26-04-2009
Rally de Wallonie François Duval van start tot finish !
Voor de start werd François Duval beschouwd als publiekstrekker nummer 1,
maar de Corolla WRC waarmee Dudu naar Jambes kwam leek niet opgewassen tegen de veel modernere WRC's aan de start. Duval toonde echter reeds vanaf de eerste meter dat hij niet naar de Wallonie kwam voor een ereplaats.
Op vrijdag stond slechts 1 proef op het programma, de show-kp op de Citadel van Namen, reeds op deze proef zette Duval de beste tijd neer.
In het GEKO team moest noodgedwongen Wim Soenens het stuur nemen op de openingsproef. Snijers nam op zaterdag, nadat hij zijn rijbewijs mocht terughalen, het stuur over. Echter op de derde proef moest de Impreza WRC aan de kant. "We hadden al op de verbinding geen 6de versnelling meer," vertelde Patrick ons meteen na zijn opgave.
Ook voor Pieter Tsjoen was deze kp heel nadelig, op Natoye reed hij lek en verloor 50 seconden op de leider, hij stond nu zesde op 53 seconden.
Tsjoen bleef aanvallen en klom snel terug omhoog in het klassement, na de eerste ronde stond hij opnieuw vierde op 45 seconden van Duval. Melissa Debackere kon dan wel het tempo niet volgen van Duval en Tsjoen, ongetwijfeld interesseerden de punten voor het kampioenschap haar des te meer. Na de eerste ronde op zaterdag stond ze tweede, maar snel werd ze door een sterk rijdende Tsjoen naar de derde plaats verdrongen.
In de servicezone moesten de teams een moeilijke bandenkeuze maken. De regen begon te dreigen boven de proeven, Duval koos voor slicks, Tsjoen gokte op regenbanden... "Ik zag dat Duval slicks koos, indien ik wou winnen moest ik wel voor regenbanden kiezen, op snelheid zou ik Duval
toch niet kunnen kloppen." aldus Tsjoen. Pech voor Tsjoen de regen bleef, op enkele druppels na, uit. Duval bouwde zijn voorsprong verder uit en sloot de eerste dag af met bijna anderhalve minuut voor op Tsjoen.
Op zondag stonden nogmaals 11 proeven op het programma, het was zaterdagnacht ook gaan regenen dus er kon nog heel veel gebeuren. Duval bleef, ondanks de aanmaningen van zijn co om het rustiger aan te doen, constant aanvallen. Pieter Tsjoen kon nog enkele scratches draaien maar het is François Duval die de rally op zijn naam schreef.
Achter het onklopbare duo Duval-Tsjoen is het Melissa Debackere die met haar derde plaats belangrijke punten scoorde voor het BK. Momenteel is ze dan ook leidster van het BK. Van Parijs reed een spectaculaire wedstrijd, deze morgen was hij stevig voor de vierde plaats aan het strijden met Hubert Deferm. Echter op de eerste doortocht in Loyer verloor Tim Van Parijs een halve minuut, Deferm werd vierde en Van Parijs sloot uiteindelijk de top 5 af.
Na zijn overwinning in Tielt werd Paul Lietaer door CRACK naar Jambes gestuurd om te bevestigen. Voor Lietaer was het echter al een eeuwigheid geleden dat hij nog in de Wallonie reed en het gebrek aan parcourskennis woog blijkbaar door voor de snor. Met op de slotdag nog een lekke band bleef Lietaer zowat de ganse wedstrijd zesde.
In de Wallonie startten ook de Europese Clio R3's, met deelnemers uit verschillende landen aan de start, was er een ruime interesse voor deze wedstrijd in de wedstrijd. Geen enkele van de buitenlanders was echter opgewassen tegen de Clio van Kris Princen. Hij domineerde deze wedstrijd en eindigde zevende algemeen met meer dan twee en een halve minuut voor op de Clio van de jonge Kevin Abbring die meteen ook achtste algemeen werd.
Princen was ook de snelste 'traditionele' groep A, dit ondanks zijn tweewielaandrijving en de natte wegen op zondag...
Lhonnay eindigde in de Lancer EVO 9 groep A als achtste, dit op reeds meer dan 9 minuten van Duval. Lhonnay was op weg naar een zesde plaats maar door 40 seconden straftijd verloor hij 2 plaatsen. Bob Colsoul had met de EVO 10 groep A lange tijd oog op de zevende plaats, maar na een zware sortie was hij tot een opgave gedwongen. Lejeune won, na de vroege motorproblemen van Van Woensel, de GT klasse met de Porsche. Nadat hij streed tegen Langenaekens kon hij ook beslag leggen op de 10de plaats.
Langenaekens ging halverwege de zondag van de baan en moest opgeven.
In Groep N was het, na de opgave van Bonjean, de jongeling Bertrand Grooten die de overwinning nam. Grooten, hier op pad met een BMA Impreza N14, had aan de finish meer dan 7 minuten voor op zijn naaste concurrent Peter Hopmans, Grooten werd 11de algemeen.
Hier werd ook de eerste wedstrijd voor de Citroen Racing Trophy gereden, Thierry Neuville kwam dankzij de steun van de RACB aan de start. De RACB had duidelijk een goede keuze gemaakt, Neuville reed van start tot finish aan de leiding in de Trophy. De kleine C2 R2 Max eindigde als 12de algemeen, en had meer dan een minuut voor op Gilles Schammel, Beco eindigde derde in de Trophy.
Bij de deelnemers van de Ford Fiesta Sporting Trophy was er (opnieuw) geen maat op Matthias Boon, ook hier werden indrukwekkende verschillen genoteerd vaak ook door deelnemers die gebruik maakten van het Super Rally systeem en op zondag opnieuw startten. De Cecco werd tweede en Briclet derde.
Ondanks het mager aantal Historics aan de start werd de doortocht van deze vaak spectaculaire deelnemers goed gesmaakt. Na zijn sterke prestatie in Tielt won Vincent Verschueren deze wedstrijd, in de SMS Ascona was Verschueren al vanaf de eertse meters de snelste. Hij eindigde voor Matthias Viaene (Escort) en Stephen Van Kemmel (Ascona).
In het RACB Rally Criterium dat reeds op zaterdag eindigde waren de Vlaamse piloten niet opgewassen tegen de lokale piloten. TAC winnaar John Deconinck kon niet beter doen dan een vierde plaats. Damsin was met een EVO 9 de snelste voor de BMW van Lamquet en de oudere Lancer van Van Craenenbroeck.
Piloten mogen hun wedstrijdverslag mailen naar rallylovers.be@telenet.be.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Rallye de Wallonie , Francois Duval , Kris Princen , Bertrand Grooten , Vincent Verschueren , Matthias Boon