24-06-2009
winnaars Historic Nationaal, Verschueren-Broeckaert The winner takes it all…
"Bekers, champagne en bloemen, dat was het tastbare, maar de EER en onze naam op de lijst van winnaars te zetten was het mooiste. En toch,… het heeft bloed , zweet en tranen gekost want het gevecht met onze concurrent was enorm lastig.
Het relaas van een historisch moment…
Op 19 juni traden alle grote tenoren in de Ypres Historic Rally aan, sommigen van hen verdedigden de Belgische eer tegenover Italianen met Porsches, maar niet wij, wij vochten voor het kampioenschap met als wapen onze blauwe HELI-Ascona die rijdt onder de vlag van het SMS-team.
Kosten nog moeite werden gespaard bij SMS om alles zo relaxed en ontspannen mogelijk te laten verlopen. Service area vlak over het SMS café en alle wagens onder dezelfde tent, het begin van een onvergetelijk weekend.
Leg 1
Om 18.34u staan we klaar om onze eerste proef af te werken. We starten met het nummer 1 op de deuren en dit naar de huidige stand van het Belgisch kampioenschap.
Voor het eerst zien we de vingertjes aftellen 5…4…3…2…1… GO en we zijn vertrokken. De kp verloopt vlot en we blijken verlost van de carburator problemen van op de shakedown. Onze tijd op Watou blijkt slechts 3 sec trager te zijn dan Viane met de GEKO BDA, het vertrouwen zit goed. De 3de in de stand Maslen krijgt onmiddellijk 15sec. Wakker zijn is de boodschap !!
De Franse proef Lille Eurométropole is er eentje die niemand kent en daar houden we van, we slagen erin Viane dan ook dicht in onze buurt te houden, we moeten slechts 0.7sec toegeven. Op de laatste proef op vrijdag hopen we binnen de 5 seconden te kunnen eindigen van Viane en zo de volgende dag met een kleine achterstand ten strijde te kunnen trekken, maar wat blijkt ? Viane kent problemen op de laatste proef wanneer een stuk aan de achterbrug loskomt. Hij verliest meer dan 43seconden en plots is zijn voorsprong van 4 seconden een achterstand van 37.7sec. Dit gegeven belooft een harde strijd voor morgen, zo hebben we het graag…
Leg 2
Na lekker uitgeslapen te hebben en fysisch te zijn klaar gestoomd door onze persoonlijke fysical coach ‘’Matrakske’’ zijn we klaar om onze 1ste stek te verdedigen tegen de snelle GEKO BDA. Het zal absoluut geen sinecure zijn daar we er ons van bewust zijn dat onze Ascona toch een slordige 50pk te kort komt en hij een buikje heeft die er voor zorgt dat hij ook een 70kg zwaarder is.
Maar goed geen gezeur want we stonden ervoor en we moesten erdoor.
De 37,7sec bonus zouden we met hand en tand verdedigen. De eerste tijd was alleszins bemoedigend, we verloren slechts 1.5” op de 7km van Westouter.
De tweede proef zou alle waarheid aan het licht brengen, zou onze Ascona met Vincent aan het stuur 32km lang weerstand kunnen bieden en dus wedijveren met de PK-rijkere escort?
Het verdict is er wanneer we over de streep komen, een kanontijd van 18.05.3 op de tabellen. (Deze tijd geplaatst in de moderne levert je de 17de tijd op VOOR Claudie Tanghe en slechts op 15 tellen van een S2000, niet slecht hoorden we uit vele neutrale supporters hun mond.)
Helaas is de vreugde van korte duur, wanneer Viane bezweet over de finish vliegt is het verdicht zwaar, hij geeft ons 22.8 seconden !!! CHAPEAU !!! 17.42.5sec is 7seconden sneller dan DONCHEV met de S2000, dit getuigt dat de strijd nog niet gestreden is en Viane dus van plan is om op zo kort mogelijk tijd zijn 1ste stek terug te nemen.
In de service wordt onze piloot nog eens onder hadden genomen door “Matrakske” en het is nodig want de armpjes hebben afgezien op Heuvelland.
We bezinnen ons over de taktiek en besluiten verder aan te vallen in de hoop dat we het kunnen houden en anderzijds toch Viane onder druk te houden. 13 seconden met nog 5 proeven te gaan, het wordt een moeilijke taak.
Langemark is de ontnuchtering, we voelen de hete adem van de BDA in onze nek wanneer hij ons opnieuw 10sec aanwrijft. We voelen het doek vallen…
Maar toen was er de heropstanding…
Kp Dikkebus mogen we nog even proeven van de scratch wanneer we opnieuw 0.2” sneller zijn, de moed keert terug, maar na kp kemmelberg zijn we terug naar af, 9sec in het stof levert de snelle Ford-piloot de 1ste plaats op.
Door een klein stuurfoutje keren we terug naar de service met 5 seconden in het krijt tov Viane. Veel taktiek is er nu niet meer. Keihard trappen, dat is wat we nu moeten doen, en dat zullen we ook doen. We zijn gebrand op die 1ste grote overwinning na de Wallonie en de Condroz, want de smaak van champagne daar raak je nooit aan gewoon.
Wanneer Westouter wordt afgesloten met 0.4” in het krijt is het “DO-OR-DIE” – tijd. De Ascona zal het nu allemaal te verduren krijgen, emoties van vreugde of verdriet en dit allemaal na de laatste proef van de Ypres Historic Rally namelijk Heuvelland !
Wanneer voor de laatste keer afgeteld wordt zijn Piloot en Co-piloot in opperste concentratie. Het startsein wordt gegeven en de Ascona bijt in het asfalt, hij schiet weg en is vertrokken voor de laatst 32km tegen de klok op weg naar winst of verlies …
Aan de finish staat het service team vol ongeduld te wachten, zij zijn geflankeerd door talloze supporters van het Team Viane-Vyncke. Het is er ijzig stil tot de telefoon rinkelt in het kamp van Viane… Tergend traag komt het nieuws door de gsm gesijpeld dat de BDA het niet heeft gehaald, de ontgoocheling is enorm.
Een steekas zou het begeven hebben en de BDA haalt het einde van de proef niet. Vincent haalt de proef in een tijd van 18.10 terwijl hij 3x was rond gegaan en 2x de motor liet afslaan maar toch was de overwinning binnen ten nadele van de gestrande Ford.
Nadat ze de ontgoocheling hadden doorgeslikt kwam opnieuw de sportiviteit van de supporters van Viande boven, de champagne bedoelt om de overwinning te vieren werd aan ons team geschonken met een dikke proficiat er bovenop. BEDANKT jongens !
Het ongeloof was enorm, niemand had dit zien aankomen, maar de algemende overwinning in het nationale gedeelte van Ypres was een feit. Op het podium werd het feestje compleet gemaakt toen bekend werd dat SMS-baas Stephen Van Kemmel als Belgisch kampioen mee het podium op mocht als 3de.
De nacalculatie die gebeurde door de organisatie liet ons verstaan dat we 1ste werden met 2min12sec voor op de 2de op het podium de brit David Maslen met zijn TR7.
Ook is het leuk om weten dat indien we onze tijden vergelijken met de FIA’s (Europeese Historics) we tot de laatste Kp de leiding hadden met 33sec voor op de uiteindelijke winnaar, Didier VanWijnsberghe.
De banden werden dus ook niet gespaard bij het verlaten van het podium, organisatie en toeschouwers konden nog een laatste keer genieten van de tenoren van het Historic gebeuren.
SMS took it all !!
Tot slot wensen wij al onze sponsors te bedanken die opnieuw hebben bijgedragen tot dit succes en diegene die aanwezig ware, we hopen dat jullie ervan hebben genoten… Ook Stephen Van Kemmel en zijn team, onze mechaniciens en crew-members (Wim van Heli, Freddy van de Rally ) die ons een gans weekend heeft in de watten gelegd verdiend een welverdiende BEDANKT !
Last but not least, jullie die dit nu allemaal lezen bedankt, de supporters BEDANKT en tot in de “omloop van vlaanderen” waar we jullie op hetzelfde wil trakteren."
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Vincent Verschueren , Ardeca Ypres Rally Belgium