24-06-2009
Olivier Kurt & Fieuw Tom Nieuwe start met gemengde gevoelens
"Na onze eerste kennismaking met de Historic Rallysport vorig jaar wisten we al snel dat we verder willen doen in deze dicipline. We huurden vorig jaar een Ford Escort MK2 bij Corneillie Motorsport uit Gullegem. Deze wagen werd na de Legends begin dit jaar verkocht en sinds dan werkte Dieter aan een nieuwe Escort MK2.
In Wervik maakten we voor het eerst kennis met deze wagen. Op één klein probleempje na was de wagen zeer goed "geboren" en verliep de test boven alle verwachtingen, tot de wedstrijd om reeds ( jammergenoeg ) bekende reden werd stilgelegd. Wij waren zelf danig onder de indruk dat we besloten om onze geplande persvoorstelling uit te stellen en ook naar de pers en sponsors toe hebben we een periode van stilte gerespecteerd uit respect voor Karien.
In Ieper hadden we als doel de wagen verder te ontdekken om misschien op dag twee in de buurt te komen van o.a. onze Teng Tools collega Ferdi Perneel.
Op de shakedown in Boezinge werden nog enkele opmerkingen genoteerd dewelke nog werden rechtgezet door het serviceteam tegen vrijdag. Na de eerste KP waren we tevreden met de tijd ondanks het feit dat Kurt met een grote marge deze proef had gereden.
Dan volgde enkele uren verbinding en regroup alvorens we konden starten op KP Lille-Métropole. We startten aan een iets strakker tempo dan op Watou en we hadden duidelijk goede nota's genomen voor deze snelle technische proef.
Groot was dan ook onze verbazing dat bij het remmen voor een "links 3" de wagen plots uitbrak. Kurt kon de wagen nog rechtkrijgen maar we naderden de bocht met een te hoge snelheid en vlogen rechtdoor de gracht in! Noch Kurt, noch mezelf konden een oorzaak geven voor deze sortie maar de schade was wel geschied.
Tussen de laatste Historic en de eerste wagen van de IRC konden we met behulp van enkele toeschouwers de wagen zelf uit de gracht halen om deze op een veilige plaats te plaatsen ( we hadden dan nog steeds niemand van de organisatie gezien - we werden wel telefonisch gecontacteerd om te vragen of wij OK waren ).
Toen zagen we dat de remklauw recht-achter was afgebroken wat voor ons verklaarde waarom de wagen zo uitbrak en we niet meer voldoende konden remmen....
Het bleef een spijtige zaak maar we voelden ons toch al "beter" wetende dat we zelf geen fout maakten wat leidde tot deze opgave. Nu is Dieter reeds gestart met de herstelling van de wagen om deze hopelijk in Oudenburg opnieuw aan de start te kunnen brengen. Na Oudenburg ( waar normaalgezien Dieter zelf zal rijden ) komen we waarschijnlijk nog aan de start in Staden als voorbereiding op de Omloop en ????"
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Kurt Olivier , Ardeca Ypres Rally Belgium