25-06-2009
Lacante Benoit - Spoelstra Marieke / Citroën C2-R2 kortsluiting was voor onze C2
De Ieperse manche van the Intercontinental Rally Challenge stond afgelopen weekend weer voor de deur. Voor de vierde maal op rij kwamen ook wij aan de start. Met een 14-tal wagens in onze A6 klasse, waaronder 2 super1600's en een groot aantal C2-R2max'en, was het een serieuze uitdaging voor onze equipe.
Voor het eerst zat Marieke Spoelstra in de rechterkuip. De moedige jonge Nederlandse was de maandagnamiddag naar Ieper afgereisd om kennis te maken met zowel het Ieperse parkoers als met haar piloot. Alle nota's werden in de drie officiële verkenningsronden gemaakt en gecontroleerd en Marieke maakte van in het begin al indruk door haar professionele manier van
werken en haar enorme enthousiasme.
Voor deze editie van de Ieperse klassieker werd er terug gekozen voor de vertrouwde C2-R2 van FLO-Racing. De wagen was echter deze keer uitgerust met de eerste versie van de regelbare BOS-ophanging. Gedurende de shakedown hebben we de basisafstelling van citroën sport wat verfijnd en na een vijftal runs was het gevoel met de kleine C2 behoorlijk goed.
De vrijdagavond was er geen om in slaap te wiegen, met twee belangrijke proeven: Mesen-Sauvegarde en Hollebeke, aangevuld met een proef over de Franse grens en allen twee maal te rijden.
Na één jaar van inactiviteit begonnen we aan de eerste kp. Hier moesten we als team de eerste grote test weerstaan. We konden hem zonder al te grote problemen af werken, al werden we gedurende de laatste km gehinderd door een tragere deelnemer, maar met een 25ste tijd algemeen en een 3de tijd in de klasse A6 konden we uiterst tevreden zijn.
De tweede kp werd met een bijna zelfde resultaat afgelegd: 26ste algemeen en 2de A6, enkel Caren Burton in zijn R2max was ons te snel af. Vervolgens kwam Lille-Metropole aan de beurt. Deze was nieuw voor bijna iedereen
en tot iets over halfweg stond niets een goede chrono in de weg, maar op 4km van de finish reden we lek, met ongeveer 30" tijdsverlies als gevolg.
Helaas betaalden we in deze eerste ronde ook wat leergeld en pakten we ook 40" straftijd op de verbindingsroute naar kp1.
Vol goede moed begonnen we terug aan de avondronde. Met de pechduivel hadden we echter nog niet afgerekend en toen sloeg hij toe in de vorm van een defecte stuurbekrachtiging. Op kp 4, na 20 km van hard labeur, verloren we terug een goede minuut. En alsof dit nog niet genoeg was, spinden we op de tweede doortocht van Lille-Metropole nog eens en had ook de motor van onze bolide een 40-tal seconden nodig om weer op gang te komen.
Dag 2 hebben we aangevat in 35ste positie en 6de in A6, maar al snel konden we een hoop posities winnen door 2x een19de en 2x een 20ste tijd neer te zetten. In feite reden we een veilig tempo zonder al te grote risico's en toch waren de chrono's zeer bemoedigend. Ook de samenwerking in de wagen begon steeds beter te lopen en na deze 4 kp's prijkten we reeds op de 26 ste plaats.
Op naar de langste proef dan maar, Heuvelland, met zijn 33km een zeer belangrijke proef. Vorig jaar hadden we er eerst een top chrono en in de tweede doortocht een crash. Omdat deze toch wel belangrijk is, zouden we hier toch een iets hoger tempo rijden, maar Murphy's Law besliste daar anders over. Een vijftal km in de proef reden we lek. We wisselden het wiel maar iets verder begonnen de versnellingsbak en het powershift
nukkig te doen, met als gevolg iets meer dan 4' tijdsverlies.
De mannen van Flo-racing deden zoals steeds een voortreffelijke job en herstelden het euvel, maar onze calvarietocht was nog niet over. Op de volgende proef kregen we af te rekenen met een kortsluiting, die fataal bleek te zijn voor onze C2. Maar in het algemeen houden we er een goede herinnering aan over: voor het eerst een goed gevoel met de C2, het team die het hoofd nooit laat zakken en prima tijden die we neerzetten. De nieuwe co-pilote zette een uitstekende prestatie neer en we hopen dan ook deze samenwerking te kunnen verderzetten. Mits wat goede ondersteuning kunnen we samen een ijzersterk team vormen want Marieke beschikt echt over de juiste skills. Langs deze weg willen we nog graag alle sponsors bedanken alsook onze trouwe medewerkers, FLO en alle supporters."
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Benoit Lacante , Ardeca Ypres Rally Belgium