13-09-2009
Omloop van Vlaanderen Overtuigende vijfde zege van Tsjoen
Pieter Tsjoen kon deze morgen met een ruime voorsprong beginnen aan de laatste wedstrijddag van de Omloop van Vlaanderen. Tsjoen moest de wedstrijd controleren en vooral geen fouten maken, wat op zich al niet zo eenvoudig was. Deze morgen was het op sommige plaatsen van het parcours immers gaan regenen...
Tsjoen bleef foutloos en won dik verdiend voor de 5de keer de Omloop van Vlaanderen. Paul Lietaer kreeg na een tijdstraf van Snijers de tweede plaats toegewezen, 'de snor' wou deze plaats heel graag verdedigen, maar reed eerst lek en ging toen nog even van de baan. Snijers bleef aanvallen, en kwam snel terug op een tweede plaats.
De Subaru van Snijers en de Focus van Tsjoen waren te snel voor de oudere Impreza van Lietaer, hij sloot de wedstrijd af als derde, voor de andere Structo WRC van Tim Van Parijs. De vijfde plaats leek lange tijd te zijn voorbehouden voor thuisrijder Verhoestraete die hier zijn come-back maakte. Jammer voor Verhoestraete maar de Subaru groep A begaf op de laatste proef en hij moest de 5de plaats en de eer om als eerste thuisrijder te eindigen laten aan Andy Lefevere.
Didier Duquesne was lange tijd in een strijd gewikkeld met de BMW van Lefevere. Door een een schuifer verloor hij een pak tijd en moest hij Lefevere definitief voor laten, hij werd als 6de net voor Eddy Snaet, de winnaar in Groep N bij zijn debuut in een Lancer EvoX. In deze categorie moest David Bonjean vroegtijdig opgeven door mechanische pech. Peter Hopmans liet de kans niet liggen om met een 2de plaats op te rukken naar de leiding in de Gr.N-tussenstand.
Carlo Mylle werd na de opgave van Bruneel winnaar in de GT klasse en achtste algemeen, Baugnet won bij de C2's en sloot af als negende voor de Brit Rowe die de top 10 afsloot.
In de Ford Fiesta Sporting Trophy ging de overwinning naar Cédric De Cecco, na een spannend duel met Raphaël Venant. Topfavoriet Matthias Boon moest zaterdagavond de strijd staken met een kapotte versnellingsbak. Het serviceteam van Jos Boon Racing werkte de ganse nacht door om Matthias weer aan de start te krijgen. De jonge piloot van M-Sport beloonde al dat werk door de eindzege in de Fiesta Sporting Trophy veilig te stellen.
Op de laatste dag viel ook een zware sortie te noteren voor Thierry Neuville, de Oostkantonner ging zwaar van de baan op het einde van kp Zoning.
In de Historic wedstrijd was het al even spannend als op zaterdag. Voor Didier Vanwijnsberghe begon de dag niet goed, hij reed lek op KP16-Passendale en verloor 2 minuten waardoor hij wegzakte naar een 6e plaats. Monnens erfde (opnieuw) de leiding, maar voelt als snel de hete adem en de druk van Smith die staat te trappelen om als eerste buitenlander de Historic-rally in Roeselare te winnen.
Monnens kon echter stand houden en daarmee wint hij met de Ford Escort BDA de 8e Historic Omloop van Vlaanderen. Het podium is voor de rest Engels gekleurd, Smith-Purge (Porsche 911RS) zien hun inspanningen beloond met een verdienstelijke 2e plaats en Moon-Parsons (Ford Escort MKII) nemen de derde trede van het podium voor hun rekening.
Barbier-Defever met de Porsche 911 stranden op 7.8 seconden maar zullen toch tevreden zijn met de vierde plaats. Stokes (5e) Vanwijnsberghe (6e) Onions (7e) bleven voor Vandoorne die wel de 2 SMS-wagens in laatste instantie nog inhaalde. Rovanperä-Pietaläinen waren uiteindelijk nog 19 seconden sneller dan Teamboss Stephen Vankemmel.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Omloop van Vlaanderen , Pieter Tsjoen , Gunther Monnens