24-05-2009
Sezoensrally: Snijers wint na indrukwekkend slotoffensief verslag van de wedstrijd
Gisteren kon u reeds in 2 korte persberichten (1 - 2) lezen dat er voor de overwinning stevig werd door gereden.
Het was Erik Wevers die als grote favoriet aan de start kwam in Bocholt, hij kent de Focus WRC en won de wedstrijd vorig jaar ook reeds. Patrick Snijers startte met heel wat druk op zijn schouders, wou hij nog kans maken op de Belgische titel dan moest er gewonnen worden in Bocholt...
Wevers was de eerste leider van de wedtrijd, ondanks een verkeerde afstelling van de Subaru WRC bleef Snijers heel dicht in de buurt van de Nederlandse Focus WRC. "We zijn in feite de wagen nog aan het afstellen. In het begin was de ALS en het differentieel te agressief afgesteld. Het blijft moeilijk om het gaspedaal van de S12 te doseren." aldus Snijers.
Nadat het team van BMA de wagen in orde had gezet wou Snijers in de aanval gaan. "Ik had hem in het vizier, maar eerst sloeg de motor af in Goolder en dan op de 8ste proef viel de turbodruk weg," sakkerde Patrick. Het team werkte als bezeten om de Impreza WRC weer in topvorm de slotronde in te sturen. Eerst werd de turbo vervangen en toen bleek ook de intercooler gescheurd. Met nog 1' op de teller hadden de mecaniciens van BMA de klus geklaard… Pikant detail: de wisselstukken werden geleverd door Wevers Sport, het team van leider Erik Wevers. "Dat is geen probleem. Een rally moet beslist worden op de proeven. Ik wil Patrick op een sportieve wijze kloppen. We zitten beiden op de limiet, maar ik geef me niet gewonnen. Patrick kon naderen omdat ik even opgehouden werd door Van den Heuvel op het onverhard,nadat Jasper even van de baan was gegaan," vertelde de Kampioen van Nederland.
Ondertussen was de wedstrijd reeds begonnen aan de slotronde, met nog 4 proeven te gaan had Wevers 12.8 seconden voorsprong op Wevers. Er stond geen maat op de GEKO Subaru van Snijers, met een speedgun werd 188 km/uur genoteerd op het onverhard... Snijers won alle proeven van de laatste ronde en kon zo de noodzakelijke punten voor het kampioenschap scoren.
Erik Wevers werd in de laatste boucle nog opgehouden door de groep N Lancer van Van Den Heuvel. "Ik werd gehinderd op het onverhard van de rondkoers door Jasper van den Heuvel. Hij kon er ook niets aan doen dat hij met zijn Groep N het startnummer 1 kreeg, maar het kost me wel de zege. Twee keer ben ik vandaag gehinderd op die strook en in de slotronde zag ik helemaal niets omdat ik in de eindsprint nog veel korter bij de Lancer zat. Ik miste mijn rempunt en ging rechtdoor," vertelde Wevers na de wedstrijd.
Wevers en Snijers waren duidelijk een klasse te sterk, enkel in de achtste proef kon Peter Van Merksteyn Junior even schitterend door een scratch te noteren. Hij eindigde verdienstelijk als derde op net geen minuut van de winnaar. De vierde plaats leek voorbehouden voor de wederoptredende Mark Van Eldik in zijn Subaru WRC S14. Op de voorlaatste proef verloor Van Elldik een pak tijd en zo kon Melissa Debackere terug naar Wervik met de punten voor de vierde plaats, meer dan voldoende om de leiding te houden in het BK. Van Eldik verloor op de laatste proef zelfs nog de 5de plaats aan een indrukwekkende Jasper Van Den Heuvel, deze won zo ook de groep N met meer dan 3 minuten voor op zijn Henk Vossen. Chris Van Woensel reed lange tijd op de tweede plaats in groep N, maar moest met een defecte versnellingsbak opgeven halverwege koers.
Paul Lietaer scoorde de punten van de 7de plaats, voor Bernhard ten Brinke, Gert Huzink en Dennis Kuipers. De vader van Dennis, René Kuipers, ging op de voorlaatste proef in Beek-Bree zwaar van de baan. De bemanning werd geëvacueerd uit de zwaar gehavende wagen en naar het hospitaal afgevoerd.
In historic stond er geen maat op spektakelman Gunther Monnens, die in de eerste ronde het verschil maakte en vervolgens de wedstrijd controleerde. Omdat Matthias Viaene zich in een remzone liet verrassen en 10' in een gracht verspeelde, werd Vincent Verschuere knap tweede.
In de Citroën Racing Trophy Belux was Thierry Neuville weer de snelste, met een indrukwekkende 12de plaats algemeen, een minuut voor Gilles Schammel.
Het Criterium werd met ruim overwicht gewonnen door Stefan van Craenenbroeck. Nadat hij alle proeven op zijn naam schreef had Stefan aan de finish 1'50" voorsprong. Bert Cornelis reed in de openingsproeven op een tweede plaats, na zijn opgave waren het Wim Lootens en Eric Louies die streden voor de tweede plaats. De strijd werd beslist in het voordeel van Lootens, Louies werd derde.
Stand kampioenschap:
1. Debackere 25
2. Lietaer 20
3. Snijers, Duval 12
5. Tsjoen, Wevers 10
7. Lefevere, Van Merksteijn 8
9. Van den Heuvel 6
10. Deferm, Vermeirsch 7
12. B. Colsoul, Van Parijs 6
14. Soenens, Van Eldik 5
16. Princen, Bonjean, Ten Brinke 4
19. Lhonnay, Vanwijnsberghe 3
21. Verschueren, Abbring, Huzink 2
24. Lejeune, Mylle, Kuipers 1
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Sezoensrally , Patrick Snijers , Stefan Van Craenenbroeck