25-06-2009
Dieter Verbeke - Bjorn Claeys / Peugeot 206 RC Zwaar ontgoocheld stond ik aan de kant ...
"Ieper was de eerste rally van het seizoen waar ik een goede voorbereiding had , Bjorn Claeys was mee als co piloot en op de shakedown konden we de wagen goed afstellen samen met Peter en Tiago waardoor ik veel vertrouwen kreeg om vrijdagavond meteen erin te vliegen.Het weer zat goed mee en ik vertrok vrijdag op nieuwe banden . De samenwerking met Bjorn verliep ook prima en we zaten meteen in het goede tempo. Ondanks ik een wat tegenvallende startnummer had gekregen ,dacht ik toch niet dat we de wagen voor ons gingen inlopen. Hierdoor verloren we wat kostbare tijd,maar ik wist dat we goed bezig waren om op zaterdag een betere positie te hebben.
Het was een echt slagveld in de eerste ronde ,we kwamen voor de eerste service binnen ,en er waren al 8 opgaves . De tweede ronde werd in het donker afgewerkt ,ik wist dat ik normaal gezien tijd zou verliezen ,maar door de perfecte nota's van Bjorn verliep dit uitstekend ,ik reed zelfs nog een betere tijd op de 4de KP , de volgende KP Hollebeke werd geannuleerd door een sortie en we reden meteen richting Frankrijk voor de nieuwe KP. Daar startten we opnieuw snel, maar halverwege de proef zat ik zonder remmen , bleek dat de rempedaal afgebroken was , gelukkig was dit de laatste proef en keerden we terug voor de grote service richting Ieper. Daar werd het euvel opgelost en de wagen werd binnengezet in het gesloten wagenpark.
Zaterdag vertrokken we voor de volgende proeven , ik was meteen goed wakker op KP Langemark en nam zo een revanche om de verloren tijd in te halen . De volgende proeven verliepen goed en ondertussen stond ik in de top 25 en als 2 de in de klasse N3 . Op Heuvelland nam ik een mooie voorsprong ,we gingen ons tempo zo blijven houden voor de laatste ronde ,de eerste plaats in de klasse konden we niet meer inhalen omdat de voorsprong te groot was.
Toen ik de tweede maal op de Kemmelberg reed begon de motor te sputteren ,ik dacht dat het de benzine was maar achteraf zal blijken dat het veel erger was. Voor de laatste proeven moesten we enkel uitrijden en uitkijken wat de Nederlandse Braat ging doen ,ik had een mooie voorsprong maar er mocht niets gebeuren . De voorlaatste KP Westouter was er nog een sortie van Perrard waardoor ik leider werd in de klasse ,dit gaf ons vleugels om meteen de winst mee te nemen in de klasse N3. We vertrokken voor de laatste KP Heuvelland , na een 10 tal km kreeg ik oliedrukproblemen ,vooral in de remzones,Bjorn bleef alles goed in de gaten houden ,wat niet makkelijk was ,want hij deed werkelijk 3 dingen tegelijk,navigeren ,de tussentijd op special en oliedruk in de gaten houden . Toch zaten we in een goed tempo maar het ging van kwaad naar erger,de motor begon lelijk te draaien in de laatste km ,in de voorlaatste bocht een 700 m voor de finish nam ik deze nog vlot en toen hoorden we dat het gedaan was ,op een 400 m voor de finish begaf de motor het en ik kon echt onmogelijk over de meet geraken ,eerst wilden we de wagen nog duwen maar dit bleek onmogelijk te zijn.
Zwaar ontgoocheld stond ik aan de kant , heel jammer om zo te moeten opgeven . Toch wil ik de supporters bedanken ,ook bedankt aan Peter en Tiago voor de perfecte service."
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Dieter Verbeke , Ardeca Ypres Rally Belgium