen aan het rijden op gravel met onverhardbanden. Dat was geleden van 2000, toen ik de WK-manche in Wales reed. Met gebruikte gravelbanden kan je in het Frans onverhardkampioenschap niet vooraan meedraaien. De snelste piloten leggen op elke service nieuwe banden. Logisch, want in de motorcross monteerde ik vroeger ook voor elke manche nieuwe banden, want wanneer de hoekjes van de noppen afgerond zijn, heb je veel minder tractie op onverhard. Een gebruikte gravelband op onverhard is een veel groter nadeel dan een gebruikte slick op asfalt. Kortom, ik heb me geweldig geamuseerd en het was een unieke ervaring in Frankrijk, maar ik zal het enkel opnieuw doen in optimale omstandigheden om me met gelijke wapens te kunnen meten met de andere tenoren."
Ondertussen werkte het team aan de bouw van een andere servicevrachtwagen met slaapgelegenheid. En, nu kan Chris zich eindelijk opmaken voor de finale van het kampioenschap in de Haspengouw en de Condroz.
"Om in de Condroz geen gebrek aan ritme te hebben, wilde ik zeker de Rally van Haspengouw rijden. Ik wil het potentieel van onze Nissan 350Z nog eens in de verf zetten in beide wedstrijden, want de wagen staat opnieuw te koop. De plannen om in 2010 uit te pakken met een nieuwe Nissan 370Z zijn de voorbije weken weer actueler geworden."
Net zoals de start van de Rally van Wallonië, kampt Chris volgend weekend met een duidelijk gebrek aan wedstrijdkilometers. Toch start Chris Van Woensel zeker met ambitie in de Rally van Haspengouw.
Het is een voordeel dat de wedstrijd zaterdagnamiddag start met twee showproeven op de militaire basis van Brustem. We gebruikten die basis in het verleden wel eens voor een pers- en testdag en het is een ideale proef om de reflexen aan het stuur van de Nissan terug aan te scherpen. Na die twee proeven zaterdagavond, volgt het echte werk zondag op de smalle betonbaantjes van rond Landen. De uitdagende proef van Zepperen is er niet meer bij, maar voor onze Nissan is dat zeker geen nadeel. Zondag wil ik zeker de strijd aangaan met de drie Porsches die aan de start komen. Het doel is de overwinning in GT. Hoe hoog we kunnen eindigen in het algemene klassement zal afhangen van het weer..."
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Haspengouw Rally , Chris Van Woensel