17-09-2009
Verslag Omloop van Vlaanderen Corneillie Dieter - Fieuw Tom interim piloot...
Zoals reeds gemeld in ons laatste verslag kon Kurt wegens rugklachten niet plaatsnemen achter het stuur tijdens de voorbije rallysprint van Staden.
Wat echter gevreesd werd is gebeurd en ondertussen is Kurt reeds sucesvol geopereerd aan zijn rug. Kurt zit met een revalidatie tot 6 maanden waardoor hij dit jaar niet meer achter het stuur van zijn Escort kan plaatsnemen. Zoals in Staden Kurt werd vervangen door Peter, één van onze servicemannen zijn we nu ook op zoek moeten gaan naar een piloot die de wagen kon en wil besturen in de Omloop van Vlaanderen. Even waren we in contact met de organisatie om een gastpiloot te laten rijden maar uiteindelijk heeft Dieter Corneillie ( CODI - preparateur en eigenaar van de wagen ) voorgesteld om zelf te rijden. Dieter heeft in het verleden al bewezen dat hij "aan een stuur kan draaien", maar 5 jaar inactiviteit zorgden toch wel voor enige stress bij de interim-piloot. In aanloop naar de wedstrijd heeft hij de wagen zo goed en zo kwaad mogelijk moeten voorbereiden op de deelname. Zoals de meeste insiders wel weten is de Omloop van Vlaanderen een lange en zware wedstrijd, er moeten dan ook 209km proef afgelegd worden alvorens het eindpodium bereikt wordt.
Vrijdag startten we dan bovendien nog eens in het donker op de moeilijke showkp Beveren. Tijdens de eerste ronde reden we met het mes tussen de tanden maar tijdens de tweede ronde werd toch met iets meer marge gereden.
Vrijdagavond hebben we dan onze doelstellingen voor de rally bijgesteld en wilden kost wat kost rijden om het podium te halen en hier en daar het spektakel verzorgen.
De reacties die ons tijdens en na de wedstrijd bereikten waren dan ook positief. De chrono's waren constant tussen de 25ste en 30ste plaats algemeen.
Vooral op de snelle stukken lieten we seconden liggen maar de wagen bleek erg performant. Toen we op KP De Zoning met onze TengTools-collega op een recht stuk tegen elkaar konden optrekken bleek dat we beide geen meter op elkaar moesten toegeven. Voor ons een bewijs van de positieve evolutie van de wagen.
Zo konden we zaterdagavond moe maar tevreden de wagen in het wagenpark plaatsen. Zondagmorgen werden we dan nog getrakteerd op regenbuien wat voor Dieter weer betekende in nieuwe omstandigheden de Escort te ontdekken.
Bij het verlaten van het wagenpark kregen we de resultaten tot dan en bleek dat we tweede in de klasse D4 stonden !!!!
Tijdens de eerste KP zondag moesten we echter wat tijd toegeven op de leider in de klasse waardoor we beslisten te rijden ifv de tweede plaats.
Iets na de start van de tweede KP zagen we plots echter de leider aan de kant staan wat betekende dat we virtueel leider waren in de klasse.
Er restten nog 49 km en we hadden een voorsprong van 3 minuten op de eerste achtervolger. Dit kon en zou voor ons niet meer mislopen.
Op de volgende proef stak de pechduivel echter weer de kop op en beetje bij beetje begon de koppeling ons in de steek te laten.
We hadden meer en meer moeite om de wagen op snelheid te krijgen en de chrono's vielen echt tegen. Na het nodige tel en rekenwerk bleek dat we met nog 4 proeven te gaan, goed voor 35 km nog slechts 1min.40sec. voorsprong hadden op onze naaste achtervolger Vancoillie-Vandecnocke. De koppeling ging van kwaad naar erger maar toch slaagden we er in om de resterende proeven af te werken en konden we toch richting podium. Op het podium kregen we tegen alle verwachtingen in toch de beker van de eerste plaats maar bij een update van de resultaten bleek later dat we zoals gevreesd de eerste plaats kwijtgespeeld waren. Ere wie ere toekomt en de bekers konden naar de rechtmatige eigenaars.
Na deze zeer positieve ervaring werd beslist met Dieter om de rest van het uitgestippelde programma van Kurt ( Hemicuda en TBR ) af te werken.
Bovendien wordt de wagen zo verder getest zodat Kurt volgend jaar direct kan beginnen met een betrouwbare en performante wagen.
Volgende afspraak is dus de Hemicuda Rally op 26 en 27 september aanstaande te Koekelare.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Kurt Olivier , Dieter Corneillie , Omloop van Vlaanderen