28-04-2009
Rally de Wallonie: Jan Czech - Gert Pauchet een pijnlijk weekend om snel te vergeten...
Wallonie, een weekend om zo snel mogelijk te vergeten, maar we gaan het ons
waarschijnlijk nog pijnlijk lang herrinneren...
Het begon al toen vorige zaterdag op de verkenningen. In een mooie coupure
bleek een grote steen uit te steken. Resultaat 2 lekke banden en één reserve wiel... Dus aan een slakkengangetje op zoek naar een bandenmarchant, maar op een zaterdag in Wallonie wordt er niet gewerkt... Na 5 uur konden we onze weg verder zetten in een vervangwagen en moesten we ons nog haasten om binnen de tijdszone al onze nota's klaar te hebben.
Met weinig parcour kennis en slechts 2 verkenningsrondjes moesten we ons
niet voorstellen en wedstrijd als in Tielst te kunnen rijden. We legden de
lat voor onszelf dan ook niet al te hoog, een behouden top 15 leek haalbaar, al droomden we stieken om nog wat punten te sprokkelen voor het
kampioenschap.
Maar de ellende van de verkenningen zette zich voort. Vrijdag middag
onderweg naar het startpark kregen we problemen met een nukkige motor... Dus in een slakkengangetje over de Citadelle en met reeds 34 sec verlies sloten we de eerste dag af op een 70ste plaats algemeen... Het vervangen van de bougies hielp niet, onderweg naar het park fermé bleef de mottor sputteren.
Na beraad in het team moesten we vaststellen dat het een grote flater van
mijnentwege was... gewoon niet genoeg benzine in de tank. Een kwart tank zou normaal ruimschoots moeten volstaan voor de korte proef dachten we, maar onze benzinepomp heeft blijkbaar in de bochten meer nodig om geen lucht te gaan zuigen...
De tweede dag, met volle tank, begon met heel wat minder kopzorgen. Tijdens
de eerste boucle ging alles probleemloos (op het missen van een gladde
remzone na), we stelden vast dat we goed meedraaiden en al bij de eerste 11
van het klassement waren beland. Normaal gezien kan je dan een tandje
bijsteken in de 2de ronde en zo de tijden verscherpen. Maar helaas, op de
plaatselijke ronden van Mohiville moesten we de Sub aan de kant zetten met
enkel nog de eerste versnelling ter onzer beschikking.
Dan heb je je deel van de pech wel gehad denk je, maar het ging het alleen
nog maar van kwaad naar erger. Ronny, onze serviceman, werd opgebeld met de
feiten en zo werd er overlegd om de Sub naar de start van de proef te
brengen en hem daar op de aanhangwagen te zetten. Maar daar verscheen Ronny
zonder trailer, deze bleek gejat van het trailerpark. Pieter Callieu hoorde
onze problemen en stelde voor hun aanhangwagen te gebruiken. Opnieuw naar
Mohiville met de geleende trailer, maar in een klein straatje bergaf stond
de politie uw vriend lekker te flitsen en wie reed te snel. je kan het al
denken.
Toen we alles ingepakt hadden om te vertrekken naar huis moest ik ook nog
eens vaststellen dat de motor van de mobile-home stond te chaufferen. De
organitatie was vergeten om ons (net als een aantal andere teams) te
voorzien van de beloofde elektriciteit, de mobile-home moest dus invallen
als stroomleverancier... Dus om de 30km een pitsstop om water bij te
vullen. Zo'n 30km van huis te Wetteren kreeg ik enorme trillingen op de
voorwielen, de karkas van de voorbanden had het begeven. Dan maar het
laatste stukje over de pechstrook gesukkeld.
Gelukkig was de laatste nachtelijke rit naar Jambes en terug (even de
geleende trailer terugbrengen) probleemloos, alhoewel het op het humeur nog
weinig verschil had kunne maken...
Bedankt Koen Lauwaert voor het uitlenen van de trailer.
Deze week gaan we bekijken wat de schade is en hopelijk zijn we er terug bij in Bocholt.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Jan Czech