24-09-2009
Verslag Omloop van Vlaanderen Bart Vanhaverbeke onder de vleugels van Silver Arrows Racing
Het is voor de derde maal dat het M.Ex.T. Team deel neemt aan de Omloop van Vlaanderen. Voor eerste maal weliswaar onder de vleugels van Silver Arrows Racing. Wagen en team waren op hun best en helemaal klaar voor deze driedaagse uitdaging. De oefenritten met de wagen op het parcours van Croix (Noord Frankrijk) een week daarvoor waren leerrijk en geruststellend.
Dit jaar was de start van de omloop op vrijdag met toch wel een vrij unieke special in Beveren. De eerst kilometer schoof vlotjes maar bij de welgekende haakse bocht na de brug langs de spoorweg ging het mis. Het team had een verkeerde inschatting gemaakt bij het snijden van deze bocht. De wagen kwam terecht in het kiezelspoor en schoof helemaal naar de ander zijde in de gracht. De Mercedes van 1500 kg lag helemaal op zijn zijde. Na wat apentoeren kon de bemanning uit de wagen stappen. Een horde toeschouwers kwam ter hulp. Een bijna onmogelijke taak ,werd als snel, door de vele aanwezige mannen kracht omgetoverd to fluitje van een cent. De wagen werd terug, na enkele onderbrekingen door voorbij zoevende tegenstanders, op de termac gezet en na het terug vastgespen van de gordels kon het team de SS van Beveren dan toch nog afwerken. Het M.Ex.T. team dankt de vele toeschouwers voor de spontane interventie waardoor ze dan nog net op tijd konden afklokken binnen op de TC. Een maximum tijd werd hen gegeven maar zonder strafpunten.
Door de slipper van de vrijdag startte het M.Ex.T. team de zaterdag op de voorlaatste plaats. Ze hadden dus wat goed te maken. Het ritme zat er niet onmiddellijk in maar met tijd steeg het adrenaline gehalte en korte dus inderdaad de tijden op elke special. Behalve een te enthousiaste bocht met de handrem, waren er geen noemenswaardige verassingen. Het weer was ons gunstig en het programma kon netjes worden afgereden en dat dank zij een toch wel goede coƶrdinatie van de organisatie.
Bij de laatste service op zaterdagavond viel het getrainde oog van onze service mensen op een toch wel belangrijk technisch defect. De linker triangel was uit zijn zitting aan het scheuren. Het was duidelijk dat met een dergelijk defect niet verder kon worden gereden. Een aanvraag tot herstart werd ingediend zodat er tijdens de nachtelijke uren aan een degelijke en veilige oplossing kon worden gewerkt. Dit leverde het team wel 5 min straftijd op.
Zondag zou een boeiende dag worden! Met maar enkele uren slaap en op een nat wegdek begon de brullende 8 cilinder aan het vervolg van de wedstrijd. De fans en toeschouwers zullen wel begrijpen dat rijden in de regen met dit monster geen evidentie is en dat voorzichtigheid dan prioriteit kent. Dat was ook duidelijk te zien in de resultaten die op de eerste specials dan ook teleurstellend waren. Naarmate de uren verstreken stopte de regen en droogde het wegdek op. Daardoor kon het team weer volop op de gas duwen en meer aanvaardbare tijden neerzetten.
Het was een boeiende wedstrijd en in veel gevallen voor de 89 deelnemers een afval race. Al bij al heeft het M.Ex.T team het heel behoorlijk gedaan. Gezien de slipper op vrijdag en straftijd op zaterdag zijn ze op de 36 ste plaats geƫindigd Er waren toen nog 53 rijdende wagens!
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Omloop van Vlaanderen , Bart Vanhaverbeke