27-09-2009
Thuisrijders winnen Hemicuda Thierry Dekoninck bij moderne en Ronny Declerck bij Historics
Thuisrijder Thierry Dekoninck had enige tijd nodig om het wedstrijdritme terug te vinden. Het was dan ook al een jaar geleden dat hij de TDR Lancer EVO 7 van stal haalde. Coulembier klokte de eerste scratch van de dag, en nadat Wim Soenens even rechtdoor ging op de eerste proef was hij de snelste op kp 2, Dekoninck zette vanaf kp 3 orde op zaken en kwam na 4 proeven als leider binnen in de service: "Door gezondheidsproblemen van mijn ouders heb ik een gans jaar niet gereden. Het is dan ook meer dan normaal dat ik wat tijd nodig heb om in het ritme te geraken. We gaan nu stelselmatig het tempo opbouwen..."
De revelatie van de eerste ronde was zeker Vincent Verschueren, de ex-motard had maar heel weinig tijd nodig om zich aan te passen aan de C2 R2 Max van Caen Rallysport. "Het is de eerste maal met deze wagen en het is zoeken naar de juiste rijstijl en de rempunten. Deze rally is vooral een test naar volgend jaar toe. Als we dit jaar de titel pakken bij de Historics, gaan we in 2010 bij de moderne rijden."
In de tweede ronde bleef de leiding ongewijzigd, Dekoninck bleef ondanks een klein probleempje aan de leiding, terwijl Bert Coene en Gregoire Coulembier in een hevige strijd zaten om de tweede plaats. Verschueren verloor wat tijd door een losgekomen luchtmassameter. "We konden niet meer voluit gaan en verloren heel wat tijd."
Achter Verschueren volgden Van Keer, Heuninck, Ceename, Beernaert, Louies en Dobbelare. Wim GEKO Soenens verdween uit de top 10, "We kunnen nu al een boek schrijven over onze eerste twee ronden. We zijn al twee maal rond geweest, we reden lek op KP 7 en moesten dan KP 8 afwerken met een klein reservewiel zodat de wagen scheef trok. We konden ook al een snelste tijd op de tabellen zetten zodat we zeker niet klagen."
In de derde ronde geen spoor meer van Soenens, op kp de Mokker brak de Porsche uit, Wim deed er alles aan om het pk-monster terug onder controle te krijgen maar belandde na een lange slip in de gracht.
In de laatse ronde zagen we ook de G&V Lancer van Bert Coene opgeven met een defecte versnellingsbak. Thuisrijder Dekoninck bleef de wedstrijd controleren en won met meer dan 1 minuut voorsprong.
Coulembier profiteerde van de opgave van Coene om na een heel sterke wedstrijd de tweede podiumstek op te eisen, al werd het na een technisch probleem nog heel nipt om Verschueren achter zich te houden. Verschueren eindigde heel knap derde in zijn eerste wedstrijd met de C2 R2 Max, en kon in de laatste ronde nog een sterk rijdende Johan Van Keer achter zich houden. De top 5 werd afgesloten door de M3 van Eric Louies.
Verder in de top 10 zagen we de BMW van Didier Ceenaeme (6), de Kadett GTE van Dobbelare (7), Stefaan Prinzie (8) die naar eigen zeggen sukkelde met een weinig baanvaste C2, Phil Nijs (9) en Rino Beernaert die zich nog moet aanpassen aan de 106 "Het sperdifferentieel staat nog veel te hard maar dat euvel moet voor de T.B.R. Rally opgelost zijn."
Bij de Historics begon Deleersnijder de wedstrijd met 2 besttijden, helaas volgde niet veel later de opgave na motorproblemen. Lode Dekeyser nam over maar thuisrijder Ronny Declerck bleef op heel korte afstand volgen. Toen Declerck de leiding had overgenomen wou Dekeyser terugslaan, maar hij blies de motor van de Porsche op... Declerck kon de wedstrijd probleemloos controleren en won met 17 seconden op Aerts en iets meer dan 1 minuut op Lievens.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Thierry Dekoninck , Ronny Declerck , Hemicuda Rally