18-05-2009
Jasper van den Heuvel en navigatrice Martine Kolman Met dubbel gevoel naar de Sezoensrally
Moet hij voor het klassement van het Rallyclinic Dutch Open gaan rijden of moet
hij in een internationaal veld demonstreren dat de Mitsubishi Evo 10 het ultieme
wapen is voor de standaard Groep N-klasse? Het gevoel van Jasper van den
Heuvel is aan de vooravond van de Sezoensrally, de tweede ronde van het open
Nederlands rallykampioenschap, tweeledig. Vast staat dat hij en zijn navigatrice
Martine Kolman in Belgisch Limburg op sterke concurrentie kunnen rekenen.
“Wat het DRO betreft zal ik me vooral moeten richten op de tijden die Piet van Hoof rijdt,
en eventueel ook die van Peter van Merksteijn Junior. Die beschouw ik als mijn grootste
titelconcurrenten”, licht Jasper van den Heuvel toe. “En finishen is natuurlijk van cruciaal
belang. In dat kader moet ik dus niet meteen vol van acquit gaan, maar rustig de
resultaten van de eerste klassementsproeven afwachten. Aan de andere kant, dit is de
eerste keer dat we met onze nieuwe Mitsubishi Evo 10 op echt serieuze concurrentie in
de Groep N kunnen rekenen. We zijn de afgelopen maanden zover gevorderd met de
ontwikkeling van de Evo 10 dat deze wedstrijd een goed ijkpunt vormt, zeker met het
oog op de komende EK Rally van Ieper, waar we het straks tegen de hele Europese top
zullen moeten gaan opnemen. Er zijn nog steeds veel Mitsubishi-rijders die liever met
een Evo 9 rijden dan met een 10, die ze toch als minder snel beschouwen. Nou, dat is
hij niet, naar mijn mening. En dat wil ik graag bewijzen”.
Van den Heuvel Motorsport is specialist voor Groep N-versies van de Mitsubishi’s Evo
en er speelt in België dus ook een flink commercieel belang mee. De Evo’s 10 vinden
inmiddels hun weg naar de klanten en een onlangs naar Noorwegen geleverd exemplaar
scoorde daar bij zijn debuut al een tweede plaats algemeen. Die wedstrijd was helemaal
op onverharde wegen en dat leverde Van den Heuvel weer een schat aan technische
informatie op, die hij ook in België goed kan gebruiken. “Zo’n dertig procent van de
Sezoensrally is onverhard en daar ben ik nu goed op voorbereid. In de Evo 10 zit een
schakelaar waaronder je twee verschillende programma’s voor het verstelbare centrale
differentieel kunt programmeren. Of je op asfalt rijdt is iets totaal anders dan op
grindwegen. Met die knop kan ik bliksemsnel de auto daarop aanpassen. Er zitten
trouwens twaalf verschillende afstellingen in de computer opgeslagen, die je snel onder
die knop kunt zetten. Wat dat soort zaken betreft lopen wij inmiddels een stuk voor op de
concurrentie die met hetzelfde type auto rijdt.
De Sezoensrally is voor Jasper van den Heuvel en Martine Kolman een heel nieuwe
uitdaging want ze hebben er nog nooit eerder gereden, in tegenstelling tot de meeste
concurrenten, waarvan het merendeel de afgelopen dagen trouwens al veelvuldig op de
slingerende Belgische wegen heeft verkend. “Wij hebben daar geen tijd voor gehad,
zodat het op de officiële verkenning van aanstaande vrijdag aankomt. Maar als we elke
proef drie keer hebben verkend komt het wel goed. Voor het eerst sinds tijden voel ik
weer ouderwetse spanning voor een wedstrijd, omdat het allemaal nieuw voor ons is. Je
weet niet wat er gaat komen. Maar ik heb er wel alle vertrouwen in!”
De Sezoensrally wordt op zaterdag 23 mei gereden in de omgeving van de Belgische
plaats Bocholt. De start is al om 08.15 uur, waarna er 156 km op snelheid moet worden
afgelegd. De finish wordt verwacht om 21.01 uur.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Sezoensrally , Jasper Van den Heuvel