29-05-2009
Sezoensrally Langenaekens - Vrolix Een 14de tijd algemeen op de eerste proef...
Landenaar Jonas Langenakens is in een zéér korte tijd uitgegroeid tot één van revelaties van de Belgische rallysport. Met een bescheiden Lancer EVO6 mini gr.A liet hij zich vorig jaar al opmerken met enkele schitterende resultaten. "Vorig jaar heb ik inderdaad enkele goede wedstrijden gereden. Maar dit jaar wil ik minstens even goed doen," aldus een gemotiveerde Jonas. De Mitsubishi-piloot reed dit jaar al de Rally de Wallonie waar hij zijn mooie 11de plaats verloren zag gaan door afgebroken wielbouten. "Dat was inderdaad een tegenvaller. Het ganse weekend had ik foutloos gereden, buiten het missen van één rempunt in het donker. Ik had zelfs een 10de plaats in het zicht toen ik in duel was met de Porsche GT3 van Francis Lejeune. Afgebroken wielbouten brachten bruusk een einde aan mijn rally waardoor we stuurloos in een lager gelegen weide reden. We gingen zelfs over de kop. Het afbreken van de wielbouten was te wijten aan metaalmoeheid en geen stuurfout..." Door deze koprol had het team een pak extra werk voor de volgende wedstrijd, de Sezoens Rally. "We moesten flink de handen uit de mouwen steken na onze sortie in Namen. Er was vooral veel schade aan de carrosserie waardoor de wagen slechts enkele dagen voor de Sezoens Rally klaar was." Aldus Jonas net voor de technische controle.
Gezien het startveld in Bocholt, waarbij zelfs meer dan 10 WRC's, was een plaats bij de eerste 30 al een hele opdracht. Groot was ook de verbazing bij het bekijken van de eerste tijden. Jonas reed immers een 14de tijd algemeen, net na alle WRC's en een ongrijpbare Jasper Van Den Heuvel en Piet Van Hoof! Maar in proef 2, Veldhoven, sloeg de pechduivel toe. "De cardanas naar de achterbrug brak tijdens proef 2..." Meteen game-over na een zéér sterke openingsproef. "Dit is echt balen," aldus Jonas in het servicepark. "Het is enorm jammer dat ik deze wedstrijd niet kon uitrijden. We hebben zo hard gewerkt om hier vandaag te kunnen staan en dan gebeurd dit weer. Het rijden op de maaskiezel ligt me wel en ik keek er ook enorm naar uit. Ook voor mijn copiloot Roël Vrolix is het een tegenvaller want het is immers zijn thuiswedstrijd en ik had hem graag beloond met een goed eindresultaat. Ik wil hem dan ook in het bijzonder bedanken voor het vertrouwen en de steun, maar ook alle andere die het mogelijk hebben gemaakt om hier te kunnen starten," aldus Jonas.
Velen vergelijken de Mitsubishi van Jonas met een echte gr.A, maar in werkelijkheid is het een standaard wagen die uitgerust is met een hydraulische handrem en een grotere bride. "Er steekt zelfs nog een gewone versnellingsbak in, we rijden nog met de standaard remmen én op gewone Super 98. Onze wagen is dus helemaal niet te vergelijken met bijvoorbeeld deze van Hein Jonkers, zelfs nog niet met een EVO9 gr.N." Benadrukt Jonas nogmaals. "Toch wil ik er alles aan doen om nog hoger op te geraken. Ik werk aan mijn conditie en let op mijn voeding en probeer zoveel mogelijk contacten te leggen om zo mogelijk een sponsor te strikken. Ik heb mij zelfs kandidaat gesteld voor het BF Goodrich stuur voor Ieper," een wedstrijd die Jonas al eerder reed met een Lancer EVO9 gr.N. "Want je weet maar nooit... Dit zou pas echt mijn carrière kunnen lanceren. Hopelijk kan ik nu ook enkele sponsors overtuigen om mij te steunen zodat ik mijn leerproces verder kan zetten en kan rijden met een betere en snellere bolide," besluit Jonas tenslotte.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Sezoensrally , Jonas Langenakens