29-05-2009
Sezoensrally Hopmans-Buysmans Succesvol weekend
Afgelopen weekend waren Peter Hopmans en diens nieuwe corijder Robin Buysmans van de partij voor de 3de manche van het Belgisch Kampioenschap Rally tijdens de Sezoensrally. De Sezoens meetellend voor het BK, het Nederlands Kampioenschap en het ERC, kwamen er heel wat deelnemers aan de start met snelle en hypermoderne wagens. Naast tal van buitenlanders waren ook de vaste titelkandidaten aanwezig. Het beloofde een wedstrijd van hoog niveau te worden waarbij geen cadeau’s werden uitgedeeld. Het team van Speedwear Competition kwam dan ook goed voorbereidt aan de start en wou niets aan het toeval overlaten.
Peter vertelt : “Ik keek uit naar de samenwerking met mijn nieuwe co Robin. Tijdens voorgaande rally’s dit jaar vond ik geen vertrouwen in de nota’s en kon ik niet ten volle genieten van de wedstrijden. Dat ik met Robin een juiste keuze had gemaakt, bleek al snel tijdens de voorbereidingen en later ook op de klassementsproeven. Robin deed zijn job perfect en dat resulteerde meteen in goede tijden en een leuke ontspannen sfeer.
Op kp 1 waren wij meteen sneller dan favoriet en concurrent David Bonjean. Op Bob Colsoul moesten wij maar amper 2 seconden toegeven. De toon was gezet. Na 2 kp’s hadden wij onze voorsprong op Bonjean kunnen uitbouwen
tot 17 seconden. Echter, kp 3, of liever gezegd, een deelnemer in de historic kwam roet (of zand en stof) in het eten gooien. Marc Neyens, onderweg met de mooie Mercedes SL500 had een andere startvolgorde gekregen van de organisatie en kwam zo terecht tussen de WRC’s en de 4x4’s. Hij starte net voor ons op een kp van 22 km met veel stofferig onverhard. Halverwege de kp werd onze angst waarheid. Wij kwamen achter de Mercedes
terecht en zagen op de stroken onverhard geen hand meer voor onze ogen. Een zeer gevaarlijke situatie aan zulke snelheden. Dit voorval kostte ons op de koop toe 25 seconden verlies doordat wij Neyens nergens voorbij konden gaan. Later op de wedstrijd is Neyens uitgevallen waardoor wij verder gespaard bleven van een herhaling. Maar hierdoor waren wij plots op achtervolgen aangewezen. Kp na kp pakten wij seconden terug op Bonjean. Een lekke band deed ons nog eens tijd verliezen waardoor wij de laatste
ronde begonnen met amper 1.3” achterstand. 4 kp’s later mochten wij richting podium met 8 seconden voorsprong op Bonjean en de daarbijhorende punten voor het BK Groep N. Wij blijven hierdoor aan de leiding in het kampioenschap, en hierop had ik stilletjes gehoopt” zegt Peter. “In voorgaande rally’s kon ik het tempo van Bonjean niet volgen, nu wel. En daar speelt de bijdrage van Robin een grote rol in. Hij wist mij perfect te motiveren en bracht bracht rust in de wagen. Door zijn invloed was ik
sneller en dat bracht veel vertrouwen”. Bonjean heeft ons dit zeker
niet cadeau gedaan en heeft zelf met het mes tussen de tanden gereden.
Robin : “Het was voor mij leuk om terug in een rallywagen te vertoeven.
Het is natuurlijk heel anders rijden dan wat ik met Freddy deed, maar het was dan ook genieten en de strijd met Bonjean zorgde toch voor een hoog wedstrijdgevoel. Ik ben blij dat ik Peter op deze manier kan helpen en het is natuurlijk mooi voor de sponsors om als leider in Gr. N naar de volgende wedstrijd te kunnen gaan."
Logischer wijze zou het Speedwear Competition einde juni afzakken naar de Ypres Westhoek rally, maar het team heeft deze plannen gewijzigd. "We hebben dit jaar een unieke kans met de partnership van Speedwear.be, maar vind dat ik een verantwoordelijkheid heb tegenover deze partner en sponsor om alles budgettair en publicitair op een gezonde manier te verantwoorden. Met aan de start 23 S2000 wagens, in klasse Gr. N denk ik niet dat dit een
juist evenwicht is. Vandaar dat we Robin en ik in samenspraak met de sponsors Ypres laten links liggen. Na Ypres pikken we de draad van het BK terug op. In plaats daarvan zullen we ons wedstrijdritme nog wat aanscherpen in de Rally van de Suikerstreek te Tienen op 4 en 5 juli."
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Sezoensrally , Peter Hopmans