12-05-2009
Rallysprint Warzee 2009: eentje om te onthouden voor Jet Car Team Johan Van Keer start geweigerd wegens... onregelde dimlichten....
De Rallysprint van Warzee 2009 kondigde zich aan als een Historische rally voor het Jetcar Racing Team. Er zouden 3 wagens starten, wat op zich al vernoemenswaardig is maar vooral het debuut van Tuur Van Keer maakte er van deze sprint eentje om er naar uit te kijken. Tuur volgde zo in de voetstappen van zijn pepe en papa. Met Tuur (Peugeot 106 van Philcars) en Johan (EVO IX gr. A) zouden er voor het eerst 2 generaties Van Keer aan de start van een rally staan. Samen met Kris Cools (EVO VIII gr. N) zouden ze de kleuren van Jetcar Racing Team verdedigen.
Johan Van Keer: "Het beloofde een fantastisch weekend te worden. Iedereen binnen het team keek er naar uit om de eerste rally van Tuur mee te maken. Ik en mijn familie op kop. Toen zaterdagmorgen bleek dat ik met startnummer 2 mocht starten kon het weekend echt niet meer stuk. Dacht ik … Toen ik met de verkenning bezig was kregen we echter bericht dat we niet mochten starten. Het was echt een donderslag bij heldere hemel. Op het schouwingsverslag van onze wagen staat een code 2 ( de dimlichten moeten tegen de volgende schouwing beter gericht worden) en daarom mochten we niet starten. Naar de letter van het reglement is dit correct want bij de ASAF, EN ALLEEN BIJ ASAF, mag je niet rijden met een code 2, maar of dit ook de werkelijke doelstelling van dat reglement nastreven is vraag ik mij ten zeerste af. Ik vind het alleszins een rally-onwaardige situatie. Er startten dit weekend, met alle respect voor alle deelnemers, wagens die op het randje van veilig zijn. Overall’s, handschoenen, helmen en wagens worden met moeite nagekeken en ik moet met een wagen die tip-top in orde is aan de kant blijven staan. Waarom?? Omdat op de schouwingskaart staat dat de lichten wat bijgeregeld moeten worden. En dat bij een rallysprint waar we nooit onze lichten moeten gebruiken. In de Wallonie, waar we avondritten moesten rijden, was er geen probleem, bij VAS wedstrijden evenmin. Dit is gewoon een geschil tussen de federaties waarvoor de piloten het gelag betalen. Heel jammer want hoe je het draait of keert het zijn de piloten en de toeschouwers die ervoor zorgen dat de rally bestaat en niet de federaties. Zaterdagavond dacht ik de helm aan de haak te hangen maar een nachtje slaap en de prestaties van Tuur en Kris hebben mij mijn mening doen herzien."
Tuur Van Keer: "Davy (mijn Co) en ik keken er enorm naar uit om onze eerste wedstrijdkilometers af te leggen. De gebeurtenissen ivm de wagen van papa zette zaterdag een domper op de opperbeste stemming binnen het team, maar ik kon me toch oppeppen en kwam met de juiste instelling aan de start. De eerste ronde was natuurlijk alles nieuw, naast een paar testkilometers donderdag had ik nog nooit met deze wagen gereden. We klokten af op een 51 plaats, wat we boven alle verwachting vonden. In de 2e rit konden we onze tijd met 20 sec. verbeteren en ook in de volgende rondes slaagde ik er in om telkens opnieuw mijn tijd te verbeteren. Vanzelfsprekend dus dat iedereen in het team super blij was. Hoewel het resultaat geen enkel belang had ben ik toch tevreden met mijn 7e plaats in de klasse en mijn 30e plaats in divisie 1-2-3. Nu rijden we nog de Rallye de Salamandre en het criterium van Bocholt met deze wagen. Als ik er daar ook telkens in slaag om een resultaat neer te zetten dan kunnen we in de ORC starten met de EVO VIII. Ik kijk er enorm naar uit."
Davy Thierie: "De kop is er af. En hoe?! Ik moet zeggen dat ik echt onder de indruk ben van de prestatie van Tuur. Vooreerst zijn er de prima tijden die we gerealiseerd hebben. Maar ook de stijl van Tuur is heel opvallend. Hij rijdt echt op een sobere, snelle manier. Ik heb hem op geen enkel foutje kunnen betrappen en het werd ook op geen enkel moment spannend voor ons. Tuur was gans de dag enorm ontspannen zelfs de soms wat tegenpruttelende versnellingsbak kon hem niet van de wijs brengen. Ongezien voor een allereerste rally. Dat beloofd voor de toekomst! Maar eerst gaan we de volgende rally tot een goed einde proberen brengen, dat is volgende week al. De komende 4 weekends staat er trouwens telkens een rally op de agenda zodat we goed op elkaar en de auto ingespeeld geraken."
Ook Kris Cools en Brecht Hoorne waren meteen bij de les. Hij nestelde zich meteen voorin en reed constant goede tijden. In de eerste ronde werd hij door zijn laag startnummer wel nog wat geremd door de mist maar ook bij hem werden de tijden steeds beter. Na 3 ritten had hij dan ook uitzicht op een podiumplaats, maar een sputterende motor in de laatste hectometers besliste er anders over. Toch strandde hij op een meer dan verdienstelijk 5e plaats algemeen en 4e in zijn klasse. Zowel piloot als co-piloot vonden het echter naar meer smaken en keerden met een goed gevoel richting huis.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Jet Car Racing Team , Johan Van Keer , Tuur Van Keer , Kris Cools