17-09-2009
Verslag Omloop van Vlaanderen Erik Vleminckx - John Van de Ven een gunstige evolutie van wagen en team
Dat deze wedstrijd geen gemakkelijke klus zou worden met een nieuwe co, nieuwe technische omkadering en ‘maar’ de tweede deelname voor Erik hadden we reeds gemeld in de preview.
Dat extra onvoorziene, niet begrijpbare omstandigheden en grove leugens er zouden voor zorgen dat de deelname zelfs in gevaar zou komen en in ware ‘hitchcock’ stijl in een reële ‘last minute’ werd opgelost kon niet voorzien worden. Erik wilt hierbij nogmaals zijn grote dank betonen aan de mensen van BMW Dejonckheere Roeselare en BMW Belgium voor het tot stand brengen van een “waar mirakel ” om “ het” probleem op te lossen.
De nieuwbakken Nederlandse copiloot John Van de Ven maakte ook voor de eerste maal kennis met het notasysteem van Erik en stelde vast dat de moeilijkheidsgraad van het parcours in België veel hoger ligt dan in Nederland en dat de snelle opeenvolging van de bochten in de regio Roeselare knap lastig was. Met enkel 3 passages over elke proef (jawel, illegale verkenningen zijn aan Erik niet echt besteed) moest het leerproces aangevat worden.
Vrijdagavond al begon de wedstrijd met een “showproef”. Leuke opwarmer en goed om alles eens uit te testen en aan te voelen. Voor co John was alles nieuw: parcours, piloot, wagen en daar bovenop nog debuteren in het donker. Moeilijker kon eigenlijk niet. Vooral het lange rechte stuk langs de grote weg maakte indruk op John door de snelheid die er gehaald werd. Erik was na deze eerste proef tevreden over de prestatie van zijn nieuwe co en uitermate tevreden over de door BVH Racing aangebrachte verbeteringen aan de auto waardoor de auto stabieler voelt en merkbaar vlotter te besturen was.
Dag 2 op Zaterdag, werd door Erik op tempo gestart om zijn co John gelegenheid te geven om zich aan het tempo van de nota’s aan te passen. Tijdens het verdere verloop van die dag werd dat tempo stelselmatig verhoogd om gestadig in het klassement opgang te maken.
Op de service na de tweede ronde stelde het serviceteam echter vast dat de achterbrug aan het loskomen was. Een voorlopige herstelling werd uitgevoerd en aan Erik werd gevraagd om de achterbrug te ontzien tijdens de laatste ronde om de herstelling uit te kunnen voeren tijdens de einde dag serviceperiode. De servicemensen slaagden er in om het grootste deel van de herstelling te doen, doch bepaalde zaken moesten nog de volgende morgen afgewerkt worden. Dat het team hiermee strafminuten kon oplopen was berekend, doch deze klus moest dan zeker binnen de 25’ geklaard kunnen worden. Na 18’ reed de BMW die volgende morgen het podium op. Missie geslaagd en met ‘maar’ 8 minuten straftijd (1,20 min reële straftijd) kon de wedstrijd verder gezet worden om de 2de plaats in de Groep M te heroveren.
Met behoud van een veilige marge haspelden Erik en John op zondag KP 1 af om het leerproces van co John verder te zetten. Toch mocht de gereden tijd gezien worden want de 2de plaats in de groep werd reeds terug ingenomen. Bij aanvang van KP 2 voelde Erik dat de wagen anders aanvoelde. Na enkele kilometers constateerde hij een lekke band rechtsachter. Erik hield halt om het wiel te wisselen. Veel, te veel tijd ging verloren bij het wisselen en na vertrek stelde Erik vast dat de wagen steeds achteraan gevaarlijk uitbrak. Op een rustig tempo werd de proef afgereden waarbij de tijd en andere deelnemers voorbijgleden. De verbinding naar de Zoningproef werd nog aangevat, doch bij verdere controle vlak voor de proef bleek dat rechts achteraan het metaal rond de bevestiging van de schokdemper aan het scheuren was. Door gebrek aan tijd door het onvoorziene oponthoud voor de wedstrijd was deze voorziene en nodige versterking niet uitgevoerd. Met de wetenschap dat er nog twee proeven dienden gereden te worden, waaronder de snelle en ‘drukke’ zoning proef en om anderen en zichzelf niet in gevaar te brengen, gooiden ze de figuurlijke handdoek in de ring. Tot daarvoor zat er een evenaring van het resultaat van 2007 voor Erik zeker in, doch het is en blijft een sport met mechanische uitval steeds als mogelijkheid.
Erik zelf besluit: We kunnen zeggen dat de evolutie er gunstig uit ziet. Eenmaal het vertrouwen in de co ten volle benut kan worden en de wagen nog verder in dezelfde lijn evolueert zullen de goede resultaten volgen. Dat laatste benadrukt vooral het inzicht van de nieuwe technische crew en bevestigd hun potentieel. Op naar de volgende wedstrijd !
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Erik Vleminckx , Omloop van Vlaanderen